اخبار گردشگری

جشنواره چای لاهیجان و فرهنگ برگزار می شود

امیرجانبازی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری این جشنواره اظهار داشت:محوریت جشنواره باید بر رونق تولید و مصرف کالای ایرانی استوار باشد و جشنواره چای، لاهیجان و فرهنگ می تواند آغازی برای یک حرکت بزرگ به منظور برند سازی چای و ترویج آداب و رسوم و فرهنگ مرتبط با آن در این خطه از سرزمین شمال کشور به شمار آید.
وی افزود: این جشنواره با اجرای ویژه برنامه هایی در راستای شعار سال حمایت از کالاهای ایرانی و به منظور معرفی چای تولید داخلی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در پایتخت چای ایران در شهر لاهیجان با همکاری و مشارکت سازمان چای ، میراث فرهنگی ، فرمانداری و بخشداری مرکزی با ویژه برنامه های هنری ، نمایش خیابانی فولکلور ، شاهنامه خوانی ، موسیقی محلی و شعر گیلکی برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد:لاهیجان به شهر ابریشم ، چای و برنج معروف است و به عنوان قطب چای شناخته شده است که این جشنواره در همین زمینه برگزار می شود و در سال های آینده با برنامه ریزی بیشتری در سطح ملی نسبت به برگزاری آن اقدام خواهدشد.
وی یادآورشد: در این جشنواره به منظور معرفی و فروش صنایع دستی سنتی غرفه هایی برای ارایه صنایع بومی نظیر حصیربافی ، صنایع دستی ، بامبوبافی ، چرم و سفالگری دایر می شود .
وی به اهمیت جشنواره های مختلف برای معرفی و برندسازی محصولات بومی ومنطقه ای اشاره و تصریح کرد:در لاهیجان بسترهای مناسبی برای کار فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره ها وجود دارد و باید از تمام ظرفیت های موجود در جهت این قبیل مسایل استفاده شود.
وی افزود:چای به عنوان برند اصلی لاهیجان محسوب می شود و باید بیشتر نسبت به شناساندن این محصول در سطح کشور تلاش کرد و در بخش صنعت با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری انقلاب و ریاست جمهوری در معرفی و افزایش تولید کالای ایرانی تلاش بیشتری صورت گیرد که برای اولین بار چنین برنامه کشوری در لاهیجان تدارک دیده شده است .
جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره روز لاهیجان ، چای و فرهنگ با حضور کارشناسان و مسوولان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معدن و صنعت ، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، سازمان چای کشور و پژوهشکده چای ، بخشدار مرکزی لاهیجان در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.
لاهیجان از قدیم الایام به عنوان شهر ابریشم و اولین شهر کاشت چای در ایران در زمان قاجاریه شناخته شده است .کاشف السلطنه پدر چای ایران بوته های چای را از هندوستان به لاهیجان انتقال داد و در این شهر کشت کرد.
۶۰۲۹ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


چای


جشنواره