اخبار گردشگری

فرهنگ موزاییکی ایران منحصر به‌فرد است

«کاترینا بالاموتی» که بیش از دو سال از اقامتش در ایران به عنوان نماینده بنیاد فرهنگی یونان می گذرد و در این مدت شناخت خوبی از کشورمان پیدا کرده، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به پرسش هایی درباره گردشگری و همکاری های فرهنگی این‌چنین پاسخ داد:

ایرنا : چه فعالیت های فرهنگی در ایرانی دارید؟
بالاموتی : ما و ایران همسایگی و دوستی خیلی قدیمی داریم و ارتباط فرهنگی بین دو کشور مهم است، اطلاعات و دانش غرب از یونان شروع می شود و دانش شرق از دریچه ایران؛ و این دو تعامل تمدنی تاریخی دارند.
در زمینه فرهنگ در دو سال اخیر ما روی موارد زیادی کار کردیم؛ مثلا قراردادی بین جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر آتن امضا کردیم، با جشنواره هنرهای تجسمی ایران هم برای چگونگی تولید یک محصول مشترک، همفکری و رایزنی کردیم.
ما برنامه ریزی کردیم تا فیلم کوتاهی درباره ایران را در بیش از ۲۵ تا ۳۰ شهر مختلف یونان به نمایش بگذاریم و همچنین در زمینه همکاری های حوزه علم و دانش با دانشگاه تهران رایزنی کردیم تا بتوانیم دوستانی را از اینجا برای یک رویداد آموزشی – فرهنگی که تابستان در آتن برگزار می شود، شرکت دهیم.
به علاوه در پی مذاکره با بنیاد فردوسی، به نتیجه رسیدیم که شعرهای زیبای فردوسی را به زبان یونانی ترجمه کنیم.
در مجموع ما می خواهیم پلی باشیم بین فرهنگ ایران و یونان و علاقه مندیم از طریق یونان، فرهنگ ایران و ایرانیان را به جامعه غربی به طور دائم معرفی کنیم.
با مجموع تلاش های صورت گرفته، امیدوارم امسال، سال طلایی فرهنگی بین ایران و یونان باشد و گفت و گوی فرهنگی دو کشور پررنگ تر شود.

ایرنا : مدت اقامت شما در ایران چقدر است و در این مدت کجاها را دیده اید؟
بالاموتی : دو سال و نیم است که در ایران زندگی می کنم و کاشان، دریاچه نمک، اصفهان، چالوس، اردبیل، آستارا، تبریز و شمال ایران را دیده ام.

ایرنا : فکر می کنم با توجه به برخی تشابهات اقلیم یونان با شمال ایران، از بین جاهایی که بازدید کرده اید، بیشتر مناطق کویری یا خشک ایران برای شما جذاب تر باشد!
بالاموتی : بله، هوای یونان مثل تهران است با رطوبت بالا چیزی شبیه شمال ایران و همانطور که شما گفتید چیزی که برای من جذابیت داشت بخش های کویری و جنوب ایران بود که کاملا تجربه متفاوتی به حساب می آمد.

ایرنا : از این تجربه متفاوت و دریافت هایتان بگویید.
بالاموتی : ما در یونان دریاچه نمک، شتر و کویر نداریم و برایم جالب بود یک شتر بزرگ از دست من غذا خورد (با خنده).

ایرنا : در این سفرها و طول اقامت از صنایع دستی ایران چه شناختی پیدا کردید؟
بالاموتی: میناکاری اصفهانی‌ها برایم شگفت‌آور بود و قلم‌زنی و نقره‌کاری زنجانی‌ها برایم جالب اما نمی‌توانم چشمانم را روی قالی‌های فوق‌العاده ایرانی ببندم.

ایرنا : از غذاهای ایرانی چطور؟
بالاموتی: ته‌چین شیرازی و فسنجان را بیشتر از همه دوست دارم.

ایرنا : مورد خاصی از آیین های ما بود که نظرتان را جلب کند؟
بالاموتی : رقص محلی آذربایجانی‌ها و آیین های همراه با موسیقی کردی.

ایرنا : نگاه کلی شما به فرهنگ ایران چیست؟
بالاموتی : در ایران، فرهنگ موزاییکی (تنوع فرهنگی) وجود دارد که منحصر به‌فرد است و این همه فرهنگ متنوع در کنار هم و در قالب یک کشور خیلی حرف برای گفتن دارد.

ایرنا : اگر بخواهید به هموطنان یونانی تان توصیه کنید تا به ایران بیایند، کجا را برای دیدن پیشنهاد می کنید؟
بالاموتی : به عنوان یک یونانی به هموطنانم خواهم گفت نه یک نقطه از ایران بلکه تمام ایران را ببینند؛ نکته فوق العاده درباره ایران این است که اینجا یک کشور است ولی از دهها فرهنگ و جغرافیای مختلف و متفاوت تشکیل شده است.
در تهران یک شهر مدرن می بینید؛ در اصفهان و یزد شاهد شهرهای کویری هستید یا در جایی مثل کاشان، کویری که از دلش رودخانه رد شده و یا در شمال ایران یک جنگل گرمسیری که آدم را یاد تایلند می اندازد و در جنوب ایران و خلیج فارس و جزایر متفاوتش امکانات خوبی برای تفریح و تفرج وجود دارد.
به نظر من هر کسی از یونان بخواهد به ایران سفر کند، باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز برای دیدن ایران وقت بگذارد؛ فقط به این دلیل که بتواند بخشی از زیبایی های این کشور را درک کند.

ایرنا : و متقابلا بگویید، ایرانی هایی که گردشگر یونان هستند می توانند چه چیزهایی را در آنجا تجربه کنند؟
بالاموتی : پیشنهاد می کنم ایرانی ها هم جنوب یونان و جزیره کرت (Creta) را ببینند که جزیره بزرگی ست با فرهنگ و غذای متفاوت.
دومین پیشنهادم سانتورینی (Santorini) ست؛ جزیره فوق العاده زیبا و به حدی خارق العاده که یکی از مجلات معتبر گردشگری نوشته بود جزء جاهایی ست در کره زمین که حتما قبل از مرگ باید آنجا را ببینید.

ایرنا : فکر کنم بسیاری از ویدیو موزیک های مشهور دنیا در آنجا فیلمبرداری می شود؟
بالاموتی : بله دقیقا.
و پیشنهاد سومم برای کسانی که علاقه مند به ورزشهایی مثل اسکی، صخره نوردی یا کوه نوردی هستند شمال یونان و المپوس (Mount Olympus) است که در فرهنگ باستانی ما به آن می گویند کوههایی که خدا در آنجا حضور دارد.
و در نهایت شهر بزرگ تسالونیکی (Thessaloniki) و شبه جزیره خالکیدیکس (Chalcidice) هم پیشنهادهای بعدی من هستند که از بهترین ساحل های یونان محسوب می شوند.
تصور کنید در شرایطی که یونان سرزمین ساحل های و جزیره های بسیار است، در تابستان خود یونانی ها همه به ساحل خالکیدیکس می روند.
به گزارش ایرنا، بنیاد فرهنگی یونان موسسه‌ای دولتی است که در چارچوب فعالیت‌های اتحادیه اروپا برای توسعه روابط فرهنگی کشور یونان با دیگر کشورهای جهان در حوزه‌های ادبیات، سینما، موسیقی و تئاتر فعالیت می‌کند.
گفت و گو: علی اسدی
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


ایران و یونان


تنوع فرهنگی