گردشگری و توریسم

کرمانشاه در سوگ بانوی آب و آیینه

روز شهادت حضرت زهرا (س) غم غریبی به جان آدمی می نشیند، بغض راه گلو را می بندد و چشم ها هوای باریدن می کنند تا بلکه از سنگینی این بغض فروخورده کاسته شود.

ندای حی الا العزای فرشتگان در زمین و آسمان به گوش می رسد تا کم کم باور کنیم که کتاب عشق مولایمان علی (ع) در حال بسته شدن است.

زخمه زخمی ترین فریاد زینب (س) بر گلوی بغض کرده آسمان ساییده می شود و تاریخ غربت مردی را به نظاره نشسته که تنهاتر از همیشه شده است.

دریا ایستاده نماز عشق می گذارد و ابر برای گریستن بهانه بزرگی دارد، چرا که چشمه زمزم و کوثر، داغدار مهر مادر ۲ عالم است و آسمان با همه فرشتگانش به استقبال دختر آسمان آمده است.

بیش از هزار و ۴۰۰ سال از روزی که خانه‌ای در آتش سوخت و یاس نبوی میان در نیم سوخته و دیوار خانه چنان قرار گرفت که هنوز ندای مظلومیتش به گوش می‌رسد.

بانوی بی نشان، مزار تو در قلب عاشقان توست پس از تو تمام یاس‌های زمین، نیلوفری اند و جان ها همه تشنه دیدار مزارت.

امروز (چهارشنبه – ۹ بهمن) و در سالروز شهادت بهانه آفرینش هستی، مردم کرمانشاه غرق در سوگ و ماتم بودند و دسته جات و هیات های عزادار هم علم عزا را برافراشته و نوای ماتم سردادند.

دسته جات عزاداری امروز از نقاط مختلف شهر کرمانشاه همراه با هزاران مردم دلسوخته و عزادار به سمت مسجد جامع حرکت کرده و در تجمعی بزرگ به سوگواری برای حضرت زهرا (س) پرداختند.

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نوحه خوانی و مرثیه سرایی می کردند و عزاداران بانوی ۲ عالم در این سوگ عظما اشک ماتم می ریخته و بر سینه می زدند.

حضرت زهرا (س) نمونه برجسته ای از مهربانی و ولایتمداری بود

جمعی از مردم عزدار کرمانشاه در حاشیه برپایی مراسم عزاداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حضرت فاطمه زهرا (س) را نمونه برجسته ای از مهربانی و ولایتمداری توصیف کرده و ایشان را الگویی کامل برای همه مردان و زنان روزگار دانستند.

خانم کریمی ۵۵ ساله در این خصوص گفت: حضرت زهرا (س) دختر پیغمبر (ص) و نور چشمان ایشان بود که ساده ترین زندگی ها را داشت و در عین حال بیشترین رنج ها را در راه اعتلای اسلام متحمل شد تا اینکه مظلومانه به شهادت رسید.

وی گفت: امروز من و همه زنان دیگر باید راه آن بانوی جلیل القدر را با تبعیت از رهبری و ولایت و تربیت نیک فرزندانمان ادامه داده و نگذاریم دشمنان به خواسته خود که ترویج بی دینی و بی حجابی در جامعه است دست پیدا کنند.

محمدرضا عباسی یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی نیز حضرت زهرا (س) را نمونه کاملی از ویژگی ها و صفات نیک انسانی دانست و گفت: همه خوبی های عالم در ایشان جمع بود و زندگی این حضرت می تواند برای همه ما سرمشق و الگو باشد.

این جوان ۳۵ ساله ادامه داد: در شان و مقام حضرت زهرا (س) همین بس که سوره کوثر در مقام و منزلت ایشان نازل شده است.

الهه جمالی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حدیث قدسی آمده که خداوند به پیامبر فرمودند که اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما ۲ نفر را خلق نمی‌کردم.

این خانم ۲۷ ساله با بیان اینکه افتخار همه ما مسلمانان و بخصوص شیعیان این است که مادری همچون حضرت زهرا (س) داریم، گفت: من خودم هر زمانی که از ایشان حاجتی خواسته ام به آن رسیده ام.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) نمونه کاملی از ولایتمداری بودند که تا پای جان از ولی زمان خود اطاعت و در این راه نیز به شهادت رسیدند.

آقای قاسمی ۵۰ ساله هم حضرت زهرا (س) را نمونه خیر کثیر و برکت بی پایان برای مسلمانان دانست و گفت: هرکسی که از ایشان یاری و کمک خواست حوائج خود را دریافت و از بلا و گرفتاری رهایی پیدا کرد.

وی گفت: اطاعت از دختر پیغمبر(ص) واجب است و من خودم در طول سال های عمرم همیشه سعی کرده ام مسیری که توسط ایشان تعیین شده حرکت کنم.

در پایان این مراسم که هوشنگ بازوند استاندار و جمعی از مسوولان کرمانشاه نیز شرکت داشتند، نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه اقامه شد و سپس عزاداران مهمان سفره حضرت زهرا (س) بودند. 

نگاهی بر زندگانی بانوی آب و آیینه

حضرت فاطمه (س) در سال پنجم بعثت،۲۰ جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد، خدا مژده ولادت حضرت زهرا (س) را در سوره مبارکه کوثر به پیامبر (ص) داده بود و برای دلداری و دلگرمی ایشان در برابر دشمنان سرسختی، چون ابوجهل و ابولهب که با درگذشت پسران پیغمبر او را ابتر و مقطوع النسل می‌خواندند، فرمود:به یقین ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم، زیرا خدای عزوجل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است، در جایی دیگر دلیل این نامگذاری را این گونه بیان کرده اند که از هرگونه بدی جدا و بریده شده است.

برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابی‌ها از جمله کنیه‌های بانوی ۲ عالم است.

امام باقر (ع) در مورد لقب ام ابیها، به معنای مادر پدر فرموده است: فاطمه ریشه‌ شجره طیبه پیامبر خدا است، اگر ریشه نباشد درخت خشک می ­شود و اگر فاطمه (س) نبود شجره‌ی طیبه پیامبر خشک می ­شد.