اخبار گردشگری

مرمت دروازه تاریخی راه کوشک قزوین آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی روز دوشنبه افزود: کهن شهر قزوین در نیمه قرن سوم هجری قمری دارای هفت دروازه بوده که امکان ورود به شهر را فراهم می‌کرده اند و با توجه به گسترش شهر و افزایش جمعیت در دوره قاجاریه ۲ دروازه نیز به آنها اضافه شد.
وی اضافه کرد: در مجموع ۹ دروازه در گرداگرد شهر قزوین برای ارتباط با دنیای خارج وجود داشته است که از میان این بناهای باشکوه تنها امروزه ۲ دروازه راه کوشک و دروازه تهران قدیم به جای مانده و متاسفانه باقی آنها در اثر خیابان‌کشی‌ها و بی‌توجهی به مرور زمان ویران شده‌اند.
حضرتی در ادامه با اشاره به پیشینه تاریخی این بنای باشکوه،گفت: دروازه تاریخی راه کوشک یکی از کهن‌ترین دروازه های شهر قزوین و بنای آن بیش از هزار سال قدمت دارد، ولی شکل ظاهری و فعلی این دروازه مربوط به دوران قاجار و کاشی کاری‌های آن به دوره حکمرانی شاهزاده میرمحمدحسین عضدالملک متعلق به سال ۱۲۹۶ هجری قمری در قزوین است.
وی اظهار داشت: این بنای با شکوه تاریخی همانند سردر باغ ملی در تهران و دروازه ارگ در سمنان تنها دروازه‌های به جای مانده از گذشته با نقش اصیل خود در ایران به شمار می‌روند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص طرح مرمت و ساماندهی این دروازه کهنِ شهر قزوین،گفت: در سال های گذشته اقدام‌های مرمتی چون پی‌سازی، دفع رطوبت و کانال کشی دور بنا برای استحکام بخشی و محافظت از آن صورت گرفته ولی متاسفانه آسیب‌های شدیدی طی سال‌های اخیر به بنا و کاشی‌کاری‌های ارزشمند پایه بنا وارد آمده که برای جلوگیری از خطرات احتمالی و وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به این بنای باشکوه تاریخی طرح ساماندهی و مرمت آن در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: در این پروژه مرمت موضعی جداره‌ها اعم از دیواره‌های آجری و کاشی‌کاری‌های معقلی، بام‌سازی، دفع رطوبت و بندکشی جداره‌های آجری و کاشی‌کاری‌ها با ۱۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.
دروازه راه کوشک یکی از کهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین است که به سوی الموت، رودبار شهرستان و کوشک و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده و دارای یک ورودی با قوس نیم دایره است که در هر طرف راهرو، دو طاق‌نما ساخته شده که با نرمی به سوی بیرون پیش آمده و حالت آغوش گشوده را تداعی می‌کند واین دروازه تنها یک نما به سوی خارج شهر دارد.
۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


دروازه راه کوشک