اخبار گردشگری

محوطه سازی برج قابوس در شرق گلستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان روز پنجشنبه در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار داشت: اعتبار محوطه سازی برج قابوس مربوط به سال جاری و از محل منابع ملی تخصیص یافته است.
برج قابوس بن وشمگیر یا میل گنبد بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است که توسط پاشاهان آل زیار در سال ۳۹۷ هجری ( ۱۰۰۷ – ۱۰۰۶ میلادی) ساخته شده است.
این برج که بر روی تپه ‌ای به بلندی ۱۵ متر قرار گرفته، ۵۵ متر ارتفاع دارد که با احتساب بلندی تپه، ارتفاع آن در مجموع به ۷۰ متر می رسد و در ۱۰ تیر ۱۳۹۱در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
ابراهیم کریمی افزود: پس از ثبت جهانی برج قابوس کمتر به این برج توجه شده و اکنون با اقدامات عمرانی در حال انجام تلاش می شود تا جایگاه این میراث تاریخی که نقش مهمی در جذب توریست دارد، حفظ شود.
وی به ظرفیت های گردشگری گنبدکاووس از جمله برج قابوس، تنوع اقوام، شهر تاریخی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع) و بوم گردی روستایی اشاره کرد و گفت: با این وجود دومین شهرستان بزرگ گلستان از لحاظ تامین زیرساخت های اقامت گردشگران با مشکلاتی مواجه است.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان تصریح کرد: برای رفع مشکل مراکز اقامتی در گنبدکاووس سرمایه گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی برای ساخت پنج هتل انجام شده که دو هتل آن تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی همچنین برگزاری جشنواره بین المللی اقوام درسال گذشته در گنبدکاووس را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال این جشنواره به دلیل گرمای هوا و در پیش بودن ماه محرم و صفر در آذر ماه در گرگان و گنبدکاووس برگزار می شود.
کریمی، احداث موزه بزرگ گلستان در گنبدکاووس را از دیگر فعالیت ها اعلام کرد و افزود: مطالعات اجرایی این موزه که در استان های شمالی و نیز شمال شرق کشور کم نظیر است پایان یافته و حصارکشی و دریافت انشعاب آب و برق آن نیز در مجموع با اعتبار هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.
وی بابیان اینکه امسال نیز اعتبار لازم برای ادامه عملیات اجرایی پیش بینی و این موزه طی دو سال آینده به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: این موزه در زمینی به مساحت دو هکتار که توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبد اهدا شد، ساخته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان همچنین از آماده شدن پرونده شهر گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در رشته فرش ترکمن و ارسال آن به سازمان یونسکو در سال جاری خبر داد و گفت: علاوه بر این مرکز تخصصی صنایع دستی و زیورآلات نیز در این شهر راه اندازی می شود.
وی با قدردانی از تعامل و همکاری مدیران شهرستانی گلستان بامیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در یک نمونه از این همکاری ها، چند روز پیش شهرداری و شورای شهر گرگان مبلغ ۷۰ میلیارد ریال برای احیای بافت های تاریخی اختصاص داده و عملیات اجرایی ۳۰ طرح گردشگری آغاز شد.
شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/۳۰۳۹/۱۶۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


برج قابوس


گنبدکاووس


گلستان