اخبار گردشگری

نگاهی به آداب و رسوم مردم خراسان شمالی در ۱۳ بدر

به گزارش ایرنا، مردم این استان برای تکمیل شادی های خود و دور کردن غم و غصه به دامان طبیعت می روند و اگر کسی نتواند بیرون برود حتما ساعاتی را در بوستان نزدیک محله خود یا کنار باغچه حیاط خانه سپری می کنند.
روز سیزدهم، کمتر کسی در منزل می‌ماند، به علت اینکه برخی از آنها بر این باور بودند که اگر این روز را از خانه بیرون نروند،(سیزده باسده می شوند)یعنی آن سال را با کسالت و نحسی سپری می کنند.
در ساعت اول روز خیابان‌ها شلوغ و پر‌رفت و آمد است، بوستان ها و مناظر طبیعی اطراف شهر پذیرای میلیون ها زن و مرد، پیر و جوان است؛ در این روز خانواده‌ها با صفا و صمیمیت در کنار هم می‌نشینند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند.
جوان های مجرد و بخصوص دختران در این روز سبزه گره می زنند و برای آینده خود و باز شدن بخت خود نیت می کنند و این شعر را’سیزده بدر، سال دیگر،خانه شوهر، بچه بغل’ با خود زمزمه می کنند و همچنین دختران در این روز تاب درست می کنند و تاب می خورند و روی تاب نام فردی که دوست دارند به زبان می آورند.
مردم در لابه لای سبزه ای که روز اول عید در سفره هفت سین نهاده بودند، چند حبه قند قرار می دهند و با گره زدن سبزه همراه با حبه قند آن را داخل نهر آب و رودخانه می اندازند به‌ این‌ امید که‌ این‌ دانه‌ها به‌ همراه‌ آب‌ روان‌ موجب‌ برکت‌ و باروری‌ کشتزارها شوند.
در این روزمعمولا چندین خانواده یک سفره بزرگ می گسترانند و غذاهایی را که هر یک به سلیقه خود تدارک دیده اند در آن می چینند، غذای این روز پلو و خورشت مفصل و همچنین آش رشته و یا درست کردن آن با گیاهان صحرایی مانند چریش است که البته آش را بیشتر به عنوان عصرانه می خورند و خوراکی‌های باقیمانده نوروز هم ، در این روز به مصرف می‌رسد.
همچنین در این روز معمولا مادران و دخترها از کنار جوی آبها و رودخانه ها پونه جمع می کنند و شب ۱۳ بدر با آنها کوکوی پونه درست می کنند که البته با خشکسالی های اخیر و کمبود بارندگی رویش این گیاه بسیار کم شده و بندرت می توان پونه یافت.
یک پژوهشگر تاریخ در خراسان شمالی می گوید: از جمله آداب و رسوم مردم خراسان شمالی این است که به هنگام غروب مردم آتش روشن کرده و گرد آن جمع می شوند و به نواختن دایره و آوازخوانی می پردازند.
احسان سیدی زاده معتقد است: هرچند این رسم در بیشتر مناطق استان هم اکنون منسوخ شده است، اما مناطقی در استان وجود دارد که مردم آن، این آیین را انجام می دهند.
علاوه بر این آداب و رسوم، بسیاری از مردم برای مسابقات کشتی باچوخه به مکان های برگزاری این کشتی می روند تا از نزدیک هماورد کشتی گیران را تماشا کنند زیرا که این مسابقه در میان مردم خراسان شمالی جایگاه خاصی دارد.
همچنین در روز سیزده بدر ورزش های خاصی مثل بازی های بومی و محلی، مسابقه اسب سواری، بازی های هفت سنگ، رقص های دسته جمعی مرسوم بوده است.
اما یکی از مسائلی که معمولا در روز طبیعت نگران کننده است بی توجهی برخی افراد به رعایت پاکیزگی محیط زیست است که گاهی وجود زباله و مواد زائدی که پس از حضور شهروندان در طبیعت برجای می ماند چهره ناپسندی را بوجود می آورد که لازم است با فرهنگ سازی در صیانت از طبیعت هم تلاش کرد.
استان خراسان شمالی در مسیر استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است که علاوه بر مردم این خطه مسافران و زائران زیادی نیز ۱۳ بدر را در طبیعت این استان سپری می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


آداب و رسوم


۱۳بدر


خراسان شمالی