اخبار گردشگری

قیرمیزی مسجد روستای چورس در چایپاره مرمت می شود

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استحکام بخشی پی و بستر در بخشی از مسجد، اجرای سنگ درپوش بالای دیوارها، احداث دیوار محوطه اطراف مسجد و تکمیل دیوار پیرامونی، کف سازی محوطه و ایزولاسیون پشت بام از جمله اقدامات در حال انجام در این مسجد است.
وی ادامه داد: عملیات مرمت این بنا با اعتبار یک میلیارد ریال به اجرا در می آید و پیش بینی می شود تا یک ماه دیگر به پایان برسد.
وی اضافه کرد: پس از اتمام مرمت مسجد به منظور انجام فرایض دینی و احیای آن، فرمانداری و اداره اوقاف شهرستان چایپاره، ساز و کار لازم را برای تشکیل هیات امنا پیش بینی می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: آخرین مرمت انجام شده در این مسجد، مربوط به یک دهه پیش بوده که اقدامات امسال، کارهای تکمیلی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، مسجد چورس توسط مرتضی قلی خان دنبلی حاکم چورس در دوره شاه عباس صفوی در قسمت شرقی روستای چورس ساخته شده است.
نمای بیرونی این بنای تاریخی از آجرهای قرمز رنگ ساخته شده که به همین دلیل به نام قیرمیزی مسجد /مسجد قرمز یا مسجد سرخ/ مشهور شده است.
این مسجد تاریخی مربوط به دوره صفویه – قاجاریه بوده و در سال ۱۳۷۶ شمسی در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسیده است.
روستای چورس در شهرستان چایپاره آذربایجان غربی با قدمت هشت هزار ساله، مهد تمدن اوراتوریی است و آثار بی نظیر تاریخی فراوانی در خود جای داده است.
این روستا در فاصله هشت کیلومتری جنوب شهر قره ضیاالدین، مرکز شهرستان چایپاره و در دامنه کوه موسوم به کوه کمر واقع شده است.
۸۱۳۵/۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مسجد سرخ


چایپاره