اخبار گردشگری

محوطه مقبره شیخ جبرییل ساماندهی شود

به گزارش ایرنا، روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل وز جمعع اعلام کرد: آیت الله سید حسن عاملی در جلسه ساماندهی و بازسازی مجموعه تاریخی بقعه شیخ کلخوران اردبیل تاکید کرد: این مجموعه یکی از آثار غنی و بخشی از هویت فرهنگی این شهر است.
او افزود: با وجود اینکه در گذشته این مجموعه از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده اما بعدها محوطه این اثر تاریخی دچار مشکلاتی شده و نیازمند ساماندهی است.
وی خواستار واگذاری این مسئولیت به شهرداری اردبیل شد و افزود: انتظار می رود شورای اسلامی شهر اردبیل با این مهم موافقت کرده و شهرداری سریعا گروههای خود را در محل مستقر سازد.
آیت الله عاملی به اهمیت و نقش آثار تاریخی مشابه در سایر شهرها جهت جذب گردشگران اشاره و ابراز امیدواری کرد این مجموعه تاریخی نیز در آینده نزدیک به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود.
مقبره شیخ جبرائیل (امین الدین) پدر شیخ صفی الدین و جد پادشاهان صفوی در محله کلخوران در ۳ کیلومتری شمال اردبیل قرار دارد و یکی از مکان‌ های تاریخی و دیدنی شهر اردبیل به شمار می رود.
مقبره شیخ جبرائیل در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده است. این بنا در محوطه مشجری به ابعاد ۱۵۰ در ۲۰۰ متر قرار دارد که مقبره سید امین‌ الدین جبراییل به صورت یک هشت ضلعی در وسط باغ قرار گرفته‌ است.
بنای مقبره شیخ جبرائیل از قسمت‌ های حیاط بقعه، ایوان جلو بنا، رواق، حجرات و غرفه‌ ها تشکیل شده است که هر کدام به اختصار توضیح داده می شود.
حیاطی مقبره چهار ضلعی، به شکل مستطیل که دارای دو در (ورودی و خروجی) بوده و در وسط آن بقعه شیخ جبرائیل قرار دارد که دارای خیابان‌ هایی سنگفرش شده است که موازی دیوارها و برای عبور و مرور کشیده شده است و دارای باغچه‌ های متعددی می‌ باشد که درختان میوه، فراوان دارد.
در گذشته درهای حیاط دارای سردرهای کاشی کاری شده بود، ولی بر اثر مرور زمان و ریزش برف و باران از بین رفته و فعلا قسمتی جزیی از کاشی کاری های نفیس این سردرها که به‌ صورت طاق‌ ها و مقرنس‌ های گچی دیده می‌شود، باقی مانده‌ اند.
در انتهای محوطه باغ شیخ، یعنی در محل درب خروجی، حجرات و ساختمانی آجری طاق بندی شده وجود دارند. هر یک از این ساختمان‌ ها دو طبقه بوده و دارای اطاق های نسبتاً کوچک با پله های مار پیچی است که اصول ساختمانی قدیم در آن رعایت شده است. این قسمت گویا برای نشیمن خادمین بقعه‌ شیخ جبرائیل ساخته شده بود و اکنون در اختیار اداره‌ فرهنگ شهرستان اردبیل قرار گرفته که از آن برای دبستان پسرانه دانش استفاده می‌ شود.
۶۰۱۶/۳۰۰۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


شیخ جبرئیل


میراث فرهنگی


اردبیل