گردشگری و توریسم

سیاست های ترامپ بر اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس افزوده است

«آریل گلد» روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای آینده قدس نگران کننده دانست و افزود: این رویکرد نه تنها تهدیدی برای فلسطینی ها، بلکه برای همه ادیان ابراهیمی است که جایگاه خاصی برای قدس قائل هستند.

وی ادامه داد: اقدام ایالات متحده در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شرم آور و در عین حال برخلاف قوانین بین المللی است.

این فعال صلح آمریکایی، به گسترش شهرک های صهیونیست نشین در شرق قدس اشاره و اظهار داشت: این تهدیدی است که همه ما باید با صدای بلند با آن مقابله کنیم. ما شاهد تصرف روز به روز زمین های بیت المقدس شرقی هستیم.

گلد، برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال را از منظر تحولات بی سابقه در همکاری رژیم صهیونیستی و سران برخی رژیم های عرب با اهمیت ارزیابی و تصریح کرد: این روز در آستانه برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه و عملیاتی کردن طرح معامله قرن صورت می گیرد که در واقع چیزی جز رشوه دادن به فلسطینی ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: معامله قرن که ترامپ برای اجرای آن تلاش می کند با هدف خریدن فلسطینی ها و در راستای گسترش سرمایه داری آمریکایی در مناطق آنهاست. در مقابل از فلسطینی ها می خواهند تا از حق آزادی و برابری که به دنبال آنها هستند، دست بردارند.

عضو گروه زنان صلح کدپینک تصریح کرد: آنچه تحت عنوان صلح مطرح می کنند چیزی جز دست کشیدن کامل فلسطینی ها از کرامت و حقوق اساسی آنها نیست.

** زیرپا گذاشتن منافع فلسطینی ها

آریل گلد در پاسخ به اینکه چرا برخی سران عرب از راهپیمایی روز قدس و مشارکت فراگیر مردم در حمایت از فلسطین نگرانی دارند، گفت: این مساله به اولویت های آنها مربوط است که چیزی جز افزایش خرید جنگ افزار و دشمنی با ایران نیست. در این میان، منافع مردم فلسطین توسط آنها کاملاً پایمال شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه شاهد تغییر در سیاست های این حکومت ها برای یک ائتلاف آشکار با رژیم صهیونیستی هستیم. هرچند، با توجه به دموکراتیک نبودن حکومت هایی چون سعودی، مشخص نیست مردم این کشورها چه نظری درباره این سیاست ها دارند. به باور من، دیدگاه مردم این کشورها در راستای کرامت و حقوق آزادیخواهانه فلسطینی هاست.

عضو گروه زنان صلح «کدپینک» تصریح کرد: ما با کارنامه ای وقیحانه از سوی مجموعه ای از دولت های عربی و آمریکا و رژیم غاصب اسراییل روبرو هستیم که هدف مشترک آنها پیشبرد منافع کاسبان تولید جنگ افزار و سرکوب مردم است. مجموعه این حکومت ها بیش از گذشته به همگرایی رسیده و با صراحت بیشتری شاهد همکاری عربستان با اسراییل در عرصه های امنیتی و سیاسی است.

** کنفرانس منامه

این فعال آمریکایی در عین حال نسبت به موفقیت «معامله قرن» ابراز تردید کرد و گفت که دولت ترامپ رویکرد ناموفقی برای پیشبرد آن داشته است.

گلد با اشاره به برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه که قرار است ماه آینده با هدف ظاهری کمک اقتصادی به فلسطینی ها برای قبول معامله قرن در بحرین برگزار شود، افزود: فکر نمی کنم طرح معامله قرن به جایی برسد. این طرح با حقوق اساسی و کرامت فلسطینی ها در تناقض قرار دارد. آنها می خواهند در منامه این طرح را به زور به خورد فلسطینی ها بدهند.

این فعال یهودی-آمریکایی تاکید کرد: این طرح که به طور اساسی چیزی جز رشوه دهی به فلسطینی ها نیست، به جایی نمی رسد. زیرا همه فلسطینی ها آن را بایکوت کرده اند.

گلد با تاکید بر اینکه تمام جناح های فلسطینی مخالف برگزاری کنفرانس منامه هستند، تصریح کرد: تنها یک تاجر فلسطینی در الخلیل، در برابر دریافت پول کلانی پذیرفته که به این کنفرانس برود. او در واقع با این کار خود، درجه دوم بودن فلسطینی ها را پذیرفته است اما خود او هم کاملاً در میان فلسطینی ها منزوی است.

شبک*م.ع ** ۱۴۲۹ **۱۶۲۵