اخبار گردشگری

ساز و نقل آذربایجان غربی در مسیر ثبت ملی قرار دارد

حسن سپهر فر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار جهت ثبت ملی در یک شورای تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد و کارشناسان میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز از آنها دفاع می کنند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به ثبت ملی این آثار، اظهار کرد: امسال پرونده پنج اثر معنوی دیگر شامل چاروق دوزی سنتی، نساجی، پیکره سازی، دوچرخه سواری میاندوآب و بازی سنتی ‘بش داش’ نیز به شورای عالی ثبت ارسال می شود.
سپهرفر اظهار کرد: در سال گذشته ۲۸ اثر ناملموس یا معنوی آذربایجان غربی از جمله آئین زیارتی قره کلیسا، پوشاک سنتی، طب سنتی، تعزیه امام حسین و شبیه سازی، نمک گیری دریاچه ارومیه، آئین کوسه به داس، مراسم سنتی ازداوج، صنعت تنورسازی و گچ نیم کوب تخت سلیمان تکاب به ثبت ملی رسید.
به گزارش ایرنا، ساز عاشیقی، که در بیشتر موارد با تک لغت ‘ساز’ شناخته می‌شود با قوپوز و چگور هم‌ خانواده است و از جهات زیادی به ‘باغلاما’ شباهت دارد.
ساز کاسه‌ای حجیم و نیمه گلابی از چوب درخت توت و دسته‌ای دیگر از چوب درخت گردو یا زردآلو درست می شود و روی آن سیم و پرده‌ها را برای نواختن آهنگ‌ های گوناگون نهاده‌اند؛ ساز عاشیقی با مضراب نواخته می‌شود.
نقل ارومیه نیز با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال مشهورترین سوغاتی این شهر، بلکه آذربایجان غربی به شمار می رود؛ این سوغاتی خوش طعم و بوی ارومیه و در عین حال شفابخش نه تنها در سراسر کشور شناخته شده بلکه شهرت آن مرزها در نوردیده است و در بازارهای کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان و ترکیه عرضه می شود.
در بین نقل‌های مختلف شهر ارومیه، نقل با طعم بیدمشک قدیمی ترین و مشهورترین نوع است اما امروزه با توجه به ذائقه مشتریان انواع نقل گردویی، زعفرانی، دارچینی و گل محمدی هم تولید می‌شود.
نقل به ویژه نقل بیدمشک در آداب و رسوم مردم ارومیه جایگاه خاصی دارد چنانکه مردم وقتی به دیدار یکدیگر می‌روند یا در اعیاد، مراسم و عروسی‌ها شرکت می کنند، این هدیه شیرین را به عنوان ارمغان می‌برند.
۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اثر معنوی


نقل ارومیه