اخبار گردشگری

میراث فرهنگی مانع توسعه شوش شده است

محمد میاحی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی توقف ساخت پایانه مسافری شوش در منطقه آخر آسفالت ، ممانعت در ارتفاع سازی برای ساخت هتل به عنوان یکی از ضروری ترین زیر ساخت های گردشگری ، مانع تراشی در ساخت طرح تقاطع چهار راه ورودی شهر شوش به عنوان یکی از مطالبه های جدی مردم این شهرستان را از جمله مشکلات و موانع ایجاد شده از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در شوش در سالهای اخیر برشمرد.
وی یکی از موانع اصلی عدم ایجاد زیر ساخت های شهری به ویژه در حوزه گردشگری را همکاری نکردن سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت:سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اجازه ارتفاع سازی برای ساخت هتل را در شوش نمی دهد و از طرفی برای سرمایه گذار ساخت هتل ۲ طبقه مقرون به صرفه نبوده و استقبال نمی کند.
میاحی گفت:سازمان میراث فرهنگی در شهرهای همدان ، شیراز و اصفهان با کمک شهرداری و سایر دستگاههای اجرایی و خصوصی با ایجاد زیر ساخت ها در جذب گردشگر موفق عمل کرده اما سازمان میراث فرهنگی در خوزستان و شهرستان شوش در این زمینه کارنامه موفقی ارائه نکرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر شوش با بیان اینکه مردم شهرستان شوش دوستدار میراث فرهنگی بوده و در حفاظت از آثار باستانی پیشگام هستند بیان داشت: مردم انتظار دارند سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی حفظ و نگهداری آثار باستانی خود برای توسعه زیر ساخت های گردشگری در شوش که مفتخر به ثبت جهانی است وارد عمل شود.
میاحی به وضعیت نامناسب محل ساخت پایانه مسافری شوش در کوی شهدا اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی بعد از اینکه مانع اجرای این طرح شد متعهد شد تا در این مکان بازارچه دائمی صنایع دستی ایجاد کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده و محل مذکور به صورت مخروبه رها شده است.
وی توسعه زیر ساخت های شهری را ضروری ترین و اولویت کارها در شهر شوش عنوان کرد و گفت: احداث پارکینگ طبقاتی ، پایانه مسافری ، پارکینگ ویژه خودروهای سنگین ، شهرک خودرو و از همه مهمتر ساماندهی دست فروشان و اصناف مزاحم از اولویت های شهرداری شوش در سال ۱۳۹۷ است.
میاحی مهمترین مانع در اجرای طرح های عمران شهری در شوش را نبود زمین به دلیل همکاری نکردن میراث فرهنگی برشمرد و گفت: در صورت مصالحه زمین و تامین ۱۰ هکتار زمین طرح ساماندهی اصناف مزاحم در راستای رفاه و آسایش شهروندان و زیبا سازی منظر شهری امسال وارد گام اجرایی می شود.
وی ساماندهی نمایشگاه های اتومبیل از سطح شهر شوش را یکی از مطالبات مردم عنوان کرد و گفت:با ایجاد شهرک شغل های مزاحم و شهرک اتومبیل و انتقال نمایشگاه داران از نقاط مختلف شهر ، چهره شهر شوش بسیار زیباتر خواهد شد که این خواسته از سوی شورای اسلامی شهر شوش در دست پیگیری است.
رئیس شورای شهر شوش همچنین تعداد واحدهای صنفی فعال در این شهر را پنجهزار و ۵۰۰ واحد صنفی عنوان کرد و گفت: این واحدهای صنفی در قالب ۲۳ اتحادیه فعالیت کرده و به شهروندان خدمت رسانی می کنند.
میاحی به کسادی کسب و کار ناشی از رکود اقتصادی در این شهر نیز اشاره کرد و گفت: در حالیکه ماهانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ واحد صنفی به دلیل هزینه بالای اجاره مغازه و کاهش در آمد در خواست ابطال پروانه دارند ، روز به روز شاهد افزایش دستفروشی در سطح شهر شوش هستیم که چهره این شهر تاریخی و جهانی را زشت کرده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در شهر شوش دستفروشی می کنند بومی منطقه نبوده و از سایر نقاط به این شهر وارد شده و کاسبی می کنند افزود: با همکاری سایر دستگاه ها با شهرداری شوش طرح ساماندهی دستفروشان در قالب بازارچه های مختلف قابل اجراست مشروط به اینکه سایر دستگاه ها نیز به وظیفه ذاتی خود در این راستا عمل کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر شوش یکی از مهمترین مطالبات مردم در مراجعه به این شورا را تقاضا برای مجوز احداث دکه در نقاط مختلف شهر شوش عنوان کرد و گفت: شوش شهری تاریخی است که در تمام ایام سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و شایسته نیست با برپایی دکه های پراکنده در نقاط مختلف چهره این شهر مخدوش شود.
میاحی موفقیت شهرداری و شورای اسلامی شهر در عمل به وظایف قانونی خود را مستلزم تعامل و همکاری مردم دانست و از شهروندان خواست با پرداخت عوارض شهرداری را در اجرای طرح های عمران شهری و خدمت رسانی بهتر یاری کنند.
از ۲۱۰ هزار نفر جمعیت شهرستان شوش بیش از ۸۰ هزار نفر آن در شهر شوش سکونت دارند.
شوش شهری جهانی با آثار متعدد تاریخی و باستانی است که در نوروز امسال میزبان بیش از ۲ میلیون مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور بوده است.
همچنین ۶ هزار و ۴۵۴ گردشگر خارجی از یکم تا ۱۳ فروردین امسال از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کردند.
شوش از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود.
۶۰۶۸/۷۲۸۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


شورا


شوش


میاحی