اخبار گردشگری

در و پنجره های آهنی از سی و سه پل جدا می شود

به گزارش ایرنا، فریدون الله یاری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این سازه های فلزی، طی سالیان گذشته به بنای تاریخی سی و سه پل اضافه شده و با معماری ارزشمند این بنا سازگاری ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، همچنین از ساماندهی اتاق های شاه نشین پل تاریخی سی و سه پل پس از چند دهه خبر داد و گفت: در وسط و محور غربی این پل ۲ اتاق با تزئینات زیبا، بصورت کاربندی و نقوش گیاهی جود دارد که ورودی و پنجره این اتاق ها چندین دهه قبل برای جلوگیری از ورود رهگذران با چهار لایه گچ مسدود شده که این بخش نیز مرمت و تا ۲ ماه آینده بر روی رهگذران و گردشگران بازگشایی می شود.
سی وسه پل یا پل ‘ الله وردی خان شاهکاری از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم و یکی از قدیمی و طولانی ترین پل های تاریخی زاینده رود است که ۴۰۰ سال قبل توسط سردار سرشناس او ‘ الله وردی خان ‘ بر بستر زاینده رود بنا شد.
نام های دیگر این پل «سی و سه پل» و «پل سی و سه چشمه» و «پل چهارباغ» و «پل جلفا» و سرانجام «پل زاینده رود» است؛ تاریخ بنای این پل را شیخ علی نقی کمره ای شاعر زمان شاه عباس، سال ۱۰۰۵ هجری قمری درست همزمان با روزهایی که خیابان بی همتای چهارباغ ساخته شده، ذکر کرده است.
این پل ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل زاینده رود است، در دوره صفویان در کنار این پل مراسم جشن آبریزان یا آب پاشان برگزار می شده که در سفرنامه های جهانگردان اروپایی به برگزاری این جشن اشاره شده است.
این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ شمسی با شماره ثبت ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرارگرفت.
۶۹۹۴ / ۲۰۹۳ / ۱۳۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سی و سه پل


اصفهان