اخبار گردشگری

بازنگری ملی در مدل سفرهای داخلی ایجاد شود

محمدابراهیم فروزانی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بحث مدیریت سفرهای نوروزی در نوروز ۱۳۹۷ اشاره کرد و افزود: این مدیریت یک کار سنگین میان بخشی بود که بخش های مختلف استان را درگیر کرد.
وی ادامه داد: برای برنامه ریزی سفرهای نوروزی حدود پنج جلسه ستاد خدمات سفر استانی برگزار شد و در کمیته های مختلف برنامه ریزی لازم در سطح استان صورت گرفت.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: همه برنامه ریزی ها باعث شد نوروز را با درجه مقبولیت نسبتا بالایی، پشت سربگذاریم، به جز در بخش مرتبط با ترافیک و تردد در جاده های بین راهی که مسبوق به سابقه است و شرایط خاصی دارد، طرح نوروزی ۱۳۹۷ را بدون مشکل خاصی و با خدمات رسانی مطلوب در شان استان بزرگ و توریستی فارس اجرا کردیم.
فروزانی همچنین از شهرداران، دهیاران، نیروی انتظامی، پلیس راهور، دستگاه های امنیتی، جمعیت هلال احمر استان، سازمان اوقاف و امورخیریه، اداره حمل و نقل و پایانه ها، بخش درمان و بهداشت، شبکه اورژانس و بخش های فرهنگی که در ایام نوروز خدمات مطلوبی به مسافران و گردشگران ارایه کردند تشکر کرد.
وی در ادامه با تقدیر از تلاش های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل فرهگ و ارشاد استان فارس در ایام نوروز اضافه کرد: حدود ۹ هزار ساعت برنامه فرهنگی در ایام نوروز در سطح استان برگزار شد.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: آمار دریافتی از نظرسنجی های صورت گرفته حکایت از رضایت بالای مسافران و گردشگران نوروزی به خصوص در اماکن تاریخی و گردشگری دارد.
فروزانی بیان اینکه میزان پذیرش بالایی حتی فراتر از ظرفیت در اماکن تاریخی و گردشگری داشتیم گفت: بیشترین بازدید مربوط به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود و پس از آن مجموعه حافظیه، تخت جمشید و پاسارگاد بیشترین بازدیدها را به خود اخصاص دادند.
وی در ادامه بازرسی های صورت گرفته توسط تیم های بازرسی دستگاه های مختلف در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: بازرسی ها از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت، نظارت اصناف بر بازار، نظارت ها توسط بخش های متمرکز در استانداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در ایام نوروز شاهد بودیم و بخش خصوصی نیز همکاری خوبی داشت.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس بیان کرد:آموزش و پرورش و شهرداری ها در بحث اقامت همکاری گسترده ای داشتند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان نیز در بحث اطلاع رسانی اقدامات خوبی انجام دادند.
فروزانی افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر همچنین در بحث برپایی خیمه های نماز در کنار مساجد و بقاع متبرکه اقداماتی خوبی در ایام نوروز انجام دادند که از آنان تشکر می کنیم.
وی ادامه داد: به جز رشدی که متاسفانه در بخش تصادفات جاده ای وجود داشت نوروز خوبی داشتیم، رشد تصادفات جاده ای نیز جای تحلیل دارد که بخش عمده آن به مدل سفر برمی گردد.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: تعطیلات نوروزی بسیار طولانی است، فارس جزو پنج استان پرتردد کشور است که از این پنج استان چهار استان در قسمت شمالی کشور قرار دارند و در جنوب کشور تنها فارس جزو استان های پردد است.
فروزانی گفت: فارس با توجه به پهناوری سرزمین به نوعی چهارراه جنوب محسوب می شود یعنی اگر ما کانون های جمعیتی کشور را در نظر بگیریم، با توجه به اینکه در نوروز بیشترین میزان سفر به نیمه جنوبی کشور است، استان فارس نیز جزو مقصدهای اصلی مسافران محسوب می شود و در عین حال استان ترانزیتی است که بخش عمده ای مردم کشور از طریق استان فارس به سمت استان های جنوبی و ساحلی حرکت می کنند.
وی بخش عمده ازمشکلات سفرهای نوروزی مرتبط با مساله مدل سفر دانست و افزود: تعطیلات نوروزی طولانی است و بیشترین مشکل را در برخورد موج اول سفر با موج دوم سفر شاهد بودیم.
