اخبار گردشگری

جشنواره آبگوشت سنتی اهر ( اهرپیتی سی ) برگزار شد

به گزارش ایرنا، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در این جشنواره بر ضرورت جذب سرمایه گذاران در راستای رونق گردشگری شهرستان اهر تاکید کرد و برگزاری جشنواره های متعدد برای معرفی توانمندی های شهرستان را ضروری دانست.
وی بر پاسداشت آداب و سنن گذشتگان و انتقال آن به نسل جدید تاکید کرد.
وی برگزاری جشنواره آبگوشت سنتی اهر را یک کار ارزشمند برای شناساندن غذاهای محلی این منطقه برشمرد و اظهار امیدواری کرد: باتداوم این گونه برنامه ها شاهد رونق گردشگری و افزایش درآمد فعالان این عرصه باشیم.
عبدالهی از خرید زمین و اخذ مجوز لازم از دستگاه های مربوطه برای ساخت هتل پنج ستاره در شهر اهر خبرداد و افزود: با احداث این هتل که عملیات اجرایی آن در سالجاری آغاز می شود شاهد رونق این صنعت و افزایش ماندگاری گردشگران در اهر خواهیم بود.
وی با انتقاد از کندی عملیات اجرایی جادثه تبریز- اهر، گفت : عملیات اجرایی ساخت کارخانه آهک هیدراته در شهرک صنعتی اهر که سه سال غیر فعال بود آغاز شده است.
عبدالهی یکی از معضلات اصلی شهرستان را بیکاری جوانان و نبود فرصت های اشتغال عنوان کرد و افزود: حل این معضل در گرو حمایت از تولیدات بومی و اشتغال با عزم عمومی مردم و مسئولان است.
یک پژوهشگر ارسبارانی نیز گفت: گرچه آبگوشت در بسیاری از نقاط ایران؛ غذای اصلی محسوب می شود اما این غذا پیوستگی خاصی با مناطق سرد کوهستانی و پرورش گاو و گوسفند دارد.
جعفر خضوعی افزود: آبگوشت سازگار با ذائقه ساکنان اقلیم سرد بوده و در منطقه قره داغ با جوامع روستایی و عشایری رایج بوده است.
وی افزود: شهر اهر با کارکرد بازرگانی و فعالیت مجموعه بازار آن که محلی برای عرضه محصولات جوامع روستایی و عشایری ارسباران است، افزود: تجربه دیرین دامپروری در قره داغ که نخستین معیشت و توان محیطی در این منطقه محسوب می شود و نیز طبیعت سالم و چراگاه های سرسبز با تنوع گونه های گیاهی سبب تولید گوشت لذیذ و ویژه ای می شود و به آبگوشت اهر طعم ویژه ای می بخشد.
وی گفت : همان طور که میدان دواب اهر نمایشگاه بزرگ دامپروری قره داغ است، آبگوشت اهر نماینده این غذای لذیذ بومی از ۱۸ محال این منطقه است که تبدیل به برند خاص شده است.
این پژوهشگر ارسبارانی صاحبنظر در حوزه آداب و سنن و مردم شناسی، افزود: اکنون آبگوشت اهر(اهر پیتی سی) مشتریان زیادی دارد و با معرفی بیشتر می تواند مسافران و گردشگران زیادی را برای صرف ناهار جلب کند.
این برنامه که با همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی،شهرداری و اداره میراث فرهنگی و برخی ادارات مرتبط برگزارشد با اجرای برنامه های فرهنگی هنری متنوع و امضا پوستر این جشنواره توسط مسئولان و تجلیل از صیاد رستمزاده و عظیم پور به عنوان پیشکسوتان عرضه تهیه آبگوشت سنتی با اهدای همراه بود.
آبگوشت و یا دیزی( اهر پیتی سی ) یکی از غذاهای پرطرفدار و سنتی است با استفاده از موادی همچون گوشت گوسفندی، دنبه‌ گوسفندی، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، لپه، پیاز، لیمو عمانی، نمک، فلفل، زردچوبه و آب گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود.
۷۲۲۵/۳۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


غذا


اهر