اخبار گردشگری

آردگیز گردانی، میراث کهن هرمزگان برای زدودن کینه ها

به گزارش ایرنا، آردگیز در گویش بندری و محلی به الک گفته می ‌شود، مردم در گذشته که نانوایی وجود نداشت برای پخت نان از آردگیز برای الک کردن آرد استفاده می کردند.
سنت معنوی آردگیز گردانی که در جای جای هرمزگان به نام های «آربیز گردانی»، «هارگیس گردانی»، «هارگیز گردانی» و «حق لیلی» شناخته شده، از سال های متمادی بین مردم این استان رواج داشته و همزمان با شب نیمه شعبان میلاد امام زمان (عج) و روز جهانی مستضعفان برگزار می شود.
این رسم بیشتر در مناطق روستایی و شهری میناب، بندرعباس، قشم، بندرلنگه و بندرکنگ رواج دارد.
برای گرامیداشت این آیین مبارک، خانواده های هرمزگانی سه روز مانده به نیمه شعبان روانه بازار و مغازه ها شده و خود را با خرید و تهیه انواع شیرینی، شکلات، حلوا، خرما، نخود و کشمش، سکه و غیره آماده پذیرایی از آردگیزگردانان می کنند.
حوالی غروب نیمه شعبان تعدادی از ساکنان محله های قدیمی پای بند به این سنت که بیشتر کودک و نوجوان زیر ۲۰ سال هستند، در گروه های ۵ تا ۱۰ نفره با رفتن به در خانه همسایه ها، آردگیز را انداخته و با پنهان شدن و خواندن شعرهایی در ستایش خداوند و تبریک میلاد امام زمان(عج)، هدیه می گیرند.
آردگیز گردانان با در دست داشتن آردگیز یا همان الک که امروز تبدیل به کیسه و ظرف های پلاستیکی شده با سردادن نوای «نیمه شعبان امشب آردگیز کَردُنن امشب» و «حق لیلی که وقتیشن» ضمن خبر دادن به اهل خانه از صاحب خانه درخواست می کنند که نذری ها و شیرینی های ویژه این شب را که از قبل تهیه کرده اند، برایشان بیاورند و افراد آن خانه نیز با در دست داشتن شیرینی، سکه یا کلوچه محلی از آنها پذیرایی می کنند.
هرمزگانی ها هدیه های متبرک شده را بین خانواده ها، بیماران و نیازمندان پخش می کنند.
در زمان های قدیم برخی بر این عقیده بودند که در این شب سکه هایی بر روی زمین افتاده که متبرک به دست های امام زمان (عج) است و تنها کسی که لیاقت داشته باشد آن را پیدا می کند و زندگی اش رونق می گیرد.
مردم شهرستان میناب نیز بر این عقیده بودند که به نیت سلامتی امام عصر (عج) حداقل باید با مراجعه به هفت در (خانه) در این شب خجسته از آن حق لیلی (حق شب) که به طور معمول شیرینی، نخود آب پز، نخود و کشمش، کلوچه، سکه یا شکلات است، را طلب کنند.
این مراسم به معنای اینست که در شب نیمه شعبان کینه ‌ها در الک ریخته و دل ‌ها جلا داده ‌شود.
آئین آردگیز گردانی تا پاسی از شب در کوچه پس کوچه ها و محله ها ادامه می یابد و پس از آن همگی با رفتن به حسینیه ها و مسجدها، جشن مولود خوانی در مدح امام زمان (عج) را برگزار می کنند.
روز چهاردهم ماه شعبان نشاط عجیبی محله ها و کوچه ها را فرا می گیرد و عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای تهیه شیرینی ویژه شب میلاد منجی عالم بشریت در مسیر بازار در رفت و آمد هستند.
استان هرمزگان دارای آیین ها و سنت های منحصر به فرد فراوانی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این خطه از ایران اسلامی دارد.

** آیین آردگیز گردانی هنوز در هرمزگان رنگ نباخته است
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز گفت: آیین سنتی آردگیز گردانی از گذشته های خیلی دور در محله های قدیمی و روستاهای این استان برگزار می شده و هنوز رنگ نباخته است.
اشکان مختاری افزود: هر سال همزمان با شب نیمه شعبان ولادت امام زمان (عج) بعد از نماز مغرب و عشاء در برخی از مناطق هرمزگان از جمله میناب، بندرکنگ، بندرلنگه، قشم و بندرعباس این مراسم به صورت ویژه برگزار و تا نیمه های شب ادامه می یابد.
وی بیان داشت: در شهر بندرعباس نیز محله های قدیمی هم چون محله شمیلی ها، پشت شهر، شاه حسینی، کمربندی، ۲ هزار و سیم بالا بر این رسم پای بند هستند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار کرد: مردم استان چند روز قبل از میلاد امام زمان (عج) اقدام به تهیه نخود و کشمش، حلوا، شیرینی، خرما، شکلات و سکه(پول نقد) می کنند و در شب میلاد منتظر گروه های آردگیز گردان که بیشتر پنج تا ۱۰ نفره هستند، می مانند.
مختاری خاطرنشان کرد: گروه های آردگیزگردان که بیشتر کودک و نوجوان هستند، به در خانه ها می روند و با خواندن شعرهایی در ستایش خدا و مدح حضرت مهدی(عج) هدیه می گیرند و آن را متبرک می دانند.
وی اضافه کرد: اهل سنت نیز با دادن هدیه، شیرینی و شکلات به مردم، خود را در این جشن سهیم می دانند.
مراسم آردگیز گردانی با شماره ۱۰۲۷ به ثبت آثار ملی رسید و جزو میراث ناملموس استان هرمزگان است.
۷۱۹۵/۷۴۰۸

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نیمه شعبان


آردگیزگردانی