اخبار گردشگری

مراسم یادبود کاشف السلطنه در موزه چای لاهیجان برگزار شد

به گزارش روز جمعه ایرنا اولین رویداد فرهنگی نکوداشت علمی و تخصصی کاشف السطنه در موزه چای ایران در لاهیجان با استقبال مردم ، فرهیختگان ، کارشناسان و پیشکسوتان امور چایکاری و چای سازی قرار گرفت.
معاون اداره کل میراث فرهنگی گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مقبره کاشف السلطنه در سال ۱۳۳۵توسط انجمن ملی مفاخر کشور با معماری غفور گنجه ای ساخته شد.
ولی جهانی افزود: در سال ۱۳۷۰ این مقبره در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار می گیرد و تا سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شد و چون فضای داخل آن آماده نبود، در سال ۱۳۷۵ طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح می شود .
وی اظهار داشت: در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد، در معرض دید عموم گذاشته شده و درمجموع بیش از ۳۰۰ قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت، به این موزه انتقال یافت و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدای مردم می باشد.
جهانی از عدم استقبال سازمان چای ، پژوهشکده چای و کارخانه داران از این نکوداشت انتقاد کرد و افزود: اولین آیین یادبود کاشف السلطنه ، یک رویداد فرهنگی قلمداد می شود چراکه بازدید کنندگان آن در سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر بوده که ۳۸۰ نفر آنان خارجی بودند.
فلاحی یکی از کارشناسان و صاحب نظران نیز در این مراسم، خواستار تشکیل انجمن مفاخر در لاهیجان شد و افزود: این انجمن حتی می تواند سیاست گذاری در حوزه مفاخر را دنبال کند و برای شناخت مفاخر ، اطلاع رسانی کرده و بانک اطلاعاتی تشکیل دهد.
دکتر امیری یکی از کارشناسان مردم شناسی گیلان نیز در اظهار داشت: ناگفته های زیادی در صنعت چایسازی و چایکاری ایران به محوریت لاهیجان باقی مانده و هدف برگزاری آیین یادبود کاشف السطنه، جمع آوری و معرفی آن است.
وی ادامه داد: معماری مقبره کاشف السلطنه بنایی منحصر بفرد در ایران است و تنها موزه چای ایران نیز به شمار می رود.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و موزه چای در این شهرستان قرار دارد.
۶۰۲۹/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه چای


لاهیجان


گیلان