اخبار گردشگری

مسیر گردشگری هامپوئیل با ۳٫۳۵میلیارد ریال ساماندهی می شود

حکیمه انتظاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از این مبلغ از سوی میراث فرهنگی و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از سوی بنیاد مسکن شهرستان تامین اعتبار شده است.
وی اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ متر از راه روستایی تازه کند سفلی به عنوان مسیر دسترسی به این غار از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان آسفالت ریزی و ساماندهی می شود.
انتظاری گفت: عملیات آسفالت ریزی این طرح ظرف مدت یک هفته آینده آغاز می شود و بخشداری به عنوان نهاد نظارتی این طرح خواهد بود.
وی ادامه داد: مبلغ تخصیصی بنیاد مسکن شهرستان نیز برای مسیرگشایی، تملک، جدول گذاری، اجرای کانیو و آبرو، جابه جایی تیرهای برق و مرمت پل ورودی روستا تازه کند سفلی هزینه می شود.
انتظاری افزود: تکمیل مسیر گردشگری غار هامپوئیل می تواند نقش موثری در توسعه، عمران و آبادانی روستای تازه کند سفلی داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، ورزشی و گردشگری این غار افزود: این جاذبه طبیعی را می توان به جرات یکی از کهن ترین غارهای ایران و دومین غار جهان از نظر قدمت معرفی کرد که به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری و حتی ورزش غارنوردی کشور و خطه آذربایجان است.
وی از کم توجهی و بی مهری برخی از گردشگران و بازدیدکنندگان نسبت به این غار انتقاد کرد و افزود: در سال های اخیر بر اثر بی توجهی برخی بازدیدکنندگان و گردشگران در تخریب زیست محیطی این غار، دیواره های و آثار طبیعی و زیبای این جاذبه ملی در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: توجه به آثار ملی و جاذبه های گردشگری و طبیعی باید از مهمترین اولویت های مردم و مسئولان باشد.
غار هامپوئیل یا غار کبوتر به عنوان قدیمی ترین غار ایران و خاورمیانه، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش واقع شده است.
این غار و جاذبه زیبا با قدمتی ۱۵۰ میلیون ساله، سرشار از شگفتی ها و زیبایی های منحصر به فرد، آثاری از عصر حجر و تاریخ ۲۰۰ هزار ساله بشر در خود نهفته دارد.
اعماق خاموش اما زیبای این غار کهن و تاریخی، با چاه های مخوف و دیواره های آهکی و بی بدیل خود، گردشگران، محققان و غارنوردانی از سراسر دنیا و کشورمان را به خود جذب می کند.
وجود محوطه های وسیع، راهروهای تنگ، چاه های عمیق و ناشناخته باسفره های آب زیرزمینی و رسوبات زیبای آهکی این غار مخوف را به جاذ به ای زیبا تبدیل کرده است.
این غار زیبا به علت برخورداری از چاه ها و جاذبه های زیبای درون غاری، به شماره ۲۳۵ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قرار گرفته است.
بخش مرکزی مراغه با ۷۴ روستا دارای ۶۸ هزار نفر جمعیت بوده که تمامی روستاها دارای شورای اسلامی با ۲۱۹ نفر عضو و ۶۸ روستای این بخش نیز دارای دهیاری است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۳۰۷۷/۹۸۸۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


غار هامپوئیل


مراغه