گردشگری و توریسم

ایران به یاد روح الله بار دیگر به سوگ نشست

امام خمینی(ره) شخصیتی بود که پس از سال ها تلاش در مسیر الهی برای مبارزه با طاغوت و احیای نظام اسلامی، شامگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ با دلی‌ آرام‌، قلبی‌ مطمئن‌، روحی‌ شاد و ضمیری‌ امیدوار به‌ فضل‌ خدا به‌ سوی‌ جایگاه‌ ابدی‌ رفت.

برغم گذشت ۳۰ سال از روزی که روح خدا به خدا پیوست، ایرانیان در نیمه خرداد همچنان دلتنگ و سوگوار رهبری می شوند که در برابر مردم، رئوف و متواضع و در برابر دشمنان و مستکبران قاطع و جدی بود، آزادمردی که دوست و دشمن به برخورداری اش از ویژگی های ممتاز شخصیتی همچون اخلاق مداری، ساده زیستی و مردمی بودن اذعان دارند. 

شرکت در تجمعات و آیین های گرامیداشت، یکی از راه ها برای کاهش فشار این نوع دلتنگی است، اما هموطن روستایی اهل میانه راهکار دیگری را هم در پیش گرفته است. . 

کربلایی ارسلان بیرامی روستایی ۷۴ ساله اهل روستای قویجاق از توابع شهرستان میانه پس از رحلت روح الله هر سال به نیت امام خود سفره احسان ترتیب می دهد.

او عشق و علاقه خاصی به امام خمینی دارد و در خصوص روز رحلت امام، با چشمان گریان می‌گوید: من آن روز با خود و خدای خود عهد بستم تا وقتی زنده هستم سفره احسان امام را هر سال در سالروز رحلت ایشان با کمک و همیاری همسر و فرزندانم و همسایه‌ها برپا کنم.

کربلایی ارسلان بیرامی برای ۳۰ امین بار، امسال نیز مسئولین شهرستان و مردم روستاهای اطراف را برای حضور بر سر سفره نذری دعوت کرد.

اما خیل عاشقان پیر جماران و زائران خمینی بت شکن هر ساله در سالگرد ارتحال آن امام سفر کرده در حرم مطهر او جمع می‌شوند تا یاد و خاطره اش را گرامی بدارند.

امسال نیز حرم مطهر و اطراف آن مملو از جمعیت عاشقان و مشتاقانی شده است که آمده اند تا بگویند هنوز هم راه امام ادامه دارد و هیچ سدی نخواهد توانست مانع تداوم اهداف و آرمان‌های بلند او شود.

مریم پیرحیاتی معلم بازنشسته ای که دخترش را با ویلچر به مرقد امام حمل کرده و همواره آرزوی دیدن امام را داشته ، معتقد است:  آزادی بیان و عقیده از مهمترین دستاوردهای انقلاب است و امام راحل نشان داد که می‌توان عقاید را آزادانه مطرح کرد در حالیکه دوران طاغوت کسی جرأت بازگو کردن عقایدش را به صورت آشکار نداشت.

ندیدن روی امام و نشنیدن صدای اطمینان بخش این پیرفرزانه بی تردید سخت و تلخ است  اما او فکری ناب، اندیشه ای روشن و خطی را به یادگار گذاشته که همچنان تابنده و پر فروغ چراغ راه همه ظلم ستیزان است.

آیین های گرامیداشت  یاد امام راحل فرصت مناسبی نیز برای تبیین اندیشه ها و ابعاد شخصیتی این رهبر فقید برای جوانان و نسل نو انقلاب است، آیین هایی که براساس گزارش های خبری دریافتی از سراسر کشور با حضور قشرهای مختلف مردم و مسوولان در استان ها و مناطق مختلف از دیروز-دوشنبه- در حال برگزاری است. 

در استان کرمان، شهرها، مناطق و شهرستان ها در سالروز ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران، سیاه پوش و غرق اندوه و ماتم شدند . از جمله  آئین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شامگاه گذشته در مصلای بزرگ امام علی (ع) کرمان با حضور گسترده مردم برگزار شد و نماینده ولی فقیه در سپاه در این مراسم به بیان ابعاد شخصیتی امام (ره) پرداخت.
نصب تصاویر و عکس‌های امام راحل، تاکید بر فرمایشات بزرگ معمار انقلاب و برگزاری آئین‌های بزرگداشت شخصیت ایشان از جمله اقدامات انجام شده در سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کرمان است.
برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، عکس و محصولات فرهنگی، برگزاری مسابقات قرآنی، علمی، فرهنگی، چاپ کتابچه و بروشور، برگزاری برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، مسابقات ورزشی و کتابخوانی و نشست‌های تخصصی از برنامه‌های سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در استان کرمان است.

بیرجند در خراسان جنوبی هم دوشنبه شب میزبان آیین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) با حضور گسترده مردم و مسئولان بود. 

مدیر موسسه روایت سیره شهدا در این آیین در حسینیه جماران بیرجندگفت: شجاع و نترس بودن، امیدواری و مجاهدت خستگی ناپذیر از شاخصه‌های تفکر و اندیشه امام راحل است که باید سرلوحه همه ما قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری افزود: امام خمینی به من و شما نشان داد که می‌توان تا مرزهای عصمت و طهارت رفت و به سعادتمندی رسید و رسیدن به این مرحله افسانه نیست و شدنی است، امام راحل نه تنها خودش به این سعادتمندی رسید بلکه الگوی ۲۳۶ هزار شهید برای رسیدن به این جایگاه شد.

همچنین در شیراز، مراسمی در شبستان امام خمینی (ره) آستان مطهر حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد.

