اخبار گردشگری

جشنواره غذای اکو

مدیرکل کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در آیین گشایش این جشنواره، برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم را فرصتی برای تعمیق مناسبات دوستانه و مشارکت برای صلح و دوستی بین کشورها برشمرد و گفت: رویکرد اصلی این جشنواره این است تا با چشیدن غذاهای کشورهای مختلف به تاریخ ملل گوناگون پی ببریم.
یحیی رحمتی افزود: بها دادن به فرهنگ و آداب، معرفی غذاهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم و ایجاد ارتباط متقابل فرهنگی، اجتماعی و تبادل گردشگر ی مابین شهروندان کشورهای منطقه از دیگر اهداف عمده برگزاری جشنواره غذای اکو – جاده ابریشم است.
علی وقفچی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس نیز در این مراسم به ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری استان زنجان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، ظرفیت های توریستی کشور بیش از پیش به جهانیان شناسانده شود.
سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس برگزاری جشنواره غذای اکو – جاده ابریشم را ابتکاری نشاط آفرین و موجب تحکیم مناسبات کشورهای منطقه خواند و گفت: با وجود ۶ دهه حیات سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو، مناسبات و همکاری کشورهای عضو در آن رضایت بخش نیست و لازم است ظرفیت های بالقوه در تحکیم مناسبات به فعلیت برسد.

** گردشگری ابزار ترویج فرهنگ صلح و دوستی است
نماینده وزارت امور خارجه گفت: گردشگری علاوه بر منافع اقتصادی و توسعه ای برای جوامع میزبان، ابزاری بسیار مهم و موثر برای تروج فرهنگ صلح و دوستی است.
قدرت الله علیخانی افزود: یکی از ضروریات اصلی تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی، معرفی ابعاد برجسته فرهنگی تمدن هزاران ساله کشور است.
وی یادآورشد: تمدن کهن ایران اسلامی و تکثر اقوام و فرهنگ های مختلف، طی تاریخ به وحدتی وصف ناپذیر رسیده است و به عنوان سرمایه گرانبها در دست مردم قرار دارد.
علیخانی اظهار کرد: از همین رو کافی است فقط با اتکای به خلاقیت هایی همچون رویداد جشنواره بین المللی غذای کشورهای اکو – جاده ابریشم، برای حفظ و گسترش این سرمایه تلاش کرد.
نماینده وزارت امور خارجه گفت: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور، میزان ورودی گردشگر به ایران ۲۰ میلیون نفر پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: رسیدن به این هدف، مستلزم در پیش گرفتن سیاست ها و برنامه های مناسب برای جذب گردشگر است.
علیخانی ادامه داد: امروز بیش از همیشه، در ایران ضرورت توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از حوزه های فعالیت های اقتصادی و توسعه ای احساس می شود.
نماینده وزارت امور خارجه گفت: صنعت گردشگری دارای رژیم منحصر به فردی است و با اندک سرمایه گذاری در مقایسه با سایر صنایع، بیشترین ارزش افزوده و سود اقتصادی را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: صنعت گردشگری یکی از مهمترین نمودهای توسعه سبزی است که هم اکنون رهیافت جهانی دارد.
علیخانی افزود: وزارت امور خارجه به عنوان متولی مناسبت های خارجی و تسهیل کننده فعالیت های اقتصادی کشور، با ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی در تلاش است تا با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های مختلف در سطوح ۲ جانبه، منطقه ای و بین المللی کشور را در دستیابی به این هدف گردشگری یاری کند.
وی یادآورشد: در همین زمینه استفاده از سایر ظرفیت های سازمان همکاری های اقتصادی اکو به عنوان یک نهاد بین المللی، برای رویدادهای جهانی در ایران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
علیخانی اظهار کرد: برگزاری مستمر و موفقیت آمیز جشنواره های اکو – جاده ابریشم در زنجان نمونه ای از همکاری ثمر بخش میان این وزارتخانه و مسئولان استان زنجان است.
نماینده وزارت خارجه گفت: توسعه پایدار گردشگری مستلزم ایجاد همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی و نهادسازی مرتبط است و این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نیست و برای ارتقای کیفیت آن لازم است که به این عناصر توجه شود.
وی تاکید کرد: اعلام حمایت وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در بیست و سومین نشست این سازمان در شهر دوشنبه تاجیکستان، یکی از رویدادهای مهم فرهنگی قلمداد می شود.

** زنجان می تواند میزبان جشنواره های آشپزی جهان باشد
نماینده سازمان اکو در ایران گفت: زنجان می تواند به مرکز گردشگری مشهور برای میزبانی از جشنواره های بزرگ آشپزی جهان تبدیل شود.
ممدوح عدنان افزود: زنجان از دیرباز گهواره فرهنگ و هنر بوده و این موضوع به سبب قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم غنای بیشتری یافته است.
وی یادآورشد: جاده ابریشم قرن هاست که بزرگترین شبکه تجاری بین شرق و غرب را فراهم ساخته و از همین رو هم زنجان محل ایده آلی برای برگزاری جشنواره های بین المللی است.
عدنان اظهار کرد: بر همین اساس هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انتخاب درستی را برای برگزاری جشنواره غذاهای کشورهای اکو – جاده ابریشم در زنجان داشته است.
نماینده سازمان همکاری های اقتصادی اکو در ایران گفت: این جشنواره سه سال پیاپی در زنجان به شکل موفقیت آمیز برگزار شده است به گونه ای که در سال نخست پنج کشور، سال دوم ۱۱ و سال سوم ۱۴ کشور مهمان آن بودند.
به گزارش ایرنا علاوه بر مسئولان و مدیران ارشد استان زنجان، سفیران کشورهای افغانستان، پاکستان، اندونزی، بلغارستان در ایران و شماری از اعضای سازمان اکو در آیین گشایش چهارمین جشنواره بین المللی غذای اکو – جاده ابریشم شرکت داشتند.
سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به ‘اکو’ یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.
سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
۷۳۱۲/۳۰۰۱/۶۰۸۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره


غذا


اکو