اخبار گردشگری

دیجیتال کردن میراث ملی موجب رشد بین المللی حوزه مطالعاتی ایران می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، جبرئیل نوکنده روز شنبه در مراسم راه اندازی پایگاه دیجیتال گل نبشته های عیلامی و خطوط میخی در تالار ایران باستان موزه ملی اظهار کرد: این اتفاق در تداوم اهداف پژوهشی، آموزشی و مستندنگاری آثار موزه ملی ایران صورت می گیرد.
وی افزود: راه اندازی و تکمیل منابع کتابخانه دیجیتالی آثار ما (سی دی ال ای) با کمک موسسه ماکس پلانک برلین، دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه آکسفورد انجام می شود.
نوکنده یادآور شد: این پروژه نخستین بار در موزه خودرو تهران به اجرا درآمد و بار دوم در موزه ملی با هدف دیجیتالی کردن گل نبشته های عیلامی و کتیبه های خطوط میخی به اجرا در می آید.
وی ادامه داد: پس از کارگاه آموزشی سال ۱۳۹۵ که با همکاری پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران برگزار شد، در دی ماه ۹۶ اسکن حدود یکصد گل نبشته آغاز عیلامی از محوطه شوش و ۲۸ گل نبشته آغاز عیلامی ثبت شده از سوی دانشگاه آکسفورد در بخش کتیبه ها کلید خورد.
مدیر موزه ملی ایران با اشاره به اهمیت فراوان مجموعه های بخش کتیبه ها، مستندسازی دقیق و ایجاد بانک داده های این مجموعه ها را از اولویت های این موزه برشمرد.
به گفته وی، استفاده از شیوه های مدرن ثبت و ضبط در علوم کامپیوتری و نرم افزاری می تواند در مدت زمان کوتاه تر و با دقت بالایی این هدف را تحقق بخشد.
نوکنده ابراز امیدواری کرد با اسکن و دیجیتال کردن مجموعه گل نبشته های باستانی، امکان دسترسی پژوهشگران در تمام نقاط جهان فراهم آید و در نتیجه باعث تولید حجم زیادی از اطلاعات و معرفی میراث جهانی ایران در سطح بین المللی خواهد شد.

*دیجیتالیزه شدن اطلاعات رویکرد جدید ایکوم
رییس کمیته ملی ایکوم (شورای موزه ها) نیز در این مراسمف گفت: رویکرد امسال ایکوم دیجیتالی شدن و انتقال اطلاعات به فضای مجازی است تا موزه مخاطبان جدیدی پیدا کند.
احمد محیط طباطبایی افزود: موزه ملی ایران، پیشتاز در زمینه های مختلف است و با هدفگذاری و تغییر نگاه در تعامل سازنده با سایر موزه های مطرح و مراکز علمی، یک نمونه محسوب می شود.
وی ادامه داد: دیجیتالی شدن یکی از بهترین راه های حفاظت میراث فرهنگی است که دامنه آگاهی عمومی را هم نسبت به این آثار افزایش می دهد.

*اقبال پژوهشگران بین المللی به کتیبه های میخی ایران
استاد دانشگاه اکسفورد و نماینده موسسه ماکس پلانک آلمان هم که مسولیت اصلی این پروژه را عهده دار بوده است، گفت: کتابخانه دیجیتال خط میخی امروزه یکی از ماندگارترین و موفق ترین پروژه های علوم انسانی ست.
«یاکوب دال» تاکید کرد: ایجاد ارشیو مجازی همیشگی و پایدار است که با وجود تهدیدهایی چون نابودی و غارت اشیای میراثی می تواند آنها را برای ما حفاظت کند.
وی ادامه داد: این کار، دو مانع اصلی جریان آزاد اطلاعات در علوم انسانی یعنی انحصارطلبی پژوهشی منفعت طلبانه و سیاسی کردن پژوهش را از سر راه بر می دارد.
دال یاداورشد: این همکاری که بین دانشگاه اکسفورد، موسسه ماکس پلانک آلمان و موزه ملی ایران صورت می گیرد به اتفاق بزرگ توجه و اقبال پژوهشگران بین المللی نسبت به آثار کتیبه های باستانی ایران خواهد انجامید.
به گزارش ایرنا، طرح دیجیتال کردن کتیبه ها در موزه های مطرح جهان از جمله بریتانیا، لوور، بیرمنگام، برلین، منچستر، هاروارد، بروکسل، فیلادلفیا، شیکاگو، استکهلم، تورنتو، لیون، حلب و دیرالزور انجام شده است.
با راه اندازی پایگاه دیجیتال گل نبشته های عیلامی و خطوط میخی،هزار و ۲۰۰ گل نبشته آغاز عیلامی و خطوط میخی موجود در موزه ملی ایران با همکاری موسسه ماکس پلانک المان که یکی از سه موسسه دیجیتالیزه کردن مطرح دنیاست، در دسترس پژوهشگران ایرانی و بین المللی قرار گرفت.
فراهنگ ** ۱۰۸۵** ۳۰۷۹**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه


دیجیتالی کردن


گل نبشته