اخبار گردشگری

یادمان شهید سبحانی در سوسنگرد ثبت ملی شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این اثر فرهنگی در چهارم بهمن ۱۳۹۶ به شماره ۳۹ طی تشریفات قانونی به ثبت رسیده و طبق قانون هرگونه دخل و تصرف با اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی ، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب ، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تائید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
این اثر فرهنگی تحت حفاظت ستاد مرکزی راهیان نور و نظارت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.
علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در هفته دوم تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۷ از برخی یادمان های دفاع مقدس ، موزه ها و آثار فرهنگی و جاذبه های گردشگری استان خوزستان دیدن کرد.
در پنج سال اخیر ۲۳ اثر و یادمان دفاع مقدس در فهرست ملی میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسیده است.
یادمان های دفاع مقدس در استان خوزستان در طول سال میزبان میلیون ها هموطن، گردشگر و کاروان های راهیان نور از سراسر کشور است.
سیدمحمدرضا سبحانی از شهدای ژاندارمری و اهالی بومی سوسنگرد بود که ششم مهرماه ۱۳۵۹ هنگامی که نیروهای بعثی عراق قصد عبور از رودخانه کرخه و محاصره شهر سوسنگرد را در منطقه خزعلیه داشتند با عده ای از اهالی بومی منطقه در برابر متجاوزان دلیرانه ایستادگی و مقاومت کرد و مجروح شد و به دست نیروهای بعثی به اسارت درآمد و پس از شکنجه، جسم کم جان او را آتش می زنند.
پیکر مطهر این شهید در همان نقطه (خزعلیه) دفن شده و اکنون به عنوان نماد مقاومت مردمی سوسنگرد زیارتگاه زائران راهیان نور است.
۶۰۶۵/۶۰۶۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


یادامان شهید سیدمحمدرضا سحانی


علی اصغر مونسان