اخبار گردشگری

نبض کرباس بافی به سختی می زند

به گزارش ایرنا، شهر امیریه دامغان روزگاری مهد کرباس بافی ایران بود و این هنر هنوز به عنوان یکی از صنایع دستی مهم آن مطرح است امید که با فراهم شدن امکانات لازم، بیش از پیش مورد توجه و اقبال مردم قرار گیرد.
کرباسبافی به معنی جامه ای است که از پنبه ساخته می شود و جنس این جامه، سفید رنگ و از پنبه خشن است که به طور غالب لباس مردان و زنان روستایی است.
کرباس نوعی پارچه درشت بافت و سنگین است که از الیاف پنبه، کتان یا کنف بافته می ‌شود و از این پارچه برای ساخت بوم نقاشی استفاده می‌شود.
چند تن از هنرمندان کرباس باف که بیشرشان بانوان هستند با اشاره به مشکلات فراروی این رشته هنری از جمله نداشتن بازار فروش از مسوولان امر خواستند تا توجه بیشتری به فعالان این عرصه داشته باشند زیرا اکنون این صنعت دستی بر لبه پرتگاه فراموشی است.
زهرا امیر احمدی هنرمند کرباس باف از شهر امیریه به ایرنا گفت : در ابتدای کار پنبه های باز شده را به تکه های کوچک تقسیم کرده و آن را به شکل فتیله با لوله هایی حدود ۱۵ سانتی متر و به ضخامت تقریبی انگشت دست در می آوریم که به این فتیله ها ‘پلتک’ گفته می شد.
وی افزود : در ادامه این فتیله ها توسط شخص بافنده یا افراد دیگر با چرخ نخ ریسی تبدیل به نخ می شود و دور ماسوره های کوچکی پیچیده می شد و در ادامه نخ ماسوره ها را برهم کرده به شکل کلاف در می آوریم که به این کلافها ‘گلوه’ و به چرخی که این کلاف به آن پیچیده یا از آن باز می شد’گلوزن’ گفته می شود.
وی به فرایند تولید کرباس اشاره و اضافه کرد : هنر و هنرمند همه رشته های صنایع دستی در زمینه های مختلف از جمله بیمه، تسهیلات ، بازار فروش نیازمند حمایت است.
این هنرمند دامغانی یادآور شد : اگر هنر کرباس بافی در ادوار مختلف مورد توجه و حمایت قرار می گرفت دیگر امروز حال و روزش این نمی شد که با مشکلات فراوان روبرو بشود.
لیلا امیرحسینی کرباس باف دیگری در گفت و گو با ایرنا یادآور شد : برای ایجاد زیبایی بیشتر در کرباس ها، تعدادی از کلاف ها را رنگ کرده و یا در صورت لزوم آهار می زنیم که برای رنگ کردن از پوست گردو(پوسته سبز گردوی تازه – کول)، روناس، نیل و یا چیزهای دیگر استفاده می کنیم.
وی به اشکال مختلف کرباس اشاره و اضافه کرد : کرباس را به اشکال مختلف و منظورهای گوناگون می بافند که یکی از پرکاربردترین آن ها کرباس سفید ساده است که بسیار پر کاربرد بوده و انواع مختلف اجناس پارچه ای از آن دوخته و یا بافته می شود.
وی تصریح کرد : کرباس کبود رنگ با راه راه پررنگ تر یکی دیگر از انواع کرباس است که بیشتر برای تهیه قبا استفاده می شود.
امیرحسینی بیان داشت : یکی دیگر از موارد که به وسیله کرباس بافته می شود، چادر شب بزرگ است که از چند تخته پارچه در آن استفاده می شود که کنار هم دوخته شده و به طور معمول چهار خانه سفید و کبود دارد که کاربرد بسیاری از جمله برای توت گیری، جمع آوری میوه ها، حمل و نقل علوفه، گندم و جو، کاه و چیزهای دیگر از آن استفاده می شد.
این هنرمند کرباس باف ادامه داد : حوله های کوچک دستی، حوله بزرگ حمام، دمکنی، سفره غذا خوری در اندازه و نقش های مختلف، رختخواب پیچ، ملافه، زیرانداز، روانداز و چادر از دیگر مواردی است که به وسیله کرباس تهیه می شود.
سکینه جهانیان از فروشندگان و بافندگان کرباس به ایرنا گفت : تهیه کردن مواد اولیه یکی از مشکلات اصلی ماست که امیدواریم با مساعدت میراث فرهنگی، امکان دسترسی آسان به نخ های کرباس فراهم شود.
