اخبار گردشگری

نشان ملی مرغوبیت بر پیشانی صنایع دستی

به گزارش ایرنا، نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، مرحله کشوری مهر اصالت یونسکوست که البته اکنون به مهر اصالت شورای جهانی صنایع دستی تبدیل شده است.
در این رویداد هنری، محصولات دستی بر اساس ۴ معیار مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی، و دو پیش شرط احترام به ارزش های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی بررسی می شوند.
اعطای نشان ملی مرغوبیت به صنایع دستی استان های مختلف کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زمینه ساز حفظ و صیانت از آثار فاخر از یک سو و ایجاد انگیزه در نسل جوان برای یادگیری و انتقال بین نسلی صنایع دستی به عنوان نمود عینی میراث فرهنگی و تاریخی از سوی دیگر حایز اهمیت است.
در این میان آذربایجان شرقی به دلیل قدمت و تنوع صنایع دستی آن از ابتدای اعطای مهر اصالت یونسکو در سال ۱۳۸۶ و به تبع آن نشان ملی مرغوبیت تا به امروز، همواره از داعیان و طلایه داران کسب این نشان ها در کشور بوده است.
بر اساس آمار رسمی منتشر شده، آذربایجان شرقی در زمان حاضر بعد از اصفهان از نظر تعداد نشان های ملی مرغوبیت اعطا شده به صنایع دستی آن رتبه دوم کشور را دارد و همین امر لزوم ارج گذاشتن به فعالان این عرصه و فراهم آوردن زمینه ارتقای جایگاه صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی را دوچندان می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اشتغال زایی ارزان صنایع دستی، گفت: تولیدات هنری به واسطه درون زایی نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند.
مرتضی آبدار با اشاره به رویکرد حمایتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رونق و تقویت جایگاه صنایع دستی کشور، برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی رایگان را گامی در این راستا عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۲۳ میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در نمایشگاه صنایع دستی تبریز رکورد فروش شکسته شد، رونق این حوزه را نیازمند خرید صنایع دستی دانست و گفت: هنرمندانی که از شیوه و فضاهای نوین ارتباطی برای عرضه تولیدات خود استفاده می کنند، موفق ترند.
آبدار اظهارداشت: وظیفه دولت فراهم کردن بستر مناسب برای تولید و عرضه است و هنرمندان باید از این بستر استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز اختصاص مکان برای ایجاد ۴ بازارچه صنایع دستی را در این شهر متعهد شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه مسابقه دریافت نشان مرغوبیت ملی صنایع دستی به صورت ۲ سالانه و در سال های زوج در کشور برگزار می شود، گفت: در سال های فرد آثار منتخب در سطح جهانی برای دریافت مهر اصالت با هم رقابت می کنند.
فرشاد به آفرین با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۶ در اولین دوره اعطای مهر اصالت یونسکو به صنایع دستی ایران، ۲ نشان از مجموع ۶ نشان اعطا شده متعلق به هنرمندان آذربایجان شرقی بود، گفت: هنرمندان این استان دو سال پیش پس از اصفهان و فارس بیشترین نشان را دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته برای دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی به دلیل افزایش شرکت کننده ها، برای هر استان سهمیه ای مشخص در نظر گرفته شد، گفت: بر این اساس در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت ۲۶ نشان توسط ۲۰ هنرمند استان شدیم ورتبه استان به دوم کشوری ارتقا یافت.
به آفرین گفت: سال گذشته هنرمندان آذربایجان شرقی در شاخه های مختلف هنری از جمله معرق، میناکاری، کفش و البسه محلی، نقاشی روی سفال و حکاکی روی نقره موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شدند.
حمید کاظم نیا از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی و دارنده نشان مهر اصالت یونسکو در سال ۲۰۱۰ نیز که در حوزه دستباف های عشایری فعالیت می کند، ارزش افزوده بالا و ارزبری کم صنایع دستی را از ویژگی های این بخش اقتصادی عنوان کرد و گفت: در صورت فراهم کردن بستر مناسب عرضه، تولیدات دستی می تواند سهم بیشتری در اقتصاد ملی داشته باشد.
زاکار باقداسارزاده، از هنرمندان حکاکی روی نقره آذربایجان شرقی و دارنده نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال ۱۳۹۷ نیز در گفت و گو با ایرنا، بزرگترین مشکل صنایع دستی را فروش نرفتن آثار خلق شده عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی بیشتری هستیم.
در تبیین اهمیت ترویج صنایع دستی همین بس که معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور ارزش صادرات صنایع دستی در سال گذشته را ۲۸۱ میلیون دلار اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته حمید کاظم نیا در رشته دستباف های عشایری، یونس پورمشینچی در زمینه ساخت ساز سنتی، خسرو شیری و عظیم مرادی در زمینه ورنی بافی، ایوب مرکب ساز در زمینه تولیدات چرمی، زاکار باقداسارزاده ، لیلا غفاری و شهرام حسنی در زمینه حکاکی روی نقره، رضا میرزاجانی و علی نوری زاده در زمینه چاپ باتیک، ابراهیم قربان پور در زمینه معرق چوب، نسیم خواجه نصیری در زمینه میناکاری، لیلا سادات تائبی در زمینه البسه محلی، نعمیه تقوی در زمینه کفش های سنتی، سعیده خوش رنگی، تهمینه محبی ، مژگان خوش سلیقه، لیلا تقی پور و گروه هنری یانیق در زمینه نقاشی روی سفال موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند.
۱۰ ژوئن (مصادف با ۲۰ خرداد) توسط سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی صنایع دستی نام گذاری شده است.
به گزارش ایرنا، ۱۱ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ شاخه هنری در استان آذربایجان شرقی فعالند.
۳۰۷۱/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


نشاان ملی مرغوبیت


اصالت آثار