اخبار گردشگری

اصالت تاریخی به پل محمد حسن خان بابل باز می گردد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این پل تاریخی که در سال ۱۱۴۶ هجری قمری به دستور ‘ محمد حسن خان ‘ جد آغا محمدخان قاجار در قریه ‘ بارفروش ‘ (بابل کنونی ) بر روی بابلرود احداث شد ، تا واپسین روزهای سال ۹۴ هجری شمسی محل تردد وسایل نقیله سبک و سنگین بود.
این بنای تاریخی که در روز ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ، با ساخت دو پل در مجاورت آن از زیر بار ترافیک خارج شد تا به عنوان یک اثر تاریخی ، برای گردشگران داخلی و خارجی دلربایی کند.
پل محمدحسن خان یک بنای شاخص به سبک معماری صفوی در مازندران است که با سفیده تخم مرغ و ساروج بنا شد. ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است که ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض دارد .
این سازه تاریخی در طول عمر حدود ۳۰۰ ساله اش یک بار در دوره پهلوی اول مرمت و بازسازی شد که نتیجه آن الحاقات زیادی است که اصالت تاریخیش را مخدوش کرده است .
مطالبه مردمی برای بازسازی و مرمت این پل تاریخی سابقه چندین ساله دارد و دولت تدبیر و امید هم در نخستین سفر استانی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای این منظور مصوب و تاکید کرده بود که این مبلغ پس از تهیه طرح کلی بازسازی و مرمت پل با هدف بازگرداندن اصالت تاریخی به آن قابل پرداخت است .
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز دوشنبه با اعلام آغاز مرمت و سبک سازی پل محمدحسن خان بابل ، به خبرنگار ایرنا گفت : خوشبختانه بعد از سال ها چشم انتظاری و دغدغه مردم و سازمان های مردم نهاد ، مرمت و بازسازی اساسی پل تاریخی محمد حسن خان آغاز شده است.
عبدالمطلب شریفی افزود که بازسازی این سازه تاریخی را میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی مازندران با همکاری شهرداری بابل انجام می دهند و در محله اول هم ۶ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است .
وی توضیح داد : یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از این میزان اعتبار را میراث فرهنگی تامین می کند ، ۲ میلیارد ریال را شهرداری بابل تقبل کرده است و تامین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هم بر عهده راه و شهرسازی مازندران است .
شریفی گفت : متاسفانه در طول دوره های مختلف الحاقات زیادی در این پل صورت گرفته است که هدف اساسی ما در این بازسازی آن است که الحاقات اضافی از این اثر تاریخی حذف شود و به سازه اصلی خود بازگردد.
وی افزود : این الحاقات که در پیاده روی پل ، نرده های بتنی و سازه آن صورت گرفته است با انتخاب یک پیمانکار مجرب و کاربلد برداشته خواهد شد.
او توضیح داد : آسفالتی که بر روی پل ریخته شده ، برای سبک سازی برداشته می شود ، سنگ فرش های قلوه ای همانند زمان شکل گیری این پل در حدود ۳۰۰ سال پیش انجام خواهد شد و تمامی ترک ها و شکاف هایی که در پل ایجاد شده ، ترمیم می شود.
وی ادامه داد : تلاش ما بر این است که سه ماه آینده بخش قابل توجهی از مرمت ، بازسازی و سبک سازی این بنای تاریخی به پایان برسد و برای علاقه مندان و دوستداران میراث کهن گذشته این اثر تاریخی دلربایی کند.
۷۳۴۳/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


پل محمدحسن خان


میراث فرهنگی


مازندران