گردشگری و توریسم

آستارا مهمانان خود را به آغوش می کشد

به گزارش خبرنگار ایرنا خیابان های منتهی، فلکه گاز، بازار ساحلی، نوار ساحلی دریای خزر و ساحل مخیری آستارا تردد و پارک هزاران خودرو را شاهد است و لحظه به لحظه بر حجم حضور مسافرانی از مناطق مختلف افزوده می شود.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا، این شهرستان همواره قبل از ماه محرم و در اواخر تعطیلات تابستانی، میزبان مهمانان زیاد داخلی و خارجی است و آخرین موج سفرهای تابستانی را تجربه می کند.
داریوش ملک زاده افزود: به طور معمول در چنین مناسبت هایی ظرفیت هتل ها، مهمان پذیرها و اماکن اقامتی پر می شود و مسافران در آلاچیق ها، چادرهای مسافرتی و فضاهای سبز اتراق و اسکان می کنند.
افزایش شمار گردشگران بر حجم ترافیک خیابان های مرکز شهر نیز افزوده و عبور و مرور به سختی و گاه با هدایت عوامل راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد.
تالاب استیل آستارا جمعیت زیادی را شاهد است و علاقه مندان به تصاویر سلفی، از حضور خود در طبیعت زیبا و تماشایی آن عکس های یادگاری تهیه می کنند و خانواده های متعددی نیز، پای سفره بی آلایش طبیعت استیل، به استراحت پرداخته و لحظات خوش منظره ای را با دوربین و گوشی تلفن همراه ثبت و ضبط می کنند.
علی حسینی که به همراه خانواده اش از تبریز به آستارا آمده است، تالاب استیل را از جاذبه های منحصر بفرد این شهرستان و استان گیلان دانست و گفت: همه ساله با سفر به آستارا در حاشیه این تالاب به تماشا و تفریح می پردازیم و این مکان خوش منظره، آلام روحی انسان را تسکین می دهد.
مردم با وجود برخی مشکلات اقتصادی به سفر علاقه نشان می دهند و استقرار چادرهای مسافرتی در فضاهای سبز و حضور جمعیت در پارک ها، گردشگاه ها و حاشیه جنگل ها و کوهستان حیران آستارا گویای گردشگرپذیر بودن این شهرستان مرزی است و باید توسعه امکانات آن جدی گرفته شود.
علی مرادی گردشگری از اردبیل که به همراه خانواده اش در پارک جنگلی بی بی یانلو آستارا حضور یافته، گفت: کارهای عمرانی خوبی برای جذب گردشگر در این پارک انجام شده اما با توجه به شمار بالای گردشگران، ناکافی است و باید امکانات تفریحی و اقامتی آن توسعه یابد.
شهردار آستارا نیز تالاب استیل و پارک جنگلی بی بی یانلو را از مناطق گردشگرپذیر این شهر معرفی کرد و گفت: با جدول گذاری و ساخت آلاچیق ها و اماکن اقامتی در حاشیه این تالاب، فضای لازم برای اقامت و اسکان موقت مسافران فراهم شده و افزایش امکانات و تجهیزات رفاهی آن در دستور کار است.
جواد معیتی افزود: حاشیه این تالاب پیشتر محل پارک کامیون ها و ریزش روغن و مواد سوختی آنها بود و با حمایت فرمانداری و رعایت جوانب زیست محیطی، به اجرای طرح گردشگری در اطراف آن اقدام و از ورود خودروهای سنگین و آلایندگی آنها جلوگیری کردیم.
کسب و کار در بازار ساحلی آستارا نیز داغ شده و حدود یک هزار و 500 غرفه آن که محل پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی، وسایل و تجهیزات سفر و کیف و کفش است، این روزها رونق گرفته و تردد در فواصل مغازه ها و لابلای غرفه های آن دشوار شده است.
محمد رازمندیان از غرفه داران این بازار ساحلی گفت: هر چند بیشتر مسافران فقط به تماشای اجناس و کالاها بسنده می کنند، اما میزان خرید و فروش نیز تا حدودی رونق گرفته و امیدواریم با رغبت مردم به کالاهای داخلی، روز به روز اجناس خارجی از کانون توجه دور و تولید داخلی، با اهمیت دیده شود.
فرماندار آستارا نیز با اعلام اینکه این شهرستان همواره علاوه بر جمعیت ثابت خود، حضور جمعیت شناوری را شاهد است، گفت: فرصت های کم نظیر گردشگری آستارا مسافران بسیاری را از داخل و خارج کشور جذب می کند و باید برای توسعه امکانات و خدمات گردشگری این شهرستان، نگاه ملی به آن حاکم شود.
یونس رنجکش افزود: با اتکا به ظرفیت ها و امکانات موجود، علاوه بر اجرای طرح گردشگری در حاشیه تالاب استیل، مرحله نخست شناگاه بانوان را در ساحل سفیر امید و مرحله نخست پارک جنگلی بی بی یانلو را در حاشیه جاده آستارا به اردبیل احداث کرده ایم، اما میدان کار و تلاش در حوزه گردشگری آستارا وسیع است.
وی ادامه داد: همراهی مسئولان و دستگاه های اداری دیگر برای احیای ظرفیت های گردشگری آستارا ضروری است و این شهرستان باید در محورهای گردشگری و خدمات، توسعه یابد تا با ایجاد ارزش افزوده به رونق اقتصادی لازم دست یابد.
بقعه های پیرقطب الدین، باباحسن، امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع)، باغ پرندگان، اکو پارک محیط زیست و گردنه زیبای حیران با امکانات تفریحی تله کابین، سورتمه و زیپ لاین از نقاط گردشگرپذیر آستاراست.
این شهرستان با 91 هزار نفر جمعیت در غرب مرکز استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و مرکز آن با میزبانی میلیون ها مسافر و گذر 800 هزار گردشگر خارجی از مرز آن در سال، سومین مرز پرتردد و یکی از 20 شهر گردشگرپذیر ایران است.
گزارش از: عیسی پاشاپور
7124/2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


گيلان


آستارا