اخبار گردشگری

کشف معبد لائودیسه، نهاوند را جهانی می کند

به گزارش ایرنا مهدی رهبر روز شنبه در همایش گردشگری شهرستان نهاوند افزود: بر اساس حفاری و گمانه زنی های صورت گرفته در طول سه فصل کاری شواهد وجود معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران محرز شده که با انجام مرحله پایانی کاوش این معبد از زیر خاک بیرون خواهد آمد.
وی افزود: در سال ۱۳۸۴ اولین مرحله کاوش در منطقه دو خواهران که بر اساس کتیبه به دست آمده احتمال معبد لائودیسه در این منطقه را قوت داده بودف صورت گرفت و در چندین گمانه زنی آثاری که مربوط به دوره های مختلف تاریخی بود، بدست آمد.
وی اظهار کرد: بر اساس یک باور عمومی مردم این منطقه اعتقاد دارند که امام زاده دو خواهران که در محله ای به همین نام قرار دارد خواهران امام رضا هستند در حالیکه آنها نه اسمی دارند و نه دارای شجره نامه هستند.
رئیس سه دوره کاوش معبد لائودیسه افزود: با توجه به اینکه در دوره سلوکی برای همسران پادشاه سلوکی عنوان خواهر به کار برده می شد لذا باید باور داشته باشیم که امامزاده دو خواهران همان معبد لائودیسه است.
رهبر گفت: مردم شهرستان اشتیاق زیادی برای ادامه کار حفاری تا کشف معبد لائودیسه دارند که تاکنون سه فصل حفاری و کاوش در آنجا صورت گرفته است اما با توجه به اینکه خانه های این منطقه کوچک و محروم هستند کار گمانه زنی با مشکل صورت گرفت و البته نتایج مثبتی نیز در بر داشت.
این باستان شناس برجسته کشور ادامه داد: ما در اطراف امامزاده پایه ستون و سرستون کشف کرده و به هدف نزدیکتر شده ایم که در نهایت نیاز است کار تملک یکی از واحدهای مسکونی انجام شود تا حفاری نهایی برای کشف معبد آغاز شود.
رهبر افزود: در یکی از حفاری های صورت گرفته در منطقه به معماری دوره اشکانی برخورد و در یک قلک ۱۱ سکه پیدا کردیم که نشان می دهد حضور اشکانیان پس از سلوکیان در نهاوند چشمگیر بوده است
وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات اعتبار لازم برای خرید و تملک یکی از املاک منطقه تامین شده که پس از پایان یافتن انتقال سند در تابستان حفاری در منطقه آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: انجام این کار توجه بسیاری از اروپایی ها و یونانی ها را به خود جلب کرده و یکی از اساتید دانشگاه آتن هم برای کار در اینجا اظهار علاقه کرده بود اما تا زمانی که توان این کار را داریم اجازه نخواهیم داد کسانی دیگر این کار را برای ما انجام دهند.
این باستان شناس کشف معبد لائودیسه را یکی از فرصت های تاریخی برای توسعه نهاوند ذکر کرد و گفت: اگر ما موفق به پیدا کردن معبد شویم شهرستان نهاوند هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ علمی وضعیت مناسبی را پیدا خواهد کرد و جهانی می شود.

**سهم اندک ایران از گردشگری جهانی مطلوب نیست
معاون پزوهشی بنیاد ایران شناسی گفت: ایران به لحاظ شمار جاذبه های تاریخی پنجمین کشور جهان و به لحاظ جاذبه های گردشگری طبیعی در رده دهم قرار دارد اما سهم ما از گردشگری جهان چهار دهم درصد است.
به گزارش ایرنا محمد بهرام زاده افزود: با وجود جاذبه های مناسب گردشگری در کشورمان این سهم از گردشگری جهانی برای ما پسندیده نیست.
وی افزود: در سالیان اخیر میزان ورود گردشگران به کشور کاهش داشته که البته این مساله باعث نشده که میزان در آمد از این بخش نیز کاهش داشته باشد بلکه از افزایش برخوردار بوده و گردشگرانی از کشورهای آمریکا و اروپا وارد ایران شده اند.
عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی افزود:در سالیان اخیر گردشگری درمان و زیارت در کشورمان بیشتر رواج داشت که البته تحت تاثیر مسائل سیاسی منطقه از میزان این ۲ نوع گردشگری کاسته شده است.
بهرام زاده با اشاره به اینکه برای رونق گردشگری باید به زیر ساخت ها توجه کرد توضیح داد: ما اگر وسیله نقلیه لازم برای جابجایی توریست نداشته باشیم در گردشگری تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه گردشگری گنج بزرگی است که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند افزود: ما در آینده مشکلات جدی در زمینه بیکاری و آب را داریم که باعث به وجود آمدن مشکلات اقتصادی می شود لذا توجه به صنعت گردشگری به عنوان یک گنج بزرگ می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
وی از تدوین جدول گاه نگاری ایران و جهان برای معرفی بیشتر تمدن ایرانی خبر داد و گفت: نخستین جدول گاه نگاری تطبیقی ایران و جهان با پرداختن به ۱۰ مؤلفه نخست بشری همچون کشاورزی، اهلی کردن دام، روستانشینی، سفالگری، ذوب و استحصال فلزات با استفاده از ۶۰۰ سند ایرانی و غیر ایرانی از سه سال پیش در بنیاد ایران شناسی تدوین شده که نشان می دهد ایران جایگاه نخست را در توسعه تمدن بشری دارا است.
وی گفت: نتایج این تحقیقات در قالب برپایی همایش و نیز ارائه جدول گاه نگاری تطبیقی که در چهار شاخص ایران را در رتبه اول و در سه شاخص در رتبه دوم و در سه شاخص در رتبه سوم معرفی می‌کند، ارائه شده و قرار بر آن است تا در مراسمی بین‌المللی به جهانیان نیز عرضه شود و سابقه تاریخی ایران فرهنگی را بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح به جهانیان معرفی کند.
همایش گردشگری نهاوند به منظور معرفی توانمندی های محیطی و گردشگری با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و محققان گردشگری به مدت ۲ روز در نهاوند در حال برگزاری است.
گفتنی است؛ بر اساس مدارک موجود معبد لائودیسه برای همسر آنتیوخوس، ملکه لائودیسه ساخته شده و اکنون زیر خروارها ساخت و ساز مدفون شده‌ است.
در سال ۱۳۲۲ باستان ‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه ‌ای واقع در منطقه قدیمی دو خواهران کتیبه ‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت.
بر اثر حفاری‌هایی متعددی‌ که‌ برای‌ یافتن‌ آثار معبد سلوکیان‌ در نهاوند انجام‌ شده‌ ستون‌ها، سرستون‌ها و سنگ‌های‌ تراش‌ خورده‌ زیادی‌ یافت‌ شده‌ است همچنین‌ سنگ‌هایی‌ در حمام‌های شهر، منازل‌ قدیمی و بازار نهاوند یافت‌ شده‌ که‌ برخی‌ معتقدند که‌ این‌ سنگ‌ها از بقایای‌ ستون‌های‌ معبد هستند.
شهرستان نهاوند یکی از شهرهای تاریخی استان است که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد، این شهرستان علاوه بر تاریخی بودن قطب مهم گردشگری طبیعی استان بوده و سرابهای آن یکی از پربازدید ترین مراکز تفریحی استان به حساب می آید .
۷۵۲۵/۲۰۸۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


همایش


معبد لائودیسه