وی ادامه داد: به رغم تلاش های بسیاری که در سال های اخیر انجام شده اما هنوز زیرساخت های حمل و نقلی استانداردهای لازم را ندارد تا بتواند این حجم سفر که ۳۰ درصد رشد در تردد داشتیم را تحمل کند.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: در این رشد نزدیک ۱۵ درصد کاهش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را داشتیم که این به مدل سفری بر می گردد که کمتر برنامه ریزی شده و سفر با وسیله شخصی است.
فروزانی افزود: در واقع در این مدل سفر، اقامت ها بدون برنامه است، معمولا کسانی که از اتومبیل شخصی استفاده می کنند و تجربه کافی برای رانندگی ندارند و فشار بیش از اندازه به خود می آورند شکل اقامت در مقصد و برگشتشان به شکلی است که شاهد هستیم خستگی و حواس پرتی بالاترین عامل تصادفات است.
وی ادامه داد: می توان ریشه یابی شود که این مساله با بحث مدل سفر و تعطیلات طولانی مرتبط باشد و اینکه ما برخورد دو موج بزرگ سفر را در دو نیمه نوروز داریم.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: بخش عمده ای از الگو و مدل سفر بحث ملی است و نیاز به سیاست گذاری ملی دارد که باید هم در بحث ساماندهی تعطیلات و هم در موضوع ارایه مدل سفر بازنگری صورت بگیرد.
فروزانی افزود: همچنین ایجاد تسهیلات و یارانه هایی برای ایجاد الگوهای دیگری از سفر در بین مردم باید مدنظر قرار گیرد و فرهنگ سفر و شکل سفر را تغییر یابد به گونه ای که مردم بتوانند بهتر از سفر استفاده کنند و لذت بیشتری ببرند و تبعات و آسیب های آن کمتر شود.
وی ادامه داد: هدف ستاد خدمات سفر در استان این بود در ایام نوروز مکان هایی که از استعداد بالایی به لحاظ گردشگری برخوردارند و کمتر مورد بازدید قرار گرفته اند را بیشتر معرفی کند و محورهایی را برای گردشگری معرفی کنیم تا مردم بتوانند سفر بهتری داشته باشند و خطر کمتری متوجه آنان شود.
جانشین ستاد خدمات سفر استان فارس همجنین درباره استقبال مسافران نوروزی از هتل های استان در ایام نوروز گفت: تا آنجایی که من اطلاعات و آمار دارم تقریبا ظرفیت هتل های استان کامل بود.
فروزانی افزود: اما بخش عمده ای از رشد میزان مسافران، متوجه اقامت در مکان های رسمی گردشگری بود، نوروز امسال ۳۴ درصد رشد در اقامت داشتیم اما در مجموعه هتل ها و مهمانپذیرها تا اواخر حدود یک درصدی نیز کاهش داشتیم، بیشترین رشد در حوزه اقامت مربوط به مدارس، کمپ ها و چادرها بود.
وی ادامه داد: این نیز به نوع سفر برمی گردد، فرهنگ سفر نوروزی که وجود دارد این است که ما معمولا با وسیله شخصی سفر می کنیم و معمولا از حداقل امکانات استفاده می کنیم، در همه مکان های گردشگری مشاهده می کنیم مردم چادر برپا می کنند البته بخشی از این موضوع به وضعیت اقتصادی بخش های از جامعه برمی گردد.
معاون استاندار فارس گفت: این مدل سفر آسیب زا است و هزینه ها را بالا می برد و پایدار نیست، این میزان سفر به این شکل را بیشتر در مقطع نوروزی مشاهده می کنیم چون پراکندگی تعطیلات در طول سال وجود ندارد امکان اقتصادی کردن آن نیز وجود ندارد.
فروزانی با تاکید بر اینکه موضوع ساماندهی تعطیلات باید به صورت جدی پیگیری شود، اظهارکرد: برای سفر گردشگری نیاز به اقامت ها و فضاهای خدماتی بین راهی داریم و نیاز است فرهنگ جاده ای را توسعه دهیم و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را بالا ببریم.
وی ادامه داد: همچنین حمل و نقل ریلی باید بیشتر گسترش یابد، حتی به لحاظ اقتصادی امکانی فراهم شود تا مردم از حمل و نقل هوایی نیز استفاده کنند.
جانشین ستاد خدمات سفر استان فارس بیان کرد: باید برای مدل سفر داخلی و گردشگری داخلی برنامه ریزی بهتری انجام دهیم که در این زمینه نیاز به ایجاد سیاست ها و زیرساخت های سیاستی و نرم افزاری ملی داریم.
به گزارش ایرنا، از ۲۵ اسفندماه ۹۶ تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه جاری، ۲۲ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۴۹۶ دستگاه انواع وسیله نقلیه در محورهای این استان فارس تردد کرده است.
همچنین یک میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۱ نفر از ۲۵ اسفند ۹۶ تا شامگاه دوشنبه ۱۳ فروردین ۹۷ از مکان های تاریخی و فرهنگی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بازدید کردند.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز۹۷


مدل سفر


معاون استاندار فارس