اخبار گردشگری

رونق گردشگری، جاذبه و امکانات

در این یادداشت به قلم حاجی علی شرفی آمده است که؛ زندگی آن ‌گاه برای انسان معنا می‌یابد که بر اساس یک قانونمندی مبتنی بر نظم و برنامه‌ریزی باشد.
سپری‌شدن عمر انسان از نظر زمانی شامل چهار بخش می‌شود؛ نخست اوقات کار، دوم اوقات آزاد، سوم اوقات فراغت و چهارم اوقات استراحت.
تفریح و گردش یکی از ضروریات جامعه‌ ی بشری به‌ویژه در شرایط امروزی است. تفریح و گردش از زیرمجموعه‌های اوقات فراغت محسوب می‌شود. اوقات فراغت، مبنایش تفکر هدفمند و متفاوت با گذراندن وقت به شکل سرگرمی است زیرا سرگرمی ‌بخشی از وقت عمر آدمی است که بدون هدف و به بطالت می‌گذرد.
تفریح از نظر لغوی به معنی شادمانی ‌کردن است. از نظر علم روان‌شناسی، تفریح تأثیر زیادی بر بهبود روان و جسم آدمی دارد و امید به زندگی را افزایش می ‌دهد. این موضوع به سلامتی و برگشت فرد به حالت طبیعی و تعادل از نظر روانی، کمک شایانی می‌ کند.
اهمیت تفریح تا جایی است که نه فقط در هفته و ماه بلکه حتی در ساعت ‌های کاری روز مانند زنگ تفریح در مدارس ضرورت پیدا می‌ کند.
از ویژگی‌ های خوب تفریح وگردشگری، تقویت روحیه جمع‌ پذیری است از جمله رفتن به پارک ‌ها، اماکن ورزشی، رستوران، سینما و تئاتر، مکان‌ های بازی، اماکن فرهنگی و دیگر فضاهای عمومی و طبیعی.
زمان مناسب برای تفریح، تعطیلات رسمی است که با مناسبت ‌های گوناگون وجود دارد.

** صنعت توریسم
دهه ‌هاست که بسیاری ازکشورها برای درآمدزایی درراستای رفاه جامعه خویش به رونق‌ یابی صنعت توریسم روی آورده‌اند. کشورهای ایتالیا، ترکیه، تونس و… از این جمله‌ اند.
صنعت توریسم به زیرساخت ‌هایی ازجمله آموزش، مهارت، امکانات ایاب وذهاب زمینی، هوایی ودریایی، ساخت اماکن استراحت وتفریحی، مدیریت کارآمد، داشتن آسایش و امنیت روانی نیازمنداست.
صنعت توریسم وگردشگری دانش‌ محور و همراه با تکنولوژی روز است. در این فن‌ آوری حفظ محیط‌ زیست بایستی ازجایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

** کیو در لندن
این مرکز تفریحی و گردشگری که به باغ گیاه ‌شناسی معروف است در فضایی به مساحت ۱۲۱ هکتار در جنوب غربی لندن قرار دارد.
این باغ توسط اداره محیط‌زیست و امور روستایی حمایت شده و به‌عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی گیاه ‌شناسی بین‌ المللی محسوب می‌شود.
این مجموعه در سال ۱۷۵۹ میلادی تأسیس و در سال ۲۰۰۹ دویست و پنجاهمین سالگرد تأسیس آن برگزار شد.
هر سال، نزدیک به دو میلیون توریست از این مرکز تفریحی، گردشگری بازدید می ‌کنند و سالانه درآمدی بیش از ۵۶ میلیون پوند نصیب لندن می ‌شود.
این مجموعه با داشتن۶۵۰ دانشمند و کارمند، دارای بایگانی وکتابخانه‌ ای با بیش از نیم‌ میلیون جلد کتاب است.
کیو با داشتن بیش از ۳۰۰۰۰ نمونه از گیاهان زنده‌ دنیا شامل درخت، درختچه وگل وگیاه می ‌باشد و به‌عنوان یکی از مراکز مهم تولید بذر و گیاهان دارویی در جهان به ‌شمار می‌آید.

** کیو در خرم‌آباد
پارک تفریجی و گردشگری «کیو» در شمال شهر خرم‌آباد قرار دارد.
این پارک دریاچه‌ای پرآب با مساحتی نسبتاً وسیع دارد و قایق‌ های تفریحی در آن روزانه، گردشگران را از این سو به آن سوی دریاچه می‌برند. پارک همچنین فضایی سرسبز و پوشیده از درخت و درختچه و گل وگیاه و نیز امکانات بازی و ورزشی دارد.
«کیو» علاوه بر اینکه محل گردش و تفریح مردم خرم ‌آباد است مکانی برای جذب توریست‌ هایی است که از دیگر نقاط ایران و حتی از دیگر کشورها به این‌جا می‌آیند.
تا رسیدن به وضعیتی نسبتاً ایده‌آل در مقایسه با برخی پارک‌ها در سطح کشورمان و یا خصوصیاتی که برای پارک «کیو» لندن برشمردیم فاصله‌ زیادی داریم؛ زیرا این مجموعه نیاز به امکانات و مراقبت بیش‌تری دارد.
بی‌ تردید این پتانسیل گردشگری و تفریحی، دارای استعداد‌های بالقوه‌ای است که در صورت سرمایه ‌گذاری دولت یا بخش خصوصی و همراهی مردم می‌ تواند به یکی از بزرگترین مراکز تفریحی و گردشگری تبدیل شود؛ از جمله یکی از امکانات بالقوه موجود در مجاورت این پارک، زمین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی است که می‌توان آن ‌را به نمونه‌ ای هرچند کوچکتر مثل باغ گیاه‌شناسی و تفریحی «کیو» لندن تبدیل کرد.
بدین جهت مسئولان کشوری، شهر و استان نباید کم ‌اهمیت به این موضوع بنگرند؛ زیرا ایجاد باغ گیاه‌شناسی در پیوند با پارک«کیو» موجب تقویت فضای تفریحی و توریستی خواهد شد.
بدین‌ سان لرستان با توجه به داشتن پتانسیل ‌های بالقوه ‌از جمله شرایط آب و هوایی نسبتاً مناسب با آبشارهای زیبا، داشتن آثار غنی تاریخی و فرهنگی و نیروی کار نیازمند به اشتغال پایدار مستعد ایجاد صنعت توریسم و گردشگری است.
منبع: نشریه تخصصی گردشگری تاف
۱۹۲۰/۳۰۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


دیگرسانه ها


تاف