گردشگری و توریسم

رئیس قوه قضاییه: پیشرفت در گروی مدیریت جهادی است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار برگزار شد، افزود: یکی از برنامه‌های پیش رو حمایت از مدیرانی است که شجاعانه، مبتکرانه و خلاقانه برای حفظ اقتصاد ملی و دور زدن تحریمها از توقف کارگاه‌های تولیدی جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: همه در جمهوری اسلامی مجری فرمان رهبری هستیم اما برخی مدیران ترجیح می‌دهند برای اینکه مورد سوال واقع نشود کارهایی را اصلاً انجام ندهند و برای همین است که هر مدیری در جایی منصوب می‌شود بعد از چند ماه گزارشی از کارهایی که باید انجام می شده اما نشده است را رو می‌کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی برخی ترک فعل‌ها بیشتر از انجام کارها به نظام و کشور خسارت می‌زند که باید مورد توجه مدیران باشد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار و کنترل آن انتظار مردم از مدیران است، ادامه داد: کارگاه‌های تولیدی مطلقاً نباید تعطیل شود بلکه باید کاری کنیم که حجم بالای نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

رئیسی بیان کرد: امروز دشمن دنبال این است که بر بازار کنترل نداشته باشیم و نظامهای توزیع عادلانه و نظارت بر قیمت‌ها سست شود.

وی به تفاوت بین مدیریت در نظام اسلامی و سایر نظام‌ها اشاره کرد و گفت: امروز قویترین نظام، خودکنترلی است و کارکنان باید خود را نسبت به قانونمند بودن موظف بدانند تا مرتکب جرم نشوند.

رئیس دستگاه قضا نظام خودکنترلی را کارآمدترین نظام معرفی کرد و گفت: این کار در گرو اعتقاد به خدا است و هرچه اعتقاد و معنویت بیشتر باشد تخلف و نارسایی کمتر می‌شود.

وی بر رعایت اخلاق اداری و عمومی در سازمان‌ها تاکید کرد و افزود: از همه مهمتر اخلاق حرفه‌ای است که باید به صورت ویژه در سازمانهای اقتصادی مختلف مد نظر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پایین بودن جرم در خراسان جنوبی علیرغم تهدیدات موجود را یادآور شد و گفت: سهم اصلی این قضیه مربوط به فرهنگ مردم، دین مداری، اخلاق و معنویت بین سنی و شیعه است.

وی یکی از تفاوت‌های مدیریت اسلامی با سایر نظام‌های مدیریتی را در مردمداری دانست و اضافه کرد: این مهم در نگاه و کلام امام علی (ع) کاملاً مشهود است و باید سرلوحه کار مدیران قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در نظام مدیریتی مد نظر امام علی (ع) کنترل بر اهل صدق و خوبان مورد تاکید است لذا افراد هیچ زمانی از کنترل نباید نگران باشند بلکه کنترل موجب افزایش اعتماد شده و اعتماد نیاز به تداوم دارد.

وی تداوم اعتماد را در گرو کنترل و نظارت دانست و گفت: این روش می‌تواند کارآمدی را تضمین کند و تضمین سلامت مجموعه‌ها در کنترل بر افراد خوب آن مجموعه است.

رئیسی با اشاره به اقدامات توسعه محور در خراسان جنوبی افزود: کارهایی که در جهت توسعه یافتگی استان انجام شده نویدهای خوبی است و این توسعه یافتگی ضرورت دارد.

وی چهره متفاوت خراسان جنوبی و شهرهای آن را قبل و بعد از استان شدن یادآور شد و گفت: باید نسبت به اقدامات انجام گرفته خداوند را شاکر باشیم اما باز هم جای کار وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به میزان قاچاق سوخت در خراسان جنوبی گفت: این موضوع باید در وزارت نفت ساماندهی شود تا شاهد این حجم قاچاق نباشیم البته اقدامات انجام گرفته برای ساماندهی سوخت بسیار ارزشمند است اما ساز و کاری داریم که نیاز به تدبیر جدی دارد.

وی فضای مجازی را یک بستر برای رونق اقتصادی دانست و بیان کرد: انتقال سیم به روستاها باید با این هدف باشد که فکرهای ارزشمند این روستاها اقتصاد فضای مجازی را فعال کنند.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی در زمینه سنگ‌های قیمتی گفت: اقتصاد گردشگری و گیاهان دارویی نیز در این استان نیازمند فعال شدن تفکری است که تولید را رونق دهد.

وی با بیان اینکه اگر زیرساخت‌ها کامل باشد حتی مخاطرات طبیعی هم تبدیل به فرصت می‌شود، افزود: نمونه این مشکل را در سیل اخیر کشور مشاهده کردیم که فراهم نبودن زیرساخت‌ها موجب افزایش خسارت‌ها شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: در همین سیل اگر لایروبی از قبل انجام می‌شد و بستر رودخانه جای ساختمان سازی قرار نمی‌گرفت شاید به این شدت خسارت متحمل نمی‌شدیم.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: برای شرایط گام دوم انقلاب آزمون و خطا به هیچ عنوان از نظر قانون، مردم و رهبری پذیرفته نیست و باید کارها را با تدبیر انجام داد.

وی از انسجام بین بخش‌های مختلف و رده‌های مسئولیتی در خراسان جنوبی تقدیر کرد و گفت: توسعه یافتگی در گرو انسجام است و اگر اختلاف در یک منطقه وارد شود توسعه یافتگی می‌رود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به درخواست استاندار خراسان جنوبی در خصوص دعوت از مقام معظم رهبری برای سفر به این استان بیان کرد: ایشان پیش از این تمایل خود را برای این سفر ابراز کرده اند و اگر سفرهای استانی سر بگیرند خراسان جنوبی یکی از مقصدهای مورد توجه ایشان خواهد بود.

وی افزود: ایشان مردم خراسان جنوبی را دوست دارند و با فرهنگ این منطقه آشنا هستند و اگر زمینه مناسب باشد فرصتی خوبی برای این سفر است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: استفاده از ظرفیت سران قوا برای توسعه خراسان جنوبی نیز نیازمند تعریف شدن یک طرح در شورای برنامه ریزی است که حتماً پیگیری و دنبال می‌شود.

وی همچنین با قدردانی از حضور باشکوه مردم خراسان جنوبی در راهپیمایی روز قدس گفت: حضور مردم برای راهپیمایی روز قدس در این استان و سایر نقاط کشور پر معنا و متفاوت از سال‌های گذشته بود.

رئیس قوه قضائیه روز جمعه در سفر یکروزه به خراسان جنوبی ضمن شرکت در راهپیمایی روز قدس، ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان را افتتاح، با قضات و کارکنان دستگاه قضائی خراسان جنوبی دیدار و در نشست شورای قضائی و شورای اداری استان شرکت کرد.

۹۸۹۳*۳۰۲۸