اخبار گردشگری

حفاظت از کلیساها نشانه احترام نظام به ادیان الهی است

به گزارش ایرنا یوناتن بت کلیا روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: ارزش و احترامی که دولت و نظام جمهوری اسلامی به پیروان ادیان الهی قایل است، باید به جهانیان اطلاع رسانی شود.
بت کلیا با قدردانی از عملکرد میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی مسیحیان در این استان طی سال های اخیر بسیار مشهود و قابل تقدیر بوده است.
وی با اشاره به اهمیت کلیسای ننه مریم ارومیه، افزود: کلیسای ننه مریم ارومیه یکی از مهم ترین کلیساهای جهان است و قابلیت ثبت جهانی دارد.
وی بهره مندی از ظرفیت جوامع بین المللی و اهتمام ویژه مسوولان جهت ثبت جهانی کلیسای ننه مریم ارومیه را خواستار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: موضوع حفاظت از آثار تاریخی به ویژه اماکن مذهبی که کلیساها نیز جزو آنهاست از برنامه های اصلی این اداره کل به شمار می رود.
جلیل جباری اظهار کرد: تمامی بناها و آثار تاریخی جزو هویت مردم منطقه به شمار می رود و حساسیت ویژه ای برای حفاظت و مرمت این آثار وجود دارد.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی آذربایجان غربی از طریق یگان حفاظت، نظارت ویژه ای بر آثار تاریخی استان دارد اما به دلیل تعدد و بعد مسافت، همکاری مردم محلی در صیانت از آثار تاریخی نیز ضروری است.
جباری افزود: انجمن های میراث فرهنگی در تمامی شهرها و اکثر روستاهای استان فعال است اما تشکیل یک انجمن با محوریت حفاظت از آثار تاریخی ارامنه و آشوریان نیز مفید به نظر می رسد.
وی افزود: برای نشر بروشورهای تبلیغاتی به زبان های زنده دنیا و معرفی کلیساها و ابنیه های تاریخی آشوریان و ارامنه آذربایجان غربی نیز آمادگی کاملی وجود دارد.
به گزارش ایرنا در این دیدار مقرر شد تا تمامی اقدامات حفاظتی و مرمتی آثار تاریخی مربوط به آشوریان با هماهنگی انجمن آشوریان ارومیه صورت بگیرد.
آذربایجان غربی را می توان سرزمین کلیساهای کهن و جهانی همانند قره کلیسای چالدران و ننه مریم ارومیه خواند چنانکه بیش از ۱۰۰ کلیسای آشوریان با قدمتی افزون بر ۴۰۰ سال در این استان واقع است.
رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه چندی پیش با اشاره به دیدار خود با معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا /واحد رم ایتالیا/، گفته بود که طبق اظهارات ‘مت تئو گوچئونه (Guccione)’، پاپ فرانسیس (Franciscus) نیز برای سفر به ارومیه و بازدید از کلیسای ننه مریم تمایل دارد.
سید محمد صالحی با اشاره به اهمیت کلیسای ننه مریم ارومیه برای پژوهشگران مرکز مطالعات اروپا اظهار کرده بود که این کلیسا پس از بیت لحم /زادگاه عیسی (ع)/ و کلیسای ‘اورشلیم’، سومین مکان مقدس برای مسیحیان جهان است.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


نماینده آشوریان


میراث فرهنگی


آذربایجان غربی