این هنرمند دامغانی به قدیمی بودن کارگاه های کرباس بافی اشاره کرد و افزود : امیدواریم تسهیلاتی به ما ارایه شود تا بتوانیم با احیا محل کارگاه و خرید کارگاه صنعتی یا سنتی جدید، به سمت تولید بهتر و بیشتر حرکت کنیم.
به تاکید وی بدون حمایت مسوولان امر و فراهم کردن زیرساخت های لازم در شرایط کنونی ، هیج رشته هنری ماندگار و پایدار نخواهند بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان در گفت و گو با ایرنا افزود : کرباس بافی هنر زیبا، ایده آل و پر کاربردی است که زنان و مردان روستایی سالیان بسیاری از این هنر استفاده و فعالیت می کنند.
معصومه داوودیان افزود : بانوانی که با هنر بافندگی آشنا هستند، از این کرباس برای خود می بافند و یا در مقابل دریافت دستمزد برای دیگران می بافند که از این راه کسب درآمد می کنند.
وی ادامه داد : در زمان حاضر ۱۵ هنرمند در هفت کارگاه کرباس بافی در شهر امیریه فعالیت می کنند که تمامی کارگاه ها سنتی و خانگی می باشد.
وی تصریح کرد : شهر امیریه مهد کرباس بافی ایران است که عده ای قدمت آن را ۳۰۰ سال و تعدادی نیز قدمت آن را بیش از این می دانند.
مسوول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دامغان خاطرنشان کرد : پس از بازرسی کارشناسان کشوری و استانی، کرباس بافی امیریه به سمت ثبت ملی شدن در حرکت است که امیدواریم به زودی این امکان فراهم شده و این هنر بیشتر مورد توجه و اقبال قرار گیرد.
ابراهیم داودیان بیان داشت : ماهانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر کرباس توسط هنرمندان در هفت کارگاه شهر امیریه تولید می شود.
وی به مشکلات هنرمندان این حوزه اشاره کرد و گفت : مهمترین خواسته این هنرمندان بحث توسعه و تجهیز امکانات مورد نیاز است که در تلاش هستیم تا با گرفتن تسهیلات و ارایه آن به هنرمندان، بتوانیم به تولید و کیفیت بیشتر کرباس بافی در دامغان کمک کنیم.
وی افزود : طی ماه های اخیر با همکاری اداره بهزیستی دامغان یک کارگاه کرباس بافی برای اشتغال مددجویان بهزیستی در شهر امیریه ایجاد شده است.
مسول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی دامغان به بازار فروش کرباس بافی اشاره کرد و گفت : خوشبختانه تمامی کرباس های بافته شده در کارگاه ها، بدون واسطه و با استقبال مردم، گردشگران داخلی و خارجی خریداری می شود و تعدادی از آن در نمایشگاه های صنایع دستی سراسر استان عرضه می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت : تنوع رشته های صنایع دستی برخاسته از تنوع شرایط اقلیم و فرهنگی سمنان بوده که می تواند در جذب گردشگران و رشد اقتصادی استان مفید باشد.
محمد جهانشاهی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر لزوم نقش آفرینی صنایع دستی در توسعه گردشگری، افزود : صنایع دستی باقی مانده باید به برند استانی برای سمنان تبدیل شود.
وی هم افزایی بین صنعتگران رشته های صنایع دستی را رمز ماندگاری رشته های صنایع دستی برشمرد و گفت : هر چه این هم افزایی در قالب تشکل ها افزایش یابد، توسعه این رشته های هنری بیشتر تقویت می شود.
شهر امیریه در ۲۵ کیلومتری غرب دامغان قرار دارد.
در استان سمنان چهار هزار نفر در ۵۴ رشته صنایع دستی فعالیت دارند.
۹۸۵۶/۶۰۲۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


کرباس بافی


نبض


صنایع دستی سمنان