اخبار گردشگری

طرح مرمت بازار زنجان عملیاتی می ‌شود

به گزارش روابط عمومی استانداری زنجان که روز یکشنه در اختیار ایرنا قرار گرفته، مهرداد سلطانی در کارگروه تخصصی بازار زنجان افزود: برای مرمت بازار تاریخی زنجان، باید یک طرح کلی شامل چند طرح کوچک تهیه شود.
وی اظهار کرد: از جمله آنها تهیه طرح برای تاسیسات، نورپردازی، کف ‌سازی و ایجاد ایستگاه‌ های سبک آتش ‌نشانی است.
سلطانی خاطرنشان کرد: مسائل حقوقی در مرمت بنای تاریخی بازار مطرح است، که با پیشرفت و عملیاتی شدن طرح ‌های کوچک، می ‌توان به مرمت بازار تاریخی زنجان کمک کرد.
وی تاکید کرد: ارتقای کیفیت کالبدی در بخش ‌های دارای مشکل و استحکام‌ بخشی و تقویت سازه، از جمله اقداماتی است که می ‌توان با انجام آنها، به پایایی بازار به عنوان یک میراث با ارزش کمک کرد.
معاون استاندار زنجان گفت: در صورت ایجاد کانال تاسیساتی در مسیر بازار، کانال باید به گونه ای طراحی و نصب گردد که به ‌صورت دائمی مورد استفاده قرار گیرد.
سلطانی اظهار کرد: گازرسانی به بازار باید با ویژگی اطفای حریق، سیستم آتش ‌نشانی، ایجاد ورودی هوای تازه و دودکش، طراحی و اجرایی شود.
وی با انتقاد از گازکشی بدون مجوز برخی بازاریان، تاکید کرد: این کار مشکلات متعددی را به وجود آورده و به سازه بازار نیز آسیب ‌های جدی وارد کرده است.
سلطانی تصریح کرد: استقرار سیستم تاسیسات مرکزی در بازار، برای تامین گرمایش بازار جهت جلوگیری از آسیب های بیشتر به ظاهر این بنای تاریخی ضروری است.
به گزارش زنجان، بازار زنجان به طول یک کیلومتر طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران محسوب می شود که در عصر فتحعلی شاه قاجار و به دست عباس میرزا ساخته شده و از ۲ سال قبل، پرونده آن در صف ارسال به یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد.
۳۲۱۶/۸۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بازار زنجان


مرمت