اخبار گردشگری

معاون رییس جمهوری: موزه باید به پاتوق فرهیختگان تبدیل شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر مونسان روز سه شنبه در مراسم روز جهانی موزه ها در تالار اسلامی موزه ملی، اظهار کرد : در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۴۰۰ موزه در کشور داشتیم که این عدد امروز به بیش از ۶۵۰ موزه رسیده و این نشان از اهمیت این موضوع برای دولت دارد .
مونسان تاکید کرد : کشورهای مترقی از طریق معرفی داشته های خود سالانه میلیون ها گردشگر را جذب و درآمدزایی می کنند و ما نیز باید به این سو برویم .
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه بازدید از موزه ها باید در سبد هزینه خانواده ها قرار گرفته و جوانان و دانشگاهیان به بازدید از موزه ها تشویق شوند، اظهار داشت: در گام اول تغییرات در موزه های مهم، بلیت الکترونیکی را راه اندازی کرده ایم که این روند باید توسعه پیدا کند .
وی افزود : موزه های غیردولتی باید تعامل خود را با ما بیشتر کنند و ما آمادگی داریم در برنامه مشترک از موزه های شخصی پشتیبانی کنیم .
مونسان تاکید کرد: جایگاه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در دولت از طریق نقش آفرینی در اقتصاد و اشتغال در حال ارتقاء است و برای سال ۹۷ در طرح اشتغال فراگیر بالغ بر ۱۴۵ هزار شغل به عهده این سازمان است .
مونسان با تبریک بزرگداشت روز جهانی موزه ها و فردوسی، عنوان کرد: در بحث موزه ها به عبور از بخش دولتی نیاز داریم زیرا بدون همکاری با مردم قادر به حفظ میراث گسترده کشور نیستم از این رو با محدودیت بودجه ای موجود با پشتیبانی مردم کارها را به پیش خواهیم برد .

** رشد ۱۲۰درصدی موزه داری بخش خصوصی
مدیرکل موزه های کشور نیز در این آیین، با بیان اینکه موزه داری خصوصی ایران در سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است ،گفت: بسیاری از این موزه ها به صورت خودجوش و بر اساس یک نیاز اجتماعی شکل می گیرند .
محمد رضا کارگر تاکید کرد: بزرگ ترین رسالت موزه ها یادآوری گذشته برای ساختن آینده است و امروز یکی از فاکتورهای مهم برای پیشرفت کشور، تعداد و تنوع موزه ها است .
وی ابراز امیدواری کرد در ۴ سال آینده شاهد افتتاح هزار موزه جدید در ایران باشیم .

** موزه ها اجتماعی تر شده اند
رییس کمیته ملی موزه ها نیز در سخنانی با بیان اینکه موزه ها اجتماعی تر شده و به مکانی برای تفکر و اندیشه انسان تبدیل شده اند،گفت : روز جهانی موزه در ۱۰۰ کشور جهان و ۴۰ هزار موزه گرامی داشته می شود .
احمد محیط طباطبایی افزود: انتخاب تهران را به عنوان میزبان نشست دوره ای شورای جهانی موزه ها در سال جاری یک اتفاق مهم قلمراد کرد.

** ارزیابی موزه ها با معیار دیجیتالی شدن
معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این آیین تاکید کرد : شعار سالانه موزه ها امسال به دیجیتالی شدن و استفاده از ارتباطات خلاق برای جذب مخاطبان جدید تعلق گرفته است .
محمد حسن طالیبان افزود : با توجه به این شعار و تاکید رییس سازمان تصمیم داریم بخش نرم افزاری موزه ها را فعال کنیم بنابر این در سال ۹۷ باید همه موزه های ما صاحب وب سایت و شناسامه نرم افزاری اشیا شوند .
وی تاکید کرد : ارزیابی عملکرد مدیران موزه ها درسال جاری به استفاده از جریان های چند رسانه ای برای آشتی موزه ها با مخاطبان جدید تعلق می گیرد .
طالبیان ادامه داد : در هفته میراث فرهنگی برگزاری نشست های تخصصی، نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی و گردهمایی های مختلف در سطح استانها پیش بینی شده و در برنامه ها نگاه ویژه ای به کودکان شده است .
وی یادآور شد : با آغاز هفته میراث فرهنگی بهار میراث فرهنگی شکل گرفته و سال میراثی کشور آغاز می شود .
هفته میراث فرهنگی از ۲۲ اردیبهشت تا ۲۷ اردیبهشت می باشد و روز جهانی موزه ها هر ساله در ۲۸ اردیبهشت گرامی داشته می شود .
فراهنگ **۱۰۸۵**۳۰۷۹**

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


فرهنگی