اخبار گردشگری

حمام تاریخی کهیار دهدشت موزه می شود

مسعود شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:عملیات اجرایی این طرح با ۵۱۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.
وی بیان کرد: حمام تاریخی کهیار از بناهای مربوط به دوران صفوی است که در کنار امامزاده جابر (ع) در بافت تاریخی شهر دهدشت قرار دارد.
وی بیان کرد: موزه مردم شناسی شهر دهدشت با هدف آشنا کردن مردم با آثار معنوی مانند آئین رسوم و تجهیزات مورد نیاز زندگی روستایی و عشایر و قرار دادن در معرض عموم علاقه مندان ایجاد خواهد شد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از اختصاص یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای مرمت پل تاریخی پاتاوه، خانه تاریخی روستای موگر و خانه تاریخی روستای سمغان خبر داد.
شفیعی اعتبار مرمت پل تاریخی پاتاوه را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و ۲خانه تاریخی را ۶۰۰ میلیون ریال ذکر کرد.
وی بیان کرد: قرارداد اجرای این طرح ها با بخش خصوصی منعقد شده و عملیات اجرایی مرمت آنها تا پایان هفته آغاز خواهد شد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی قلعه عزیزی در این استان هم اکنون در حال اجراست.
شفیعی اظهار داشت: مرمت این یادگار ارزشمند دوره قاجاری با ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار با مشارکت بخش خصوصی پس از انجام مراحل مزایده اینترنتی شروع شد.
وی بیان کرد: بنای تاریخی قلعه عزیزی پیش از این سه بار مرمت شده بود.
قلعه عزیزی در روستای دم چنار عزیزی بویراحمد قرار داردکه در ۲ طبقه و با استفاده از مصالح قلوه سنگ و ملات سنگ احداث شده است.
این بنای تاریخی در دوره قاجاری برای کاربری های مسکونی و دفاعی ساخته شده است.
وی ابراز داشت: ۵۰۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون ۷۳۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:۶۱ آسیاب، ۵۰خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه


مردم شناسی


کهگیلویه و بویراحمد