اخبار گردشگری

۱۳ بدر فرصتی برای فرهنگ سازی به نفع طبیعت

به گزارش ایرنا مسائل زیست محیطی در دنیای امروز مفهوم اجتماعی به خود گرفته و ترویج فرهنگ صحیح زیستن و مهربانی با طبیعت به یکی از وظایف مسئولان و سازمان های مردم نهاد تبدیل شده است زیرا بدون داشتن محیط زیست پاک، توسعه پایدار تحقق نمی یابد.
پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد به ویژه در زمینه محیط زیست، ضریب حساسیت جامعه نسبت به آلودگی های محیط زیست افزایش یافته اما همچنان مردم و مسئولان باید به دنبال فرهنگ سازی در این زمینه باشند.
به گفته فرماندار ارومیه تعداد سازمان های مردم نهاد از ۲۷ سمن در سال ۱۳۹۲ به ۷۰ سمن در پایان سال ۱۳۹۶ رسیده است و این رشد دستاوردی ناملموس از دولت تدبیر و امید در این شهرستان محسوب می شود.
عباس حسن خانی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به توسعه سازمان های مردم نهاد توجه ویژه ای دارد، اظهار کرد: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه‌ی کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه‌‎ی مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی است زیرا این امر در نهایت به حل مشکلات جامعه منجر می شود.
رئیس هیات مدیره موسسه ناجیان نبض زمین در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نقش شبکه های اجتماعی در فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: حجم قابل توجهی از فعالیت های فرهنگی این سمن از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری شده است.
فرانک چراغیان با اشاره به تشکیل پویش ‘۵۰ قدم’ برای جلوگیری از رهاسازی زباله در طبیعت، گفت: این پویش در شبکه های اجتماعی گسترده یافته و هدف آن پاک سازی طبیعت از سوی گردشگران ۱۳ فروردین در شعاع ۵۰ قدمی محل اسکان خود در طبیعت است.
وی هدف اصلی سازمان های مردم نهاد در بخش محیط زیست را فرهنگ سازی در جامعه عنوان کرد و افزود: امروز (روز طبیعت) جمعی از اعضای سازمان های مردم نهاد در ارومیه به صورت داوطلبانه در کنار ماموران مدیریت پسماند در ورودی شهر نسبت به توزیع کیسه های زباله اقدام می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز با اشاره به توزیع چهار هزار کیسه زباله در ارومیه همزمان با روز طبیعت، گفت: پنج اکیپ این نهاد نیز در خروجی های این شهرستان مستقر می شوند تا ضمن توزیع کیسه زباله به شهروندان به سوالات آنان در زمینه نحوه صیانت از طبیعت پاسخ دهند.
پرویز آراسته از مردم خواست تا خودشان هم قبل از طبیعت گردی نسبت به تهیه کیسه زباله اقدام کنند و افزود: اکیپ های کنترل و گشت محیط زیست استان با حضور در مناطق مختلف و زیستگاه های حیات وحش آماده برخورد با شکارچیان غیرمجاز و افراد خاطی هستند.
وی با دعوت از مردم برای مهربانی با طبیعت و حفاظت از آن، بیان کرد: مهربانی با طبیعت را می توان با صدمه نزدن به شاخ و برگ درختان، آلوده نکردن حاشیه ها و آب رودخانه ها و پرهیز از شکار حیوانات به نمایش گذاشت.
وی همچنین به دوستداران طبیعت توصیه کرد تا در روز طبیعت، وسایل گرمازا برای پخت و پز را به همراه داشته باشند و از درست کردن آتش خودداری کنند.
آراسته با اشاره به اینکه ماهی های قرمز بومی نیستند، گفت: مردم از رهاسازی ماهی های قرمز عید به رودخانه های استان خودداری کنند زیرا این ماهی ها می تواند ناقل بیماری باشد.
به گزارش ایرنا حل بحران زباله هایی که در روز ۱۳ فروردین به دلیل نبود جای مناسب برای دفع یا بی توجهی برخی از افراد در طبیعت زیبای آذربایجان غربی ریخته می شود، نیازمند ایفای نقش مشارکتی مردم و مسئولان است.
مسئولان این استان با تامین مکان مناسب برای دفع زباله در محل تجمع گردشگران طبیعت و مردم با جمع آوری زباله در کیسه و دفع اصولی آنها می توانند در امر مدیریت پسماند روز طبیعت مشارکت کنند.
توزیع پلاستیک در میان مردم و جمع آوری زباله روز طبیعت نیز به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند مسئولان تا حدودی از پخش شدن زباله در طبیعت جلوگیری کرده اما جوابگو نبوده است.
۳۲۱۴/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


محیط زیست


۱۳ بدر


آذربایجان غربی