گردشگری و توریسم

عملیات ساخت ۲ هزار واحد مسکن برای حاشیه‌نشینان مشهد آغاز شد

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در  مراسمی که به همین مناسبت شامگاه شنبه در مشهد برگزار شد گفت: حاشیه شهر مشهد همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید بوده و هست.
محمد باقر نوبخت افزود: برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های مختلف نظیر سپاه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است.
وی اضافه کرد: ساکنان حاشیه شهر مشهد از لحاظ بافت مسکونی در وضعیت نامناسبی قرار دارند از این رو عملیات ساخت دو هزار واحد مسکونی برای ساکنان این بافت امشب آغاز شد و این طرح تا بهمن ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت، ساخت مسکن را به صورت تکمیل مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و مسکن حمایتی و همچنین ساخت مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن برای اقشار محروم دنبال می‌کند.
نوبخت افزود: در طرح مسکن روستایی برای خراسان رضوی ساخت هشت هزار واحد پیش‌بینی شده که کلنگ زنی این طرح امروز در دو روستای این استان انجام شد و تا کمتر از یک سال دیگر این طرح افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه که راهبری و رصد توسعه کشور را عهده‌دار است برای برخی استان‌ها به جهت اینکه استعداد مناسبی دارند اما رسیدگی کامل به آنها نشده‌است طرح‌های ویژه‌ای دارد که به عنوان نمونه در خراسان جنوبی طی اسفند پارسال عملیات اجرایی ۲۶ طرح با ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای استان خراسان جنوبی از سال گذشته ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام(ره) آغاز شد و در کمتر از یک سال دو هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید.
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: موضوع حاشیه شهر مشهد همیشه از اولین سوال‌های رهبری در سفر به مشهد است.
علیرضا رزم حسینی افزود: ۳۱ دستگاه اجرایی در استان در موضوع ساماندهی حاشیه شهر مشهد در حوزه‌های مختلف مسوولیت گرفته‌اند و کار به صورت گام به گام در دست انجام است.
وی ادامه داد: تا کنون در خصوص ساماندهی حاشیه شهر اقدامات خوبی توسط شهرداری، شورای پنجم و دولت صورت گرفته‌ است اما موضوع حاشیه شهر مشهد از حدود ۶۰ سال قبل به وجود آمده و ساماندهی آن نیز به تدریج امکان‌پذیر است.
عملیات اجرایی مرحله چهارم این طرح مشارکتی مسکونی- تجاری شامگاه شنبه در قالب ساخت دو هزار واحد مسکونی ویژه ساکنان حاشیه شهر مشهد آغاز شد.
پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده شهرهای ایران وجود دارد و سهم خراسان رضوی از بافت‌ فرسوده و ناکارآمد شهری کشور ۷.۸ درصد و از سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۰ درصد است.
سکونتگاه های غیررسمی شامل ۱۳ درصد مساحت مشهد ۳۲ درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جای داده اند و حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد سکونت دارند.