گردشگری و توریسم

480 روستا ظرفیت خوب بومگردی گیلان است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، حمید رضا آذرپور در کارگاه دو روزه شناخت فرهنگ اقوام ایران اظهار داشت:بحث بوم گردی مشتاقان زیادی از داخل و خارج کشور دارد ، گردشگران خارجی تکنولوژی و هتل های با ستاره بالا بسیار دیده اند و الان دنبال سادگی و اصالتها هستند.
وی افزود:یکی دو سال پیش سازمان جهانی جهانگردی شعارش این بود که آینده گردشگری در روستاها رقم خواهد خورد .
وی خاطرنشان کرد : خوشبختانه کشور ما از این بابت وضعیت خوبی دارد و استان گیلان با داشتن 480 روستا در این زمینه غنی ترین استان کشور است.
آذرپور از روستاهای اصلخ جان (روستای بدون بیکار)، دیو رش ، حلیمه جان، جیر سر باقر خاله ( روستای آزمونه پایلوت جایکا در حاشیه تالاب) بعنوان نمونه هایی از ظرفیتهای بومگردی استان نام برد .
این متولی بخش گردشگری اظهار داشت: در زمینه بومگردی استاندار گیلان با یک فراخوان اضطراری از همه دستگاه ها خواست شرایط را برای متقاضیان احداث سازه های گردشگری و اقامتی بومگردی تسهیل کنند.
آذر پور تصریح کرد: یکی از بحثهای مطرح این بودکه اجازه ندهیم روستاهای ما به شهر تبدیل شوند به خاطر همین امکانات بسیار خوبی را برای روستاها در نظر گرفته اند .
به گفته وی تخفیفهای بسیار ویژه ای در زمینه عوارض و مجوزها در نظر گرفته شده که روستاییان با آرامش در حوزه ساخت اقامتگاه هایی با معماری بومی پیش قدم شوند و بحث اشتغال در روستا را داشته باشیم که نه تنها مهاجرت از روستا به شهر صورت نگیرد بلکه روندعکس شود .
وی خاطرنشان کرد: برای این که روستاییان با آرامش خاطر به فعالیت خود ادامه دهند شرکتهای پشتیبان ایجاد کرده اند تا در بحث تامین مسافر و نیازهای مسافران ، تامین تجهیزاتشان مشاوره بدهند.
وی با اشاره به ورود حدود 44 میلیون گردشگر در سال به گیلان افزود:در مورد پایدار کردن گردشگری در تمام طول سال تلاش می کنیم اهرمهای تشویقی و انگیزشی را بیشتر کنیم.
وی تخفیفهای از 10 تا 50 درصد در اقامت ، ارائه تورهای اشانتیون را از جمله تلاشها برای جذب گردشگر برشمرد .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: بحث مهم در پاییز و زمستان استفاده از ظرفیتهای تالابی و پرنده نگری است .
وی با بیان این که فرهنگ مهمانپذیری در گیلان غنی است افزود: برگزاری مسابقات ،جشنواره هایی نظیر جشنواره غذا ، جشنواره انار ، زیتون ،توت فرنگی، برنج ،چای بادام از رویدادهای موثر و ظرفیتهای موجود برای سوداوری بیشتر صنعت گردشگری است.
وی با اشاره به معضلات موجود در حوزه گردشگری گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم داشته هایمان را خوب معرفی کنیم شاید خارج از این مرزها یکی از داشته های استان ما بتواند برایشان کلی ارز اوری داشته باشد.
آذرپور عدم معرفی مناسب ظرفیتهای استان، عدم همسویی برخی ادارات و سازمان ها ، مغایرت قوانین قدیمی با شرایط زمان حال را از چالش های محیط زیست عنوان کرد .
وی خاطرنشان کرد: اگر این صنعت رشد داشته باشد می توان هزینه های حفظ و نگهداری محیط زیست را کمتر کرد .
وی تصریح کرد: گردشگر آموزش دیده ای که فرهنگ زیست محیطی را رعایت کند کمک موثری به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و نگهداری جنگل ها خواهد داشت .
