اخبار گردشگری

غبار فراموشی بر چهره نخبگان تربت حیدریه کشیده است

محمد رشید روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: البته تعدد و کثرت نخبگان این خطه نیز موجب شده تا دایره المعارف کامل و غنی در این خصوص تهیه نشود.
وی با بیان اینکه مدت ۱۵ سال است در حوزه ایران شناسی کتاب ‘فرهنگ نام آوران معاصر تربت حیدریه’ را در دست تالیف دارم، گفت: البته هر گاه خواستم آن را منتشر کنم، باز مطالب جدید به دستم می رسید که تاکنون ۲ جلد تهیه شده که جلد نخست به سخنواران و جلد دوم به رجال و مشاهیر معاصر تربت حیدریه اختصاص دارد.
رشید اظهار کرد: یک بررسی گذرا نشان می دهد اکنون ۴۰۰ ورزشکار اهل تربت حیدریه داریم که در سطح کشور درخشیده اند و متجاوز از ۱۵ ورزشکار نیز داریم که صاحب مدال جهانی شده اند.
وی گفت: البته چهار سال قبل نیز دانشگاه تربت حیدریه کاری را با همکاری من آغاز کرد و آن ارسال فرمی به اقصی نقاط ایران و به تعبیر بهتر به تربتی های غیر مقیم تربت حیدریه و یا به هر کسی که سراغی از مردم تربت حیدریه در شهر یا استان خود داشت، بود.
رشید افزود: هر چند در این فرم از اهالی تربت حیدریه خواسته شده بود روزمه خود را نوشته و برای دانشگاه ارسال کنند، اما همین حرکت و حتی همایشی برای معرفی نخبگان تربت حیدریه که در دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد، هر چند کافی نیست، اما چنین اقداماتی برای ما لازم است.
وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون ۳۳ جلد کتاب در محورهای اسلام، ادبیات، فرهنگ ایران زمین و به خصوص تربت حیدریه منتشر کرده ام، گفت: کتاب ‘فرهنگ عامه تربت حیدریه’ در سال ۸۳ منتشر و در سال ۹۰ چاپ مجدد شد.
رشید افزود: موقعیت جغرافیایی و مکان ها، زندگی مادی (مسکن، خوراکی ها، پوشاک و…) زندگی معنوی (نوحه ها، لالایی ها، خرافات و …)، علوم عامیانه، زبان و شعر گویشی از عمده ترین موضوعات این کتاب است.
محمد رشید یکی از شاعران تربت حیدریه است که در خرداده سال ۱۳۳۳ در این شهر به دنیا آمده و تحصیلات ابتدایی خود را در این شهرستان به اتمام رسانده و در سال ۱۳۵۲ موفق به اخذ دیپلم ادبی شد.
پس از اخذ مدرک دیپلم به دلیل علاقه‌ ای که به ادبیات فارسی داشت، تحصیلات دانشگاهی خود را در این رشته ادامه داد و در سال ۱۳۵۸ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت و به استخدام اداره آموزش و پرورش تربت حیدریه در آمد و در سمت معلم انجام وظیفه کرد.
همزمان با امر تدریس در آموزش و پرورش توانست به دوره کارشناسی ارشد راه پیدا کند و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته ادبیات را نیز دریافت کرد و اکنون به عنوان مدرس دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تدریس شد.
‘خلوت خود’ نمونه ایی از شعر محمد رشید است:
خوشا فقیر طریقت که خوش غمی دارد همیشه در دل خود شور و ماتمی دارد
کسی که همدم پروین نبوده چون داند که زنده‌دار شبانه چه عالمی دارد
فقیر درگه او شد همیشه یارب گو از آن به راه غمش چشم پُر نَمی دارد
دمی که در رهِ جانان زند نوا عاشق بگو به او که عجب معجزه‌دَمی دارد
کسی که سر به گریبان بَرَد هرازگاهی عزیز مأمن و دلبرده محرمی دارد
تو رهرویی ِ طریقت مجو ز هر غافل هر آن‌که فانی ِ او گشت همدمی دارد
هزار جان ِ گرامی فدای کویش باد که کوی دوست مرا آب زمزمی دارد
مجو «رشید» خوشی را ز غیر مذهب فقر خوشا فقیر طریقت که خوش غمی دارد
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ نام آوران


پژوهشگر تاریخ


تربت حیدریه