اخبار گردشگری

«ماه عقربی» سنتی فراموش شده در هرمزگان

به گزارش ایرنا، این سنت ها در طولانی مدت براساس رفع نیازهای بشری کارکرد داشته اما امروزه با تغییر شیوه های عقلانی و جدید، دیگر کارکرد چندانی نداشته است و یکی از این رسم های دیرین که هنوز نیز بسیاری از مردم هرمزگان بویژه در روستاها بر آن پای بند هستند، آیینی به نام «ماه عقربی» است که عده از آن به نام «ماه به خیری» یا « ماه به روزی» یاد می کنند.
یکی از باورهایی که در گذشته در زمان ماه گرفتگی یا خسوف در بعضی از روستاهای هرمزگان انجام می شد، ساخت دارویی به نام ماه عقربی بود.
در آن زمان ها، زنان و دختران قبل از ماه گرفتگی، داروهای محلی و گیاهان دارویی که تعداد آن بعضا به ۴۰ مورد می رسید، آماده می کردند و در زمان آغاز گرفتگی ماه تا پایان آن، این داروها را با هاون های چوبی می کوبیدند و در پایان با الک (آردگیز) صاف می کردند.
زنان محلی هسته میوه انبه، هسته جم پوست کَنده، بعضی از گیاهان بومی مثل مور خوش، آویشن، کلپوره، درمنه، آزموده، راز، زیره، مور خوش و مور تلخ که بیشتر در آن کاربرد داشت را با هم ترکیب می کردند و چون این دارو بسیار تلخ بوده مقداری نیز نبات کوبیده شده برای شیرین کردن این دوا به آن اضافه می کردند و دارویی به اسم ماه عقربی ساخته می شد.
این باور وجود داشت که با خوردن این دارو در این زمان (زمان ماه گرفتگی) بسیاری از بیماری ها را دور می کند و شخص به بیماری دچار نمی شود و یا این که این داروها را چندین سال در جای مناسب نگهداری می کردند تا در زمان بیماری از آن استفاده کنند.
کاربرد این داروی شفابخش بیشتر در بیمارهای مانند دل درد، دل پیچه، شکم درد و اسهال بود.
هنوز نیز در بسیاری از روستاها و جزیره های هرمزگان از جمله شمیل تخت بندرعباس، رودان و جزیره هرمز زنان و دختران به این سنت پای بند هستند.

**درصدد ثبت سنت «ماه به خیری» در آثار ملی هستیم
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز در این باره گفت: «ماه عقربی» یا «ماه به خیری» از سنت ها و فرهنگ های قدیمی به جا مانده از نیاکان ماست که درصدد ثبت این سنت در آثار ملی هستیم.
عباس نوروزی در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان ماه گرفتگی عده ای از زنان هرمزگانی بویژه روستانشینان مقداری از داروهای گیاهی هم چون مورخوش، مورتلخ، آویشن، کلپور، راز، زیره و غیره را در هاون های چوبی می ریختند و می کوبیدند که اسم آن ماه به خیری و ماه عقربی بود.
وی بیان داشت: این دارو در درمان بیماری هایی مانند دل درد و اسهال بسیار مفید بود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآورشد: غیر از کوبیدن دارو، مردم در آن زمان، هنگام شروع ماه گرفتگی تا پایان آن، ظرف های مسی و فلزی را به همدیگر می کوبیدند تا بلاها و سختی ها آن ماه رفع شود و آن ماه به خیر و خوشی و پُر روزی پایان یابد.
نوروزی گفت: بدنبال این هستیم که این سنت شاخص و فراموش شده که از داروهای محلی به عمل می آید و عده ای می خواهند به این سنت ضربه بزنند را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: هنوز نیز زنان روستایی و اشخاص قدیمی بر سنت ماه عقربی و ماه به خیری که از سنت های فراموش شده در هرمزگان است، پای بند هستند.
ماه گرفتگی یا خسوف هنگامی روی می دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عباراتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود و زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد.
مسلمانان هنگام ماه گرفتگی نماز آیات می خوانند.
شامگاه جمعه و بامداد امروز شنبه آخرین ماه گرفتگی قرن ۱۴ شمسی و طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ میلیادی به صورت سراسری رخ داد و مردم بندرعباس نیز در ساحل سورو این ماه گرفتگی را رصد کردند.
این ماه گرفتگی از ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شامگاه جمعه آغاز شد و تا ساعت ۳ و ۵۸ دقیقه بامداد امروز شنبه به مدت ۱۰۳ دقیقه ادامه یافت.
۷۱۹۵/۷۴۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سنت ها


هرمزگان