اخبار گردشگری

استاندارد آموزش ورنی اردبیل در مقطع کاردانش تصویب شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، علیرضا دباغ عبداللهی افزود: بدنبال بررسی استانداردهای آموزش صنایع دستی توسط کارشناسان سازمان مرکزی، استاندارد آموزش ورنی بافی در اردبیل مورد تایید قرار گرفت.
او گفت: در جلسه اخیر سازمان مرکزی ۶۸ عنوان استاندارد آموزش صنایع دستی از ۳۱ استان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ۲۳ عنوان استاندارد از جمله استاندارد آموزش ورنی بافی در اردبیل تایید شد.
دباغ عبداللهی اظهار کرد: استاندارد آموزش ورنی بافی شامل ۲۱۶ ساعت آموزش تئوری ، ۴۵۶ ساعت آموزش عملی و ۱۰۰ ساعت کاورزی است ، در این استاندارد آموزش ۱۰ عنوان درسی شامل توانایی طراحی نقشه ورنی ، توانایی شناخت و انتخاب مواد اولیه مناسب ، رنگ شناسی و رنگ رزی سنتی تا بازاریابی و رفع عیوب حین بافت و بعد از بافت گنجانده شده است.
وی افزود: شرح درسی تمام واحدها به همراه منابع تدریس و حتی نحوه تدریس و اجرای دوره توسط پنج نفر از کارشناسان زبده استان اردبیل به همراهی کارشناسان آموزش و پرورش استان با عنوان استاندارد ذیربط آذر سال ۹۵ تهیه و به تصویب کمیته تدوین استاندارد معاونت صنایع دستی استان اردبیل رسیده بود.
او با بیان اینکه این مهم در راستای توسعه پایدار و حفظ و احیا صنایع دستی دنبال می شود، تشریح کرد: متناسب با موقعیت جغرافیایی رشته مورد درخواست، مواد اولیه و نوع تکنیک به کار رفته صنایع دستی بررسی و در برنامه ۶ ماه اول سال ۹۷ مورد تایید و توافق ۲ دستگاه اجرایی سازمان میراث فرهنگی و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
به گفته دباغ عبداللهی ، استانداردهای آموزش صنایع دستی در نیمه دوم سال ۹۷ نیز بزودی در نشست کارشناسان ۲ دستگاه اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که استان اردبیل برای رشته گلیم بافی استاندارد آموزش تهیه، تدوین و تصویب کرده است.
وی افزود: استانداردهای آموزشی در راستای توسعه رشته ها در مقطع متوسطه کاردانش مورد استفاده قرار خواهد گرفت و
آموزش آکادمیک و تحت استاندارد رشته های صنایع دستی در مقاطع تحصیلی متوسطه می تواند در آینده اشتغال برنامه ریزی شده در حوزه صنایع دستی را تامین و تضمین کند.
ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می شود نوعی سوماک است که بدون مراجعه به نقشه عموما توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس آباد ، بیله سوار و گرمی ، مشگین شهر ،نمین و عنبران بافته می شود. سالانه در استان اردبیل بیش از ۱۰ هزار بافنده حدود ۶۰۰ هزار متر مربع ورنی تولید می کنند.
ورنی زیراندازی دلربا و سحر انگیز است که امروزه آن را می توان در طراحی چیدمان منازل مدرن ایرانی ، آسیایی و اروپایی می توان دید.
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


ورنی


اردبیل