اخبار گردشگری

ترمیم میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اعتبار

به گزارش ایرنا، میراث فرهنگی شامل بناها و اشیای تاریخی، میراث معنوی چون آئین‌ها و سنت‌ها دریچه‌ای است که انسان را به تمدن چند هزار ساله ایرانی متصل می‌کند.
گنجینه‌هایی که نگهداری از آنها برای حفظ هویت ملی و درآمدزایی از طریق بازدیدهای ایرانگردان و جهانگردان ضروری است.
اما در بسیاری از موارد ناآگاهی برخی افراد، سودجویی بعضی دیگر و گذشت زمان باعث در معرض تخریب قرار گرفتن یا فراموشی میراث فرهنگی شده است.
کارشناسان فرهنگسازی، همت مضاعف برای تبدیل بناهای تاریخی به مراکز فرهنگی و ایجاد موزه‌ها را راهکارهایی برای حفظ میراث فرهنگی می‌دانند.
** برنامه‌های در دست اجرا
مدیرکل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی از طریق آموزش در مدارس و رسانه‌های ارتباط جمعی، مرمت بناهای تاریخی، تعیین حریم محوطه‌های تاریخی و دستگیری سودجویانی که قصد تعرض به مناطق تاریخی برای کشف گنج را دارند و ایجاد موزه‌های مردم شناسی و موزه اشیای تاریخی در حال ساخت از مهمترین برنامه‌های حفظ میراث فرهنگی است.
محمود باقری افزود: همزمان با هفته میراث فرهنگی که بازدید از موزه یاسوج رایگان بود این مرکز با استقبال دانش آموزان، کارمندان و مردم فرهنگ دوست روبه رو شد.
وی بیان کرد: ایجاد تورهای بازدید بناهای تاریخی از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار، هشت بنای تاریخی این استان مرمت و موزه در حال ساخت یاسوج تکمیل می‌شود.
باقری اظهار داشت: از این میزان ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل موزه در حال احداث یاسوج تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: این طرح‌ها هم اکنون در حال واگذاری به بخش خصوصی برای اجراست.
وی بیان کرد: میزان اعتبار تصویب شده برای بافت تاریخی دهدشت را ۹ میلیارد اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون نقدینگی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آن دریافت شده است.
شفیعی گفت:۵۰۰ میلیون ریال مرمت تنگ سروک، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای سه خانه تاریخی در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد،۴۰۰ میلیون ریال مرمت امامزاده بابااحمد و ۸۰۰ میلیون ریال مرمت پل خیری و محمد اختصاص یافته است.
** نیاز به اعتبار برای مرمت
وی ابراز داشت: ۵۰۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
باقری تصریح کرد:۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
**مرمت اشیای تاریخی
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون ۳۱۱ قلم از اشیای تاریخی این استان مرمت و ساماندهی شده است.
۳ هزار و ۷۰۹ شیء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۴۲۰ قلم مرمت شده است.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
مسعود شفیعی افزود: ۲ هزار و ۲۵۱ قلم شی‌ء تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست جام (سیستم جامع یکپارچه سازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی) ثبت شده است.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی از برنامه ریزی برای راه اندازی ۲ موزه مردم شناسی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
شفیعی افزود: این موزه‌ها در محل نگهداری موزه فعلی یاسوج و شهر تاریخی دهدشت ایجاد خواهد شد.
وی گفت: در این موزه شیوه زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد مانند کشاورزی سنتی و وسایل تهیه دوغ در آن به نمایش گذاشته می‌شود تا این گنجینه‌های ارزشمند مردم شناسی به فراموشی سپرده نشود.
شفیعی گفت: راه اندازی پایگاه میراث فرهنگی در منطقه تاریخی خان احمد باشت و تنگ سروک بهمئی از برنامه‌های امسال در این حوزه است.
** دستگیری متعرضان به بناهای تاریخی
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۵ متعرض حفاری در بناهای تاریخی این استان از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون شناسایی و دستگیر شدند.
