گردشگری و توریسم

رنگین کمان قومیت ها در سال نو- سیدحسین قدسی*

خراسان شمالی را گنجینه فرهنگ ها می نامند، این تنوع در قومیت، پوشش و آداب و رسوم و جریان زندگی مردم این دیار دیده می شود. آوای گویش های ترکمنی، تاتی، ترکی و کرمانجی در بازار به گوش می رسد و از چند صدایی مردم یک صدای زیبا و به معنای واقعی صدای زندگی شنیده می شود.
داستان های هزار و یک شبی که طی سالیان دراز هم زیستی و وحدت این اقوام شکل گرفته برای مسافران شنیدنی است، از هر جای ایران می توان وجه مشترکی با مردمان این منطقه پیدا کرد.
نم نم باران و همهمه بازار حتی افرادی که خرید عید خود را انجام داده اند مجددا به خیابان می کشاند تا فارغ از هر گونه دل مشغولی اقتصادی و شاخص های اقتصادی نفسی در هوای تازه بازار بکشند و رمقی برای نو کردن سال پیدا کنند.
پوشش لباس های بلند سنتی اقوام خراسان شمالی بویژه ترکمن ها و کرمانج ها با رنگ‌های شاد و نقش و نگارهای متنوع به کار رفته در آن برای هر بیننده آرامش روحی و روانی به ارمغان می آورد.
زمانیکه گویش ها در شلوغی بازار در هم آمیخته می شود و همهمه ایجاد و مسافر و گردشگر را غرق در تماشا می کند؛ آنها از خود سئوال می کنند که من با این اقوام چه وجه مشترکی دارم.
بازارهای سنتی بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه و جاجرم، آشخانه و از همه جذاب تر بازار خرید شب عید ترکمن ها در مناطقی از مرکز استان و شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان است که ترکیبی از فرهنگ و هنر آمیخته با آداب و رسوم مردم این دیار را به تماشا گذاشته است.
حراج های متعدد بویژه پوشاک و دعوت فروشندگان به خرید کالا از واحدهای صنفی، هیجان را در قالب رقابتی دوستانه در فضای بازار ایجاد کرده است، البته بیشتر مردم برای دیدن مناظر جذاب به این بازارها می آیند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفته است: در آستانه نوروز و برای تنظیم بازار شب عید، فروش فوق العاده در 255 واحد صنفی استان در حال انجام است.
هم اکنون، 68 هزار و 275 نفر بازاری در خراسان شمالی که از اقوام مختلف هستند زیر نظر 133 اتحادیه در هفت اتاق اصناف فعالیت دارند.
به گفته شهروندان خراسان شمالی، حضور در بازار فقط برای خرید نیست زیراکه اقوام در کنار هم بودن را تجربه می کنند که به عبارت دیگر لذت شادی و تفریح را در این زمینه می بینند.
در نمایشگاه های بهاره کسبه و مشتری و در ازدحام جمعیت صادقانه رفتار کردن را تمرین می کنند تا اعتماد مشتری را برای همیشه جلب کنند.
فراموش نکنیم که شروع فصل بهار و خریدهای عیدانه فرصت مناسبی برای دید و بازدیدها در بین اقوام مختلف ایجاد کرده است.
* خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*


فرهنگي


بازارهاي شب عيد


اقوام


خراسان شمالي