گردشگری و توریسم

عده ای هویت و تاریخ قزوین را نشانه گرفته اند

محمد علی حضرتی دوشنبه شب در آیین عزاداری اربعین حسینی که در حسینیه امینی ها برپا شد، افزود: برخی جسورانه تاریخ و هویت این شهر را بازی و هدف گرفته اند و شاید دلیل این کار سکوت من و شماست.
وی ادامه داد: به همین دلیل عده ای هویت، تاریخ و بزرگان این شهر را دستاویز و ملعبه طمع خود کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: این عده خود را در ظاهر مذهبی نشان می دهند و در اداره برای اقامه نماز از یک ساعت قبل از اذان آماده وضو اند اما در تعقیبات نماز به فکر معاملات زمین خود در مناطقی چون نیاوران و پونک بوده و دائم برای منافع خود در حال نقشه کشی هستند.
حضرتی ها اظهار داشت: همه ما می دانیم که به نام دین و کسانی که خود را مدعی دین می دانستند امام حسین (ع) را به شهادت رساندند و خاندان پیامبر اسلام (ص) را به عنوان خارجی به اسارت بردند و مرتکب این همه جنایت شدند.
وی ادامه داد: آنچه بر شهر قزوین رفته است نیز به نام دین صورت گرفت و اگر این افراد آزموده شوند خواهیم دید که بویی از دین نبرده اند.
حضرتی ها گفت: وقتی از محلات تاریخی و قدیمی این شهر عبور می کنم می بینم که چقدر قزوین مظلوم است و کسانی که از من و شما رای گرفتند و بر مسند خدمت نشستند در حال خیانت هستند و ای کاش رسانه های ما نسبت به این اتفاقات سکوت پیشه نکنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با اشاره به درخواست مدیریت شهری برای تعریض معابر در محلات قدیمی، گفت: به ما می گویند اگر در کوچه های محلات قدیمی و تاریخی آتش سوزی بشود چه باید کرد که باید به آنها گفت شما که اینقدر از مردم پول می گیرید، بروید فناوری خود را بروز کنید، چرا تجهیزات اتش نشانی شهر نباید بروز باشد، چه نیازی است که خودروهای بزرگ و سنگین آتش نشانی را به داخل کوچه ها و معابر باریک محلات تاریخی بیاورید؟
وی ادامه داد: این تعریض ها نه برای آوردن خودروی آتش نشانی و خدمت به شهروندان است بلکه حربه ای برای تراکم فروشی است.
حضرتی ها گفت: در سال 86 در کمیسیون ماده 5 مصوب شد در هرکوچه ای با عرض بیش از 10 متر مجوز ساخت واحدهای 4 و 5 طبقه داده شود که میزان مجاز 2 طبقه و سایر تحت تراکم فروشی بوده است و باید گفت به بهانه آوردن خودروهای امدادی می خواهند تراکم فروشی کنند و باید گفت چرا اینقدر به مردم دروغ می گویید؟
وی با بیان اینکه امیدواریم تصمیم گیرندگان برای شهر پیش از تصمیم گیری های خود به وجدانشان رجوع کنند، اظهار داشت: این محلات قدیمی زمانی ارزشمند هستند که آثار با ارزش آنها باقی بماند و در کنار آن بافت اجتماعی این نقاط نیز پابرجا باشد.
بدنبال ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص طرح خیابان شهید انصاری شرقی و تغییرات ایجاد شده در آن اختلاف میان اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری و شورای شهر بالا گرفته است.
میراث فرهنگی از این مصوبه استقبال کرده و آن را موجب جلوگیری از تخریب و آسیب به بافت قدیمی و آثار تاریخی محله بلاغی دانسته است اما مدیریت شهری قزوین معتقد است این مصوبه خواسته شهروندان بوده و اجرا نشدن آن موجب ایجاد مشکلات ترافیکی شده و عدم توسعه این بخش از شهر را بدنبال دارد.
در طرح خیابان شهید انصاری شرقی که دنباله بخش غربی بود مقرر شده بود تا خیابانی به شکل مستقیم در محله بلاغی و باغ دبیر به عرض 30 متر با قابلیت تردد خودروها ایجاد شود که پس از مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی این طرح با تغییر مواجه شد و مقرر شد تا پروژه مربوطه از خیابان به محوریت پیاده رو تبدیل شده و دارای یک عرض 6 متری با 2 پیاده راه سه و نیم متری باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی پیش از این نظرات مسئولان شهری را نیز در این باره منتشر کرده بود و در این خصوص همچنان تلاش می شود.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مدیرکل میراث فرهنگی قزوین


مدیریت شهری