گردشگری و توریسم

«شهروند ساری» در حسرت یک قهرمانی

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایفای نقش در لیگ برتر برای قهرمانی تیم های دیگر در حالی است که شهروند ساری تاکنون کمتر مشکل مالی برای استخدام بازیکن و اعضای کادر فنی داشته و انتظار می رفت دستکم پس از دو دهه اگر به مقام قهرمانی نرسید، دستکم مقام دومی یا سومی را تجربه می کرد تا انگیزه ای برای رسیدن به مقام قهرمانی در تیم و هوادارنش زنده شود.

این نماینده مازنی‌ها در رقابت‌های فوتسال لیگ برتر تاکنون نتوانست رتبه‌ای بهتر از پنجم را در بین ۱۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها دست و پا کند و از سوی دیگر در برخی فصول تا حذف از این رقابت‌ها نیز پیش رفت و به یمن با خوش شانسی و حمایت تمام قد هواداران در لیگ برتر ماندنی شد.
اگرچه به جز حفاری، گیتی پسند و مس سونگون که به یمن حمایت‌های مالی شرکت‌های شبه دولتی و گاهی دولتی با به کار گیری اکثر بازیکنان تیم ملی فوتسال قهرمانی را بین خودشان دست به دست می‌کنند و سایر تیم‌ها کمتر موفق شدند تا به قهرمانی برسند، ولی هیچیک از تیم‌های دیگر قدمتی به اندازه شهروند ساری در این رقابت‌ها ندارند.

بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتسال باشگاههای ایران ۱۳ تیر ماه شروع می‌شود و دیدار افتتاحیه این دوره از رقابت‌ها را تیم‌های شهروند ساری و سن ایچ ساوه در مرکز مازندران برگزار می‌کنند و سایر ۶ دیدار بعدی در ۱۴ تیرماه در ۶ شهرستان کشور پیگیری می‌شود.
در دوره قبل لیگ برتر مس سونگون قهرمان باشگاههای ایران شد و شهروند ساری نیز در رده هفتم با لیگ بیستم خداحافظی کرد.

خیز برای بهتر شدن؟
شهروند ساری برای بیست و یکمین دوره رقابت‌های فوتسال لیگ برتر با رضا لک به عنوان مسئول کادر فنی قرار داد بست، فردی که سابقه سرمربیگری گیتی پسند اصفهان را در کارنامه دارد و سه بار هم این تیم و تیم شهید منصوری قرچک را به قهرمانی رساند و دو نایب قهرمانی آسیا را نیز با همین تیم‌ها کسب کرد.

نماینده مازندران در لیگ برتر فوتسال همچنین برای فصل پیش رو با چهار بازیکن شامل علی اسعدی و علی میکائیلی از فرش مشهد، امین مجیدی پور از شهرک قدس و بهنام فعال از مس سونگون قرارداد بست تا بتواند شانسش را برای صدرنشینی در لیگ امتحان کند.

اگرچه این تیم در فصل گذشته نیز این شانس را داشت که به رده بالای جدول برسد و در نیم فصل اول تا رسیدن به رده سوم خوب پیش رفت، ولی در نیم فصل دوم و پلی آف بد ظاهر شد و شانس خود را برای رسیدن به بالا جدول از دست داد و هفتم شد.

بی برنامگی سد راه قهرمانی
علی رعدی کارشناس فوتسال که سابقه سرمربیگری در چند تیم لیگ برتری از جمله شهروند ساری را در کارنامه اش دارد، علت ناکامی کسب قهرمانی از سوی برخی تیم‌های لیگ برتری فوتسال از جمله شهروند را نبود برنامه ریزی مدون از سوی باشگاه برای کسب این رتبه دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: تیم‌هایی مثل مس سونگون، تأسیسات دریایی و گیتی پسند به دلیل برنامه ریزی خوب و هدف گذاری منتطقی موفق شدند چندین دوره قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کنند،

