اخبار گردشگری

بوستان های جنگلی، ظرفیتی مغفول مانده در ملکشاهی

به گزارش ایرنا، بیش از ۹۰ درصد مساحت شهرستان ملکشاهی را منابع طبیعی و از جمله پوشش جنگلی متراکم درختان زیبای بلوط تشکیل داده است که در نگاه هر مسافر و ببینده ای مناظری دلپذیر را ترسیم کرده است.
علیرغم چنین نعمت خدادادی به دلیل نبود مدیریت صحیهح در سالیان گذشته حتی یک متر آن جهت تفرجگاه و تفریح مردم اختصاص نیافته که همین باعث حضور مردم در اعماق جنگل و مشکلات زیست محیطی متعاقب و بروز سوانحی همچون آتش سوزی شده که خسارت های جبران ناپذیری را بر دامن طبیعت بکر منطقه گذاشته است.
امروزه برخی استان های دارای چنین ظرفیتی با کمترین کار ممکن بهترین بوستان های جنگلی را ایجاد و مردم با خیال راحت ، امنیت کامل و بدور از ایجاد مشکلات زیست محیطی از این نعمت بیکران بهره می شوند و همین موقعیت باعث جذب گردشگر به منطقه نیز می شود.
یک کارشناس محیط زیست در این خصوص می گوید: براساس استانداردهای جهانی هدف اصلی از ایجاد بوستان ها حفاظت از عرصه های جنگلی و ایجاد محیطی طبیعی با کمترین حد دخالت در اکوسیستم منطقه است.
وحید میرزایی افزود: وضعیت جغرافیایی شهرستان ملکشاهی به گونه ای است که می توان در جای جای آن چنین بوستان ایجاد و حتی می توان شرایطی فراهم کرد که این نقاط به بخش خصوصی جهت نگهداری واگذار شود.
یکی از شهروندان شهر ارکواز ملکشاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نیز گفت: یکی از نیازهای اصلی مردم این شهر استفاده از فضای سبز و محیط طبیعی جنگلی است ، نیازی که باعث شده مردم در ایام تعطیلات به داخل جنگل های اطراف مراجعه کنند که همین باعث مشکلاتی همچون آتش سوزی ، تخریب محیط زیست ، اذیت و آزار جانواران شده است.
کریم بهزادنیا افزود: حضور مردم در جنگلستان بیوره جهت تفریح و اوقات فراغت که یک منطقه جنگلی کاملا وحشی است، باعث عقرب گزیدگی ، مار گزیدگی و دیگر مشکلات احتمالی برای مردم شده است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری ملکشاهی با تایید چنین ظرفیت هایی گفت: ایجاد بوستان جنگلی با چنین رویه ای هنوز در دستور کار مسئولان این اداره قرار نگرفته است که البته این ایده ای مناسب و قابل بررسی و پیگیری است.
محمد قاسم نیا اظهار کرد: طی سالیان گذشته در منطقه باولک صدها درخت سرو و کاج کاشت شده اما به دلیل مناسب نبودن محیط جغرافیایی آن نمی تواند هدف گردشگری و تفرجگاه مناسب قرار گیرد.
وی تاکید کرد: این اداره آمادگی دارد در صورت حمایت مسئولان مربوطه در مناطق کارشناسی شده چندین پارک جنگلی جهت تفرجگاه و جذب گردشگر ایجاد کنند.
شهرستان ملکشاهی این ظرفیت را دارد که با کمترین هزینه زیباترین بوستان های جنگلی با محیطی طبیعی ایجاد و زمینه جذب گردشگر و اکوتوریسم را به این شهرستان محروم فراهم کرد که امید است مسئولین امر مهم را در دستور کار خود قرار دهند .
گفتنی است از ۱۷۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی ملکشاهی ۱۱۴ هزار هکتار پوشش جنگلی است که به ترتیب جنگل بیوره ، جنگل بازگیر و جنگل پشمین متراکم ترین عرصه های جنگلی شهرستان را تشکیل داده اند.
۷۱۷۹/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


جغرافیا


پارک جنگلی


جذب گردشگر


ملکشاهی