اخبار گردشگری

کبوترخانه طالخونچه مرمت شد

روابط عمومی پایگاه های ثبت جهانی و گروه حفظ و احیای میراث فرهنگی استان اصفهان روز پنجشنبه به نقل از فریدون اله یاری افزود: کبوترخانه طالخونچه با قدمتی افزون بر یک قرن دارای هشت متر ارتفاع و ۶ متر مربع قطراست.
وی افزود : مرمت این بنا شامل خاکبرداری و آواربرداری سقفها و بازسازی مجدد طاق ها ، ترمیم پلکان منتهی به پشت بام ،ایزولاسیون و کف فرش بام با آجرهای سنتی است.
وی مرمت نمکدان بالای برج و سقف، استحکام بخشی دیوارهای پیرامونی برج و اندود کاهگل و احیا کمربندی گچی را از دیگر اقدامات مرمتی صورت گرفته در این بنا عنوان کرد.
اله یاری اظهار کرد: مرمت برج کبوترخانه طالخونچه با نظارت کارشناس دفترفنی میراث فرهنگی استان اصفهان و با هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال انجام گرفته است.
طالخونچه در منطقه مبارکه قراردارد ؛این شهر با قدمتی چند هزار ساله آثار تاریخی دوره‌ های مختلف را در خود جای داده و از آن جمله می‌توان به مساجدی با معماری دوره صفویه، قلعه‌ها و بناهای قدیمی اشاره کرد.
نام اصلی این شهر «طالقان جی» بوده که به دلیل خونریزی قوم مغول در این محل، نام آن به طالخونچه معروف شد.
برج های کبوتر یا کبوترخانه ها بناهای عظیمی هستند که در گذشته در جوار زمین های زراعی و به منظور استفاده از فضولات کبوتران در نقاط مختلف استان اصفهان ساخته شده اند.
زارعان اصفهانی در سال های دور از فضله هزاران کبوتری که در این برج ها لانه گزینی می کردند به عنوان کود حیوانی پای محصولات خود استفاده می کردند.
هم اینک صدها برج کبوتر در گوشه و کنار شهرهای استان اصفهان رو به ویرانی است.
۷۱۴۱/ ۶۰۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کبوترخانه


اصفهان