وی تاکید کرد : باید به گردشگری به صورت ریشه ای و از کتابهای درسی و تلویزیون پرداخته شود و این فرهنگ در کودکان و نوجوانان و جوانان رواج یابدم تا با اگاهی و شناخت وارد این رشته شوند .
معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان یاداور شد: فرهنگ غنی خوراک بانوان این دیار و استفاده از محصولات طبیعی و گیاهی موجب شده که شهر رشت به نمایندگی از استان گیلان بعنوان شهر خلاق خوراکی ها معرفی شود.
وی با بیان این که تلاشهای زیادی برای معرفی شهر خلاق خوراکی ها شده افزود: نتیجه برگزاری جشنواره های خوراکی حضور افراد در جشنواره های خوراک خارجی است .
وی با اشاره به این که برای بحث گردشگری خوراک در کنار تفریح است گفت : یک تیم تحقیقاتی روی بحث خوراک گیلان کار می کنند و امیدوارم سال 2019 میلادی نتیجه تحقیقاتمان را به صورت یک کتاب در بیاوریم و به یونسکو تحویل دهیم که قطعا در افزایش رغبت سفر به گیلان تاثیرگذار خواهد بود.
وی در ادامه گفت :همچنین امیدوارم سال 2019 شاهد ثبت جهانی ماسوله باشیم چون نوبت ماست برخی فکر می کنند کم کاری از طرف سازمان است ولی این گونه نیست همه کشورها در یک نوبتی هستند و پرونده اثار در نوبت قرار می گیرد تا به ثبت جهانی برسد .
وی اظهار داشت : با ثبت ماسوله انشاء الله شاهد ثبت اسم گیلان در فهرست جهانی یونسکو و افزایش حضور گردشگران خارجی نه تنها در ماسوله بلکه در استان گیلان خواهیم بود .
وی در ادامه به تلاشهای دولت یازدهم و دوازدهم در بحث توانمندسازی و آموزش اقشار مرتبط با گردشگری همچون رانندگان تاکسی، اصناف، پلیس، گمرک اشاره کرد.
آذرپور مشخص نبودن متولی واحد برای دریا در هفت استان دارای دریا را از دیگر معضلات گردشگری در استانهای ساحلی عنوان و خاطرنشان : باید مجموعه واحدی باشد که قانون یک دستی را ترسیم کند که استانهای ساحلی از آن تبعیت کنند.
به گفته وی در این صورت با رفع موازی کاری و بروکراسی، سرمایه گذاری در حوزه ساحل بهتر جواب می دهد .
وی با بیان این که اقدامات خوبی صورت گرفته که باید منتج به نتیجه شود افزود: مردم زمانی به اهمیت گردشگری در زندگی روزمره شان پی می برند و ما را باور می کنند که نتیجه را حس کنند و از گردشگری منتفع شوند.
وی با اشاره به این که هنوز تکیه ما بر نفت است و به صنایع دستی مان باور پیدا نکرده ایم صادرات صنایع دستی را یکی از ظرفیتهای بالقوه برای درامد زایی عنوان کرد.
آذرپور اظهار داشت : هر 11 گردشگری که وارد کشور شود یک شغل ثابت و چند شغل غیرمستقیم ایجاد می کند این ها را باید مد نظر قرار دهیم .
وی با اشاره به این که در زمینه وضعیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری اتفاقات بسیار خوبی افتاده است یاداور شد: یکی از قهرمان های ملی ورزشی مان برای سرمایه گذاری گردشگری ورزشی ابراز تمایل و طرح ارائه کرده است.
در زمان حاضر 2 هزار و 37 واحد تاسیسات گردشگری شامل 97 هتل، 34 هتل آپارتمان، 72 مجتمع گردشگری، 49 مهمانپذیر، یک هزار و 413 خانه مسافر، 17مجتمع سرگرمی تفریحی، هشت واحد بومگردی،12 اسکله مسافربری، 317 واحد بین راهی و 28 اسکله گردشگری دریایی در گیلان فعال است و بیش از شش هزار نفر در این تاسیسات مشغول به فعالیت هستند.
شهرستان سیاهکل با 2 بخش مرکزی و دیلمان در 55 کیلومتری شرق مرکز استان و رودبار 67 کیلومتری جنوب مرکز استان واقع است.
6030

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


گيلان


بومگردي