وی افزود: به نظر می رسد سایر تیم ها از جمله شهروند ساری چنین برنامه ریزی و هدف گذاری را ندارند و فقط می خواهند در لیگ بمانند، در حالی که تیمی مانند شهروند که حدود دو دهه سابقه حضور در این رقابتها را دارد، باید هدفگذاری برای قهرمانی را داشته باشد و چیزی از تیم‌هایی که قهرمان شدند، کم ندارند.
رعدی گفت: تیم شهروند هم چند بازیکن تیم ملی دارد و جدای از آن بازیکنان این تیم و برخی تیم‌های دیگر اگر تمرین درستی اشته باشند، چیزی با بازیکنان تیم ملی کم نخواهند داشت و اینها هم می توانند با تمرین منظم به این آمادگی برسند.
سرمربی سابق شهروند ساری معتقد است که تیم‌هایی چون گیتی پسند و مس سونگون و تأسیسات دریایی اگرچه هزینه های زیادی برای تیمشان دارند، ولی پس از قهرمانی در لیگ برتر و حضور در رقابت های قهرمانی آسیا جوایز ارزی زیادی می گیرندکه این هزینه ها را پوشش می دهد، ولی تیم‌هایی چون شهروند ساری فقط هزینه می‌کنند و بعضاً نیز به دلیل عدم پرداخت به موقع دستمزد بازیکنان خود برای سنوات آینده برای یارگیری با مشکل مواجه می شوند.‌
شانس کم قهرمانی
مدیرعامل تیم فوتسال شهروند ساری نیز به خبرنگار ایرنا گف: همه ساله در رقابت‌های فوتسال دو تا سه تیم بالای جدول به دلیل داشتن بضاعت مالی بالا اکثر بازیکنان تیم ملی را به خدمت می‌گیرند و تا حدودی راه برای سایر تیم‌ها برای قهرمان شدن بسته می‌شود.
سعید نجاریان افزود: اگرچه شانس برای سایر تیم‌ها از جمله شهروند ساری برای قهرمانی وجود دارد، ولی این شانس بسیار اندک است ضمن اینکه اگر بخواهیم تمام تیم‌ها را برای قهرمانی ببندیم و یا کسب رده بالای جدول، پس سایر تیم‌ها نباید در لیگ حضور داشته باشند. اگر چه همه تیم‌ها به امید کسب رده بالای جدول وارد گود می‌شوند؛ ولی به دلیل نداشتن پتانسیل بالقوه کسب این رده برای این تیم‌ها تا حد زیادی دست نیافتنی و یا دشوار است.
مدیرعامل شهروند ساری با این حال گفت که تیمش برای فصل پیش رو با استخدام مربی کارکشته که تجربه چندین قهرمانی لیگ برتر و نایب قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، و انعقاد قرارداد با چند بازیکن از سایر تیم‌ها شانس خود را برای کسب رده بالا امتحان خواهد رد و تلاش می کند دستکم بتواند تا رده چهارم و پنجم بالا بیاید.

وی ناکامی تیمش را در فصل گذشته به حساب بدشانسی گذاشت و افزود: اگر کم تجربگی بازیکنان و کادر فنی نبود، با نتایجی که در نیم فصل اول گرفته بودی، تیم می‌توانست رکوردی را برای خود به ثبت برساند.
نجاریان با اعلام اینکه تیم شهروند تاکنون برای تامین مالی دست به دامن دستگاههای دولتی نشده است، گفت که بودجه امسال تیم را ۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته که نیمی از آن را شهرداری ساری پرداخت خواهد کرد.

قهرمانی شاید وقتی دیگر
رضا لک سرمربی شهروند ساری نیز گفت: برای قهرمان کردن تیم شهروند به ساری نیامده، ولی تلاش می‌کند تا تیم بتواند در جدول این رقابت‌ها رتبه ای در شأن را کسب کند.
وی افزود: برای رسیدن به قهرمانی ما الزمات زیادی از جمله بازیکنان قدر نیاز داریم که همه این بازیکنان ملی پوشند و چند تیم بضاعت مالی برای انعقاد قرارداد با آنها را دارند.
او ادامه داد: در هر صورت تیم ما هم دست و پا نبسته در رقابت‌های لیگ برتر فوتسال ایران شرکت نخواهد کرد و امیدواریم بتوانیم با بازیکنان در اختیار به رتبه‌ای برسیم که مردم استان مازندران راضی باشند.
در رقابت‌های فوتسال لیگ برتر ۱۴ تیم حضور دارند و هفته اول این رقابت‌ها ۱۳ تیرماه شروع می‌شود.

۶۹۸۲/‏۱۶۵۴