گردشگری و توریسم

میراث جهانی فیروزآباد از خسارت انفجار جان سالم به در برد

عبدالرضا نصیری اصل، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انفجاری که قرار بود یکشنبه (بیست و پنجم آذر) انجام شود با یک روز تاخیر صورت گرفت..
وی، با اشاره به زمان انجام این عملیات که قرار بود از ساعت 30: 8 تا 11صبح به طول انجامد، اظهار داشت: ظاهر این سنگ نا ایمن در انفجار اول فرو نریخت و به همین سبب این کار با انجام حدود چهار انفجار دنبال و در نهایت در غروب دوشنبه (بیست و ششم آذر) این سنگ سرنگون شد.
نصیری اصل اضافه کرد: بیشتر نگرانی ها در مورد نقش برجسته تاجگذاری که روبه روی محل سنگ خطرساز و در فاصله کمتر از 100 متری آن قرار داشت بود که خوشبختانه با پوشاندن این اثر تاریخی، خسارت ظاهری به آن وارد نشده است.
وی ادامه داد: نگرانی هایی در باره تخریب گنبدخانه قلعه دختر که در این منطقه قرار گرفته و ثبت میراث جهانی است نیز وجود داشت که بعد از بررسی کلی که صبح امروز (سه شنبه) انجام شده خسارت مشهودی در این بنا دیده نشده است.
نصیری اصل اضافه کرد: اگر چه به دلیل انفجارهای روز دوشنبه و موج حاصل از آن، ترک و یا تخریبی در این 2 میراث تاریخی مشاهده نشده اما بررسی های دقیق تر در این زمینه در حال انجام است که در آینده نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان فارس تاکید کرد: در حال حاضر خسارت مشهودی در میراث تاریخی این منطقه گزارش نشده اما تبعات این انفجارها در طول زمان مشخص خواهد شد و نیازمند بررسی های دقیق تری است.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 96 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است و کاخ اردشیر ساسانی، قلعه دختر و شهر گور که در این شهرستان قرار دارد از جمله آثار تاریخی ثبت جهانی شده استان فارس است.
9873 /6118

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


فیروزآباد