گردشگری و توریسم

21 اثر ایلام باستانی در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش ایرنا، عبدالمالک شنبه زاده روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون9 بنا و 60 شی تاریخی در استان ایلام مرمت و ساماندهی شده است.
وی افزود: 141 مکان گردشگری شامل هتل، مهمانپذیر، خانه مسافر، سفره خانه سنتی، مجتمع، دفاتر خدمات مسافرتی در سطح استان راه اندازی شده که در راستای خدمات دهی به مسافران 9 پروانه دیگر صادر شده است.
شنبه زاده با بیان اینکه 73 پرونده ثبتی نیز تهیه شده، یادآور شد: طی امسال کاوش های نجات بخشی در سه سد گلال، میمه و کنگیر ایوان صورت گرفته است.
شنبه زاده در خصوص حوزه یگان حفاظت این اداره کل گفت: امسال از چهار هزار و 457 آثار تاریخی سرکشی شده، 550 اشیا تاریخی کشف، پیشگیری از 70 ساخت و ساز غیر مجاز، برخورد با 40 نفر از حفاران غیر مجاز و کشف و ضبط 23 فلزیاب صورت گرفته است.
به گفته وی برپایی 33 نمایشگاه و بازارچه در استان،احیا رشته های در حال منسوخ، 6 انعقاد قرارداد با ادارات و بخش خصوصی و برگزاری 197دوره آموزشی از جمله اقدامات صورت در حوزه صنایع دستی در استان است.
وی یادآور شد: طی 10 ماهه سال جاری بیش از یک میلیون و 500 هزار گردشگر وارد استان و 523 هزار گردشگر خارجی وارد استان شده همچنین میلیون و 416 گردشگر از استان و 372 هزار نفر نیز از استان خارج شده است.
شنبه زاده تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 2 میلیون گردشگر داخلی و خارجی از مرز بین المللی مهران وارد استان شده که از این تعداد بیش از 200 هزار نفر در هتل ها و مهمانپذیر های استان اقامت داشته اند.
وی ادامه داد: در سالجاری 45 خانه های بوم گردی با اختصاص 440 میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل اشتغال روستایی با اشتغالزایی 110 نفر با ظرفیت نفر به کف خواب 1300 به بهره برداری رسیده است.
شنبه زاده تعداد پروژه های نیمه تمام میراث فرهنگی استان را 80 مورد اعلام کرد و گفت: برآورد کل حجم سرمایه گذاری این پروژه ها900 میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه 21 اقامتگاه در سطح استان با ظرفیت بیش از 510 نفر فعال هستند، گفت: از سال 1370 تا کنون یک هزار و 600 آثار باستانی در استان ایلام شناسایی شده و 6 اثر واقع در بخش چوار نیز بزودی در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.
شنبه زاده تصریح کرد: در 6 ماهه اول سالجاری و بر اساس آمار دریافتی از گمرک استان بیش از 6 میلیون دلار صنایع دستی استان به خارج از کشور صادر شده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی ایلام، 33 دفتر خدمات مسافرتی گردشگری در استان ایلام فعال هستند.
7180/6034

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي ايلام


اصحاب رسانه


نشست خبري