اخبار گردشگری

آوازه شیخ اشراق جهانی شد

به گزارش ایرنا، شیخ شهاب الدین سهروردی؛ حکمت اشراق را در قرن ششم بنا نهاد و سخن جدیدی بین فلاسفه به میان آورد و حتی برای اثبات سخن حق تا پای جان هم رفت، این روزها در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نام و آوازه ای به هم زده است.
رئیس دبیرخانه همایش های سهروردی شناسی کشور در مراسم بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در زنجان گفت: از ۲ سال پیش تلاش برای ثبت دو رویداد تاریخی و علمی ایران در یونسکو آغاز و سرانجام گام نخست آن در سال ۲۰۱۷ برداشته شد.
سعدالله نصیری قیداری افزود: ثبت یک اثر تاریخی یا علمی در یونسکو مراحل بسیار دشواری دارد اما با مستندات ارائه شده از ۲ اثر علمی و تاریخی ایران زمین با عناوین دانشگاه جندی شاپور و شیخ شهاب الدین سهروردی یا همان شیخ اشراق، سرانجام در سال ۲۰۱۷ گام نخست ثبت آنان در یونسکو برداشته و نام این فیلسوف نامدار جهان ثبت شد.
دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران اضافه کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران برای معرفی قدیمی ترین دانشگاه جهان با قدمت یک هزار و ۷۵۰سال و یکی از برجسته ترین حکمای فلسفه شیخ اشراق ۲ سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را در اختیار دارد.
نصیری قیداری تاکید کرد: برای قطعی سازی نام این دو رویداد علمی و تاریخی ایران زمین یک کار گروهی شکل گرفت و نمایندگان ۲۴ دستگاه اجرایی حضور یافتند تا اقدام به تولید برنامه ها، انتشار کتب، مقالات و برگزاری همایش ها و کنگره های مختلف کنند، همانگونه که یک هزار و ۵۰۰ رویداد برای شخصی همچون ابن هیثم انجام شد.
رئیس دبیرخانه همایش های سهروردی شناسی کشور گفت: این آغاز راهی است که باید طی شود، باید این دو اثر تاریخی و علمی در جهان مطرح و معرفی گردد و در این زمینه زنجان نقش ویژه و برجسته ای دارند.
وی ادامه داد: همه باید ورود پیدا کنند و بدانند معرفی این اثر تاریخی و فرهنگی فقط مسئولیت زنجان نیست و هر ایرانی در این زمینه نقشی بر عهده دارد.
نصیری قیداری اظهار داشت: جهان باید برای دیدن سهروردی مطلع شود، شیخ اشراق متعلق به حافظه جهانی است و از همین رو باید برای معرفی همه جانبه چنین شخصیتی دست به کار شد.
رئیس دبیرخانه همایش های سهروردی شناسی کشور گفت: در صورتی که فلسفه امروز در بین مردم نفوذ نکرده تقصیر فلاسفه است، باید این علم به کمک تفکر توسعه یاید و مردم از دریای بیکران مردی همچون شیخ سهروردی در فلسفه بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: نباید همه رویدادها را در تهران جمع کرد، مکانی همچون شهر سهرورد هم می تواند مکان خوبی برای راه اندازی و فعالیت بنیاد سهروردی شناسی باشد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ادامه این مراسم بر لزوم طلایه دار شدن زنجانی ها و ایرانیان برای معرفی شیخ سهروردی تاکید کرد و گفت: اتفاق بزرگی است که ۲ اثر بزرگ شیخ اشراق و دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویدادهای جهانی ۲ سال آینده قرار گرفته اند و در یونسکو به ثبت جهانی می رسند.
حجت الله ایوبی از قول سینماگران برای تولید فیلم های کوتاه از مجموع داستان ها و سخنان شیخ اشراق خبر داد و آن را فرصتی برای ترجمه آثار شیخ سهرورد به زبان ساده اعلام کرد.
وی با بیان اینکه شیخ سهروردی بین حکمت خسروانی و دینی و اسلامی اجماع خوبی ایجاد کرد، افزود: سهروردی نه باستان پرست بود و نه فراری از ایران باستان و در عین حال تلاش کرد بین ۲ ارزش علمی یک اجماع ایجاد کند.
ایوبی حکمت سهروردی را مبتنی بر نور خواند و خواستار ورود جوانان خوش ذوق زنجانی برای برگزاری هفته جشن نور شد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: می توان با نورپردازی و به زبان نور با مردم سخن گفت و زنجان یا سهرورد به شهر نمونه در زمینه حکمت اشراق تبدیل شوند و بتوان نماد درستی از این فلسفه به مردم معرفی کرد.
وی از طراحی نمادی مناسب از شیخ اشرق برای نصب در شهر زنجان و خیابان سهروردی تهران خبر داد و اظهار داشت: تلاش می شود با کار مطالعاتی دقیقی چهره پردازی درستی از این فیلسوف جهانی طراحی و به مردم ارائه شود.
نزدیک هشت قرن از مرگ شیخ شهید سپری می شود، اما همچنان بسیاری از حکما و فلاسفه جهان تشنه نوشیدن جرعه ای از چشمه حکمت اشراق هستند.
هشت مرداد به نام سالروز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است و بناست از این پس تا ۲ سال رویدادهای فرهنگی و علمی بسیاری برای معرفی صاحب حکمیت اشراق برگزار شود.
شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی معروف به ‘شیخ اشراق’ در سال ۵۴۹ هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در نزد مجد الدین جیلی در مراغه پیگیری کرد و سپس برای کسب مراتب علمی بالاتر به نزد ظهیرالدین قاری در اصفهان رفت و در این دوره با امام فخر رازی از بزرگان اندیشه در روزگار هم مکتب بود.
هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نام گذاری شده است.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال ۲۰۱۷ اقدام به ثبت دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان و شیخ شهاب الدین سهروردی به عنوان یکی از برجسته ترین چهره های فلسفی جهان اقدام کرد.
بر همین اساس ایران باید طی ۲ سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به تولید برنامه و مجموعه های علمی و فرهنگی متعدد و مختلف برای معرفی این ۲ اثر به جهانیان اقدام کند.
۳۰۰۱/۸۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


شیخ اشراق


یونسکو


ثبت جهانی