شفیعی افزود: این افراد با هدف دستیابی به اشیای تاریخی و گنج در شهرستان‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه باشت، گچساران و کهگیلویه اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند.
وی اظهار کرد: ۸۰ نفر از این متعرضان در سال ۱۳۹۶ و ۱۵ نفر در سال جاری شناسایی و دستگیر شدند.
شفیعی تصریح کرد: متهمان متناسب با جرم خود به ۶ ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این افراد بیش از ۶۱ قلم شیء تاریخی و ۱۰ دستگاه گنج یاب کشف و ضبط شده است.
وی بدون اشاره به جزئیات بیان کرد: از این تعداد سه مورد از حفاری‌ها منجر به خسارت به مناطق تاریخی شده است.
شفیعی دلیل تجاوز به میراث فرهنگی را ناآگاهی عده‌ای از مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان شاخص هویت ملی و یادگار نیاکان کهن دانست.
وی با یادآوری اینکه تعدادی از حفارهای غیرمجاز از سوی مردم گزارش شده از شهروندان فرهنگ دوست برای مشارکت در دستگیری متجاوزان به مناطق تاریخی قدردانی کرد.
شفیعی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام افراد است و پیشگیری از خروج یا تخریب اشیای تاریخی و فرهنگی از کشور رسالت همگانی است.
وی ابراز داشت: این اداره به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش‌های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و تخریب و یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی است.
** تلاش برای تکمیل موزه یاسوج
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۶۷ میلیارد ریال برای ساخت موزه اشیای تاریخی یاسوج هزینه شده است و خرداد سال ۱۳۹۷ به بهره برداری می‌رسد.
عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال ۱۳۸۶ آغاز شد.
مسعود شفیعی افزود:۵۱ میلیارد و ۴۵۰ ریال از محل اعتبارات ملی و ۱۵ میلیارد ۵۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای احداث این موزه هزینه شده است.
وی بیان کرد: امسال نیز ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و سه و میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل بودجه ملی برای تکمیل این مرکز فرهنگی در نظر گرفته شده است.
شفیعی ابراز داشت: موزه یاسوج بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی ۹ هزار مترمربع و زیربنای آن نیز ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع است.
شفیعی ابراز داشت: موزه باستان شناسی یاسوج کنار بیمارستان امام سجاد (ع) این شهر و پشت هتل آزادی قرار دارد.
وی بیان کرد: هم اکنون ۳۰۱ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
وی از برنامه ریزی برای راه اندازی ۲ موزه مردم شناسی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
شفیعی افزود: براساس برنامه ریزی این طرح‌ها در محل نگهداری موزه فعلی یاسوج و شهر تاریخی دهدشت راه اندازی خواهد شد.
وی گفت: در این موزه شیوه زندگی سنتی مردم کهگیلویه و بویراحمد مانند کشاورزی سنتی و وسایل تهیه دوغ در آن به نمایش گذاشته می‌شود تا این گنجینه‌های ارزشمند مردم شناسی به فراموشی سپرده نشود.
** اجرای طرح‌های تعیین حریم
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های تعیین حریم در ۵۰ اثر میراث فرهنگی این استان از سال ۱۳۸۷ تاکنون اجرا شده است.
شفیعی افزود: چهار طاقه خیرآباد، پل بریم، کاروان سرای خان عوض، آبشار کمر دوغ، مجموعه تاریخی چرزو و تل خسرو از جمله آثار تاریخی تعیین حریم شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: به‌منظور حفاظت از آثار باستانی و پیشگیری از ساخت و ساز در محوطه آثار تاریخی طرح‌های تعیین عرصه و حریم اجرا می‌شود.
شفیعی عنوان کرد: ۱۵۰ بنا و محوطه تاریخی این استان نیازمند اجرای طرح عملیات تعیین حریم است.
وی اظهار کرد: ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای عملیات تعیین حریم هر یک از این آثار میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن می‌شناسند. کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۰۰ اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
۸۱۴۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار باستانی


کهگیلویه و بویراحمد