با وجود گذشت سه دهه از رحلت امام خمینی (ره)، نسل نو انقلاب با آرمان های امام همراه هستند در مراسم آستان مطهر شاهچراغ، این جوانان در سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب، با حضور در صحنه و برگزاری مراسم بزرگداشت ارادت خود را نشان دادند، این در حالی است که خیلی از آنان در زمان رحلت امام هنوز به دنیا نیامده بودند.

به واقع، از نکات قابل توجه مراسم، علاوه بر حضور پرشور مردم انقلابی استان فارس، مشارکت جوانان نسل سومی انقلاب بود.

دختران و پسرانی در این مراسم حضور داشتند که با نگاهی کوتاه بر سیمای آنان مشخص می شد که متولدین اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ خورشیدی هستند البته حضور خانواده‌ها در این مراسم نوید این موضوع را داد که متولدان دهه ۹۰ خورشیدی نیز در این مراسم حضور دارند.

مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در شیراز با سخنرانی آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران برگزار شد اما آنچه این مراسم را بیش از پیش درخشان می‌کرد فعالیت جوانان نسل سوم انقلاب اسلامی بود به گونه‌ای که می‌توان گفت از تأمین امنیت تا اجرای برنامه‌های جانبی این مراسم توسط جوانان نسل سوم اجرایی شد.

“امید من به شما دبستانی هاست” یکی از معروفترین جملاتی است که امام راحل در خصوص جوانان دهه ۶۰ عنوان کرده بود، محمدصادق صالحی اما یکی از جوانان متولد اواسط دهه ۷۰ است که دیشب در مراسم بزرگداشت با لباسی بسیجی حضور پیدا کرد. او در خصوص امام خمینی این گونه بیان کرد: در شرایطی که جامعه ایران با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد فردی با اتکا به مسائل دینی و نگاه به ساماندهی جوانان در پی تغییر بود.

تبریزی ها هم با رخت ماتم در آیینی در گرامیداشت یاد امام راحل شرکت کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در این مراسم با اشاره به اینکه نیم قرن پیش امام خمینی (ره) پرچم ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های استکباری را برافراشتند، گفت: ایستادگی در برابر استکبار از اصول کلیدی نظریه سیاسی امام راحل است.

وی همچنین به لزوم تداوم اندیشه سیاسی رهبر کبیر انقلاب در داخل اشاره کرد و گفت: تداوم حضور ملت در همه صحنه‌ها از جمله تأکیدات ایشان بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد متذکر شد: تفکر سیاسی امام راحل به اندیشه سیاسی دنیا تبدیل شده است و اگر امروز ملت ایران و عراق در کنار هم ایستاده و در برابر دشمنان نقشه واحد دارند به خاطر رأی ملت عراق برای تعیین اهداف و حضور آنها در صحنه‌ها است.حضور ملت‌ها باعث شکل‌گیری جبهه مقاومت بوده و ستون فقرات این جبهه حضور ملت‌های مسلمان منطقه است 

اما در آیینی که امروز -سه شنبه-  با حضور مسوولان و اقشار مختلف مردم در مصلای اردبیل برگزار شد، خطیبان بر ضرورت آشنایی نسل جدید انقلاب با آرمان های امام تاکید کردند. در این آیین شرکت کنندگان به همراه هیئت‌های عزاداری به نوحه سرایی و سینه زنی پرداختند و یاد و خاطره بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.
حجت الاسلام علی احتشام از مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی گفت: امام خمینی (ره) برای مبارزه با ظلم و دفاع از حق و حقوق ملت ایران به پا خواست و مردم فهیم و ولایت‌مدار ایران نیز به رهبر خود لبیک گفته و از جان خود برای پیروزی انقلاب اسلامی مایه گذاشتند ؛ ایران امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی به کشوری مقتدر در سطح جهان تبدیل شده و عصبانیت قدرت‌ها و استکبار جهانی را برانگیخته است.

وی تاکید کرد: اکنون باید برای آشنایی نسل جدید انقلاب با آرمان‌ها و رهنمودهای امام راحل تلاش کرد چرا که دشمنان با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی سعی در فراموشی آرمان‌های انقلاب و امام راحل را دارند.

همچنین مراسمی دوشنبه شب در ساری مرکز استان مازندران با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد و در ارومیه نیزحسینیه ثارالله به همین مناسبت میزبان اقشار مختلف مردم و مسوولان استانی بود. 

اما در اصفهان یاد و خاطره امام راحل در سی امین سالگرد ایشان شامگاه دوشنبه در مسجد بنی فاطمه اصفهان گرامی داشته  شد.  

در این مراسم، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امام خمینی حق بر گردن همه دارد یکی از دستاوردهای بزرگ ایشان حیات بخشی به جامعه اسلامی و اسلام بوده است.

براساس گزارش خبرنگاران ایرنا، مراسم ویژه سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و بزرگذاشت ۱۵ خرداد علاوه بر مراکز استان در بسیاری از شهرها و شهرستان ها با شکوه خاصی برگزار شد.

در کرمانشاه نیز حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) که در مسجد جامع کرمانشاه با حضور آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، هوشنگ بازوند استاندار، مسئولان استان و اقشار مختلف مردم برگزار شد؛  شخصیت امام خمینی (ره) در رهبری جامعه را بی نظیر توصیف کرد و اظهار داشت: ایشان با یک کلام همه آحاد مردم در مقابل مشکلات و بحران‌ها را بسیج و متحد می‌کرد.

مظفر ادامه داد:  روح و روان امام برای هدایت حکومت اسلامی در کالبد مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد چون بعد از رحلت حضرت امام (ره) مقام معظم رهبری بر ادامه ارزش‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) تاکید و فرمودند انقلاب اسلامی در هیچ جای جهان بدون نام امام (ره) شناخته شده نیست و جهان انقلاب ما را با نام ایشان می‌شناسند.

2017