گردشگری و توریسم

جشنواره پژواک فرهنگ های مکزیک با حضور ایران پایان یافت

به گزارش روز جمعه ایرنا، این جشنواره از 12مردادماه به مدت حدود یک ماه در شهر مکزیکوسیتی جریان داشت و جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه در این جشنواره حضور داشت.
بنابر اعلام سفارت ایران درمکزیکو سیتی، جمهوری اسلامی ایران با هدف معرفی جاذبه های طبیعی و آداب و سنن و فرهنگ کشورمان در این جشنواره حضور یافته بود که مورد استقبال جامعه هنری و علاقمندان به فرهنگ ایران قرار گرفت.
در حدود یک ماه فعالیت این جشنواره سمینار معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی، کارگاههای آموزشی معرفی موسیقی ایرانی،اجرای کنسرت توسط گروه موسیقی سنتی نوای مهر، کارگاههای آموزشی معرفی سینمای ایران و نمایش فیلمهای ایرانی با تاکید بر نقش خانواده، کارگاههای آموزشی طراحی و نقاشی ایرانی شامل نقشه کشی و رنگ آمیزی فرش، سمینار معرفی فرهنگ غذای ایرانی- اسلامی شامل معرفی غذای حلال وآداب ایرانی واسلامی پذیرایی، سمینار معرفی گیاهان دارویی وطب سنتی ایرانی، کارگاه شاهنامه خوانی برای کودکان، کارگاههای آموزشی معرفی فرهنگ اسطوره ای ایران از جمله معرفی مراسم نوروز، شب یلدا، برپایی جشنواره معرفی چای ایرانی و آداب مربوط به پذیرایی این مناسبت ها، مسابقه آشپزی تهیه غذای ایرانی – مکزیکی با حضور تعدادی از دانشجویان مکزیکی از جمله برنامه های ایران در این جشنواره بود.
همچنین گروه موسیقی نوای مهر چندین برنامه در مراکز فرهنگی و هنری مکزیک اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت.درهمین راستا با مشارکت هنرمندان ایرانی و مکزیکی چند اثر موسیقی مشترک تهیه گردید که در مراسم اختتامیه اجرا گردید.
محمد تقی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران درمکزیک در سخنان اختتامیه این جشنواره با اشاره به فرهنگ ریشه دار و غنی ایران زمین گفت: زبان فرهنگ زبان مشترک همه انسان هاست. با زبان فرهنگ می توان دوستی و همکاری بین کشورها را افزایش داد.
وی افزود: در زمانی که برخی کشورها و حکومت ها در پی ایجاد اختلاف و کشیدن دیوار جدایی بین ملت ها هستند و از این طریق خود را آرام می کنند، ما ترجیح می دهیم که با استفاده از فرهنگ و هنر، دوستی ها را در جهان ترویج کنیم.
سفیر ایران در مکزیک به استقبال خوب مردم مکزیک ازفعالیت های فرهنگی و هنری ایران در این جشنواره اشاره کرد و گفت استقبال به عمل آمده از فعالیت های فرهنگی و هنری ایران در این جشنواره نشان می دهد که زبان هنر و فرهنگ، زبان شناخته شده ای برای تمام دنیاست و بویژه در کشوری مانند مکزیک با داشتن مردمی با فرهنگ و هنر شناس فعالیت فرهنگی و هنری مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.
خانم گلوریا آرتیس نماینده وزارت فرهنگ و سازمان مردم شناسی وتاریخ و رئیس موزه ملی فرهنگ ملل مکزیک نیز ضمن ارائه گزارشی کامل از برنامه های متعدد اجرا شده درجشنواره امسال گفت که این رویداد فرهنگی موجب شناخت بیشتر مردم مکزیک از فرهنگ کهن و زیبای ایران است و ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری افزایش یابد.
وی گفت در مکزیک اشتیاق روزافزونی برای کنجکاوی و یادگیری نسبت به فرهنگ ایران دیده می شود و از اقدامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در فراهم کردن زمینه ای برای آشنا شدن مکزیکی ها با جنبه های مختلف زندگی و فرهنگ ایرانیان، تشکر می کنم.
در این مراسم که در فضای بازسازی شده ای از کاخ گلستان برگزار شد به برگزیدگان مسابقات جشنواره که آثاری ترکیبی از هنر ایرانی و مکزیکی خلق کرده اند، هدایایی داده شد.گروه موسیقی نوای مهر چند قطعه موسیقی سنتی ایرانی را اجرا کرد و هنرمندان ایرانی و مکزیکی چند قظعه موسیقی تولید مشترک از جمله قطعه موسیقی توحید را اجرا کردند.
جشنواره پژواک فرهنگ ها هرساله در ماه آگوست (نیمه دوم مرداد و اوایل شهریور) برگزار می شود. هر سال یک کشور مهمان ویژه این جشنواره است. در سال جاری جمهوری اسلامی ایران مهمان ویژه این جشنواره بود و سال آینده کشور پرو مهمان ویژه این جشنواره خواهد بود.
اروپام**1590

انتهای پیام /*


سياسي


ايران


مكزيك