اخبار گردشگری

جذب گردشگر با ‘پلوی سنتی’ در پاکستان

به گزارش روز شنبه ایرنا، گردشگرانی که به کشورهای مختلف سفر می کنند در کنار دیدار از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن کشور، دوست دارند از غذاهای سنتی کشور مقصد نیز بچشند تا بعدها از این تجربیات به عنوان تجربه موفق و خاطرات خوب سفر خود یاد کنند.
کشورهای پیشرو توسعه گردشگری از Culinary Tourism یا Food Tourism به عنوان بخش درآمدزا و مستقل در کنار صنعت گردشگری بهره می برند تا از این طریق به توسعه گردشگری کشور کمک کرده، فرهنگ کشور خود را تبلیغ کنند و از سویی درآمد کلان نیز به دست بیاورند.
خوردن انواع غذاها در رستوران‌ها می تواند مسیر خوبی برای شناسایی ذائقه یک ملت باشد اما ایستادن در کنار خیابان و چشیدن آنچه که مردم شهر هر روز در طول زندگی پرمشغله خود استفاده می‌کنند، علاوه بر آشنایی با ذائقه مردم، فرهنگ کشور میزبان را نیز به روی گردشگران باز می‌کند چرا که طیف گسترده‌ای از افراد فارغ از طبقه‌ اجتماعی همیشه گرد بساط فروشندگان غذای خیابانی جمع می‌شوند.
غذاهای خیابانی منطقه ‘کرتارپوره’شهر راولپندی در حومه شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان، هر روز پذیرای هزاران نفر از مردم با فرهنگ های مختلف در این کشور است.
کنار رستوران های خوش رنگ و لعاب با منوهای وسوسه کننده، غذاهای خیابانی از گزینه های محبوب گردشگران و بومیان در هر شهر و دیار است، خیابان ‘کرتارپوره’ راولپندی به محل مناسبی برای عرضه خوراک و غذای سنتی مردم پاکستان تبدیل شده است.
در این منطقه که پیش از استقلال کشور مسلمان نشین پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷ میلادی به مکانی برای چشیدن غذاهای سنتی تبدیل شده بود، این روزها نیز با گذشت چند دهه، پذیرای صدها یا هزاران مشتری سنتی خود می باشد، به همین دلیل خوارک و غذاهایی که در این محل تهیه می شود به دلیل بوی و طعم خاص خود همه را به یاد دوران قدیم در پاکستان می اندازد.
کرتارپوره به دلیل بافت بسیار قدیمی خود و به دلیل حضور بسیار زیاد مشتریان یکی از مناطق شلوغ و پر تردد شهر راولپندی است، به نحوی که شاید به سختی بتوان جایی برای پارک خودرو پیدا کرد.
در این محل، در فواصل گرما و سرما غذاهای ویژه ای طبخ می شود و به دلیل محیط بسیار قدیمی حال و هوای خاصی به بازدید کنندگان می دهد .
اما آنچه که این منطقه را به سوی خود جلب می کند طبخ غذاهای سنتی بویژه غذاهای گوشتی از جمله پلوی سنتی پاکستان، نهاری، پایا (کله پاچه )، نان روغنی، موتون تیکه(کباب گوشت بره) به همراه دوغ محلی است.
خورش نخود نیز که در پاکستان به عنوان غذای کم درآمد نامیده شده و با نان داغ سرو می شود، با طعم و بوی خاص خود توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند.
اما دیدن شادی کودکان، وجود گویش های مختلف محلی و پخش شدن رایحه مست کننده مرغ و گوشت های سرخ شده و غذاهای گوناگون شور و حال وصف ناپذیری به این منطقه می دهد و به گفته بازدیدکنندگان شب های خاطره انگیزی به یادها می گذارد.
یقینا برای دانشجویان نشستن در مجاور یکی از دکه های غذاخوری و هم کلام شدن با همدیگر و سرو غذاهای نه چندان گران و در حد وسع این قشر از جامعه نیز بسیار لذت بخش است.
کرتارپوره تنها جایی است که می توان در آن افرادی با طبقه اجتماعی مختلف بیابیم، از فقیر و ندار گرفته تا ثروتمند و تاجر، حتی برخی شخصیت های معروف پاکستان از جمله ‘شیخ رشید’ از سیاستمداران مشهور هر از چندگاهی با سفر به این محله از خوردن غذاهای سنتی لذت می برد.
یکی از ویژگی های محله ‘کرتارپوره’ شهر راولپندی حضور جمع زیادی از مردم در هنگام افطاری و سحری است.
بر اساس سنت نانوشته، بسیاری از مردم ترجیح می دهند که چند شب در ماه مبارک رمضان را در کنار خانواده به این محل مراجعه کرده و از خوراک های سنتی لذت ببرند.
تعداد زیادی از مردم که به ‘کرتارپوره’ می آیند، با تعریف و تمجید از غداهای متنوع و سنتی این کشور معتقدند که قیمت بسیاری از غذاهای عرضه شده در این محله کمتر و مناسب تر از دیگر رستوران های شهر به ویژه رستوران های اسلام آباد است.
گزارش: سید بهادر حسینی
آساق**۶۱۲۵**۱۶۶۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری غذا


کرتارپوره


اسلام آباد پاکستان