اخبار گردشگری

جشن توت در سایه سار توتستان های چند صد ساله ارومیه

به گزارش ایرنا در برخی از مسیرهای باغی ارومیه از جمله امامزاده محمد و ابراهیم، درختان توت در طرفین جاده جا خوش کرده و ساعت ۱۰ صبح قفل درب های توتستان ها به امید روزی باز می شود.
هر چند صبح ها مشتری توت کمتر از عصرهاست اما چادرها آماده بوده و قرار است تا عده ای چهار گوشه اش را به وسعت روزی در دست بگیرند و با یک چوب بلند بر تن شاخه ها بزنند تا شیرینی ها از آسمان ببارد.
پس از بارش این میوه های شیرین از لابلای شاخ و برگ درختان قدیمی و سر به فلک کشیده توت، نوبت به سرو آنها در ظرف های پلاستیکی یا ملامینی می رسد تا به خریداران عرضه شود.
میز و صندلی هایی نیز در سایه سار توتستان ها چیده شده و خانواده هایی که به زحمت جایی برای سپردن خودروها در آغوش جاده یافته اند، منتظر آمدن این میوه می مانند؛ عصرها نیز چاشنی این ضیافت خوش طعم، موسیقی محلی است.
قدمت برخی درختان توت در ارومیه به ۴۰۰ سال می رسد؛ اگرچه مزه شیرین و آبداری توت ارومیه به خوی نمی رسد اما مزیت توت ارومیه، توتستان های داخل شهر و فضای تفریحی ایجاد شده آنهاست.
تصاویری که از گذشته به یادگار مانده، نشان دهنده این رسم و به نوعی جشن دیرینه میان مردم ارومیه است؛ جشنی که مردم را از شهرها و حتی استان های اطراف به ارومیه می کشاند و فرصت مغتنمی برای جذب گردشگر است.
** مهمانان آشنا و ناآشنای توت
پلاک خودرو نقره ای رنگ این خانواده، ۸۷ است؛ آنان می گویند از شهر خدابنده استان زنجان برای دیدن اقوام به مهاباد سفر کرده و سری هم به ارومیه زده اند تا از جشن توت بی نصیب نمانند.
«واقعاً تجربه متفاوتی بود. خوشحالم که با طی کردن ۲۴۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت چیزی از دست نداده و کلی شادی هم به دست آورده ام.» اینها را «منصور بلادی» پدر خانواده می گوید. دختر خانواده هم که حدود ۲۰ ساله به نظر می رسد، لبخند شادی به لب دارد و حرف های پدر را اینگونه تکمیل می کند: «فضای مناسبی برای شادی خانواده ها فراهم شده و با صرف کمترین هزینه، لحظه های زیبایی را تجربه کردیم و از مهمان نوازی مردم ارومیه ممنونیم.»
** توت با دوغ اش می چسبد
می گویند ابوعلی سینا سفارش کرده که افراد گرم مزاج از زیاده روی در خوردن توت خودداری کنند و سردی و نفخ آوری توت هم ماجرایی دارد که برای رفع آن نوشیدن دوغ توصیه شده است؛ به همین دلیل، سر میزها علاوه بر توت، دوغ محلی هم سرو می شود.
سر یکی از میزها سه دختر جوان به گفت و گو مشغول هستند و خودشان را ۲ ظرف توت و یک پارچ دوغ مهمان کرده اند. «المیرا جوادی» می گوید: «چون توتستان داخل شهر است، برای رفت و آمد مشکلی نداشتیم و خانواده هایمان خیالشان راحت است».
آمنه، خواهر المیرا هم از قیمت توت ها اینگونه می گوید: «هر ظرف یکبار مصرف لب پر را ۱۰ هزار تومان خریدیم و پولی بابت دوغ نگرفتند.» می خندد و ادامه می دهد: «احتمالا یکجا حساب کرده اند! البته شاه توت گران تر بود و نخریدیم. هر ظرف اش ۲۰ هزار تومان است! در نهایت تفریح گران قیمتی نیست.»
** هر روز کمتر از دیروز
بر اساس آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۱، آذربایجان غربی ۱۳۹ هکتار توتستان داشت که سالانه ۵۶۸ تن توت از آنها برداشت می شد اما امروز با تغییر الگوی کشت، این محصول به نسبت آب بر سطح کمتری را به خود اختصاص داده است. هر چند کاهش سطح در داخل شهرها به علت مقررات شهرداری ارومیه کمتر اتفاق افتاده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: توتستان های آذربایجان غربی ۴۶ هکتار بوده و بیشترین سطح زیر کشت را ارومیه با ۳۰ هکتار به خود اختصاص داده است. شهرستان های خوی، بوکان، میاندوآب و مهاباد هم به ترتیب بیشترین سطح توتستان های استان را بعد از ارومیه دارد.
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه متوسط عملکرد در هکتار برای این محصول ۵٫۲ تن است، ادامه می دهد: سالانه ۱۶۳ تن توت سفید در استان تولید می شود که باز هم ارومیه با تولید ۱۳۸ تن در صدر قرار گرفته است و خوی با ۴۲ تن تولید در رده دوم استان قرار دارد.
وی اضافه می کند: نزدیک به ۱۵ درصد توت تولیدی استان خشک می شود و بقیه به مصرف تازه خوری می رسد؛ البته بعد از تأمین نیاز داخل استان به استان های دیگر نیز صادر می شود.
کریم زاده با اعلام اینکه ارومیه چهار توتستان بزرگ دارد، ادامه می دهد: ۱۰ توتستان در حومه شهر و چهار توتستان در داخل شهر وجود دارد اما در خوی توتستان نداریم و توت ها اغلب به صورت تک درخت هستند.
به گزارش ایرنا فروش توت تازه در باغ های توت ارومیه به بهانه ای برای دلخوشی مردم و مسافران تبدیل شده است تا یک محصول کشاورزی به شیرینی دورهمی های مردم تبدیل شود.
قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد و به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.
این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است؛ آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.
نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است و به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.
توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است و در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.
مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد و طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را می کاهد و موجب کاهش وزن می‌شود.
۷۱۳۲/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


اقتصاد


کشاورزی


توت سفید